• frökenpiggy

Hur lär man sin sambo svenska?

Min engelska sambo planerade att ta lektioner nu i höst, men på grund av tidsbrist och ekonomi kommer det inte bli av. Så nu har jag fått i uppdrag att vara hans svensklärare. Men jag har absolut ingen erfarenhet av att lära ut språk!

Undrar om någon av er har tips på vad som kan funka att använda som läromedel? Vill gärna ordna så att det blir en rolig sak för oss att göra tillsammans, snarare än att sitta i skolbänken.

Vi lånade en kurs på CD, men det funkade inte alls. Han kände inte att han lärde sig något genom att bara lyssna och repetera.

Har funderat på att sätta upp lappar runt omkring i lägenhet med namn på olika saker, så att han ser det varje dag.

Vi försöker se svensk film regelbundet, och det verkar som att han snappar upp en del från det.

Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur lär man sin sambo svenska?
  • Zvartaliljan

Min sambo är från Argentina. Vi pratade mest engelska med varandra när vi träffades för 6 år sedan, men med tiden blev det mer och mer svenska och nu är det till 90% svenska här hemma då jag, dumt nog, inte lärt mig spanska. Försöker dock påminna honom att prata spanska med barnen...

Har väl inget konkret tips, men måste bara tipsa om denna roliga videon för att lära sig svenska, sambon ÄLSKADE den

• Freijah
    Zvartaliljan skrev 2010-09-30 15:20:31 följande:
    Min sambo är från Argentina. Vi pratade mest engelska med varandra när vi träffades för 6 år sedan, men med tiden blev det mer och mer svenska och nu är det till 90% svenska här hemma då jag, dumt nog, inte lärt mig spanska. Försöker dock påminna honom att prata spanska med barnen...

Har väl inget konkret tips, men måste bara tipsa om denna roliga videon för att lära sig svenska, sambon ÄLSKADE den

" target="_blank">

herre du milde, den videon visade jag nyss karln min och han börjar allvarligt fundera på att skippa sverige o bo i rumänien ist :D
  • evaoregon

Min man lärde sig svenska på universitet i USA och när vi sedan bodde tillsammans i Sverige så pratade vi enbart svenska med varandra.  Jag tror nog att det är bäst om han går någon kurs först så att han har lite grund att stå på och sedan försöker ni att enbart prata svenska hemma.

• Googels

Länkarna ovan är ju helt underbara! Både jag och maken satt och garvade när vi kollade på dem

Hos oss har han inte börjat lära sig svenska förrän vi fått barn, trots att han köpt lite olika kurser på dvd eller i bokform men han har aldrig ansträngt sig för att lära sig språket ordentligt. Jag pratar bara svenska med barnen och han har snappat upp på så sätt. Det tar visserligen lite tid, men blir samtidigt förvånad ibland hur mycket han verkar förstå då han säger samma sak på engelska till dem som jag precis sagt på svenska.

Nu bor vi inte i Sverige heller, men tror att om man gör det och har språket runt omkring sig hela tiden så skulle det gå snabbare.

• Mysgosmys

Min kille kollade mycket på svenska nyheter, engelsk film med svensk text osv... :)
    Annars lät lappar bra! 

• enny signatur

Jag håller på att lär mig albanska just nu och är det egentligen så dumt att lägga upp det som vanliga kurser fast hemma? Lära sig några ord, lite grammatik, massa fler ord osv?

Lära sig vardags saker först som redan nämnts, sedan mer och mer. Lyssna på svensk musik och se någon svensk film. Om ni åker till sverige då och då kansk emotivationen lättare hålls uppe med tanke på att ni ändå lär ha en rätt bra kommunikation redan.

• Sofiech78

Som sfi-lärare kan jag inte låta bli annat än att skriva en liten kommentar och tipsa lite om sidor på nätet:
    www.digitalasparet.se (finns massor av bra övningar som är helt gratis)
    Annars kan man betala för Rosetta Stone, ska vara ett jättebra program för att lära sig ett nytt språk. Böckerna jag använder i skolan är MÅL 1 och MÅL 2 (natur och kultur), finns även sidor på nätet kopplade till dessa böcker, bland annat på digitala spåret. Folkuniversitetet har annars ett eget förlag och de har en riktigt bra bok med grammatiska övningar som heter Form i Fokus A.

För att börja lära honom lite ord, sätt upp lappar runt om i huset med namn på saken, t ex sätt en lapp på kylskåpet där det står ett kylskåp osv.

Ska din sambo jobba dagtid så finns oftast alternativet att läsa en kvällskurs, inom komunala skolor är sfi gratis men det är inte alltid säkert att de ha kvällskurser. Annars kan man betala för att gå på bland annat Folkuniversitetet.

• Alexis mamma

lappar är bra (som i engelskan i skolan :) ), textade filmer oxå, och pratat, prata, prata, även om han inte förstår allt. Gå in på www.hylte.se/safir, ett jättebra webbaserat gratis läromedel med självtest efter varje modul, använder det mycket i mitt arbete som sfi-lärare.

hitta på olika spel kan man oxå göra, så att det blir som en rolig grej, vet inte om ni har barn eller så men vuxna kan ju oxå leka, "gömma nyckeln" är kanon för att nöta in prepositioner! (i, på, under osv)

Lycka till!

• Wagram

Jag har undervisat SFI, mestadels kurser för högutbildade med alla chanser att lära sig svenska snabbt. De flesta hade svenska partners. De elever som lärde sig bäst och snabbast var de vars partner pratade enbart svenska med dem hemma åtminstone en del av tiden. Forskarna kallar det "pillow talk", dvs att man lär sig via en partner. Det rör sig inte om regelrätt undervisning, utan helt enkelt att man får höra och tvingas använda språket i trygg hemmiljö. Det är frustrerande och jobbigt, speciellt i början, men är alltså absolut överlägset som metod.

• frökenpiggy

Tack för alla era tips! Jag har satt upp massor av lappar runt om i lägenheten nu. Både enstaka ord, och korta fraser. T ex "vad fin du är!" på badrumsspegeln, och "tyst, jag sover!" på sovrumsdörren! Tror faktiskt att det funkar, sambon verkar notera och nöta in orden.

Upptäckte också av en slump att SVT har flera svenska serier med engelsk text i sin webbutik, till helt okej priser!

• evaoregon
    Wagram skrev 2010-10-20 17:01:17 följande:
    Jag har undervisat SFI, mestadels kurser för högutbildade med alla chanser att lära sig svenska snabbt. De flesta hade svenska partners. De elever som lärde sig bäst och snabbast var de vars partner pratade enbart svenska med dem hemma åtminstone en del av tiden. Forskarna kallar det "pillow talk", dvs att man lär sig via en partner. Det rör sig inte om regelrätt undervisning, utan helt enkelt att man får höra och tvingas använda språket i trygg hemmiljö. Det är frustrerande och jobbigt, speciellt i början, men är alltså absolut överlägset som metod.
    Ja, jag kan förstå att det funkar!  När vi bodde i Sverige så pratade jag enbart svenska med min amerikanske man och han blev fort väldigt duktig! 
  • ameriswede

Vi hade en svenska middag per vecka i början. Jag tyckte det var omöjligt att byte till svenska direkt, när man kunde knappt kommunicera. Men en gång i vecka så pratade vi bara svenska vid mat bordet. Sedan blev det en hel dag i vecka osv. Nu pratar vi ganska blandad. 

Kan också säga att det var lättare att börja prata svenska med mina svenska kompisar än med min man.  Men det gick, till slut!

• Unicorn01

Det är bra att titta på filmer helst med svensk text och för honom att ha tillgång till lexikon och en block att skriva ner ord för att öva upp ordförrådet. Jag minns när man lärde sig språk då var det alltid  grundläggande ordförrådet som kom först av allt annat, att lära sig namn för t.ex. köksredskap etc. Skulle rekommendera starkt böckerna för nybörjare "Bygg upp ditt ordförråd 1, 2 & 3.  Även "Mål 1 & 2". Det var så roooligt att lära sig svenska/ett nytt språk, i mitt fall då som barn, minns den tiden som väldigt givande! Kanske tack vare skolböckerna, var väl utarbetade för att man som nybörjare skulle se det roliga i lärandet. 

Svar på tråden Hur lär man sin sambo svenska?