Skrikig bebis född vecka 35 - tips?
Har en liten kille, 4 veckor gammal, som föddes i vecka 35. Förlossningen gick bra men det har krånglat med maten; amningen kom inte igång som den skulle först och vi fick mata med kopp och sedan flaska (pumpade ut så han fick min mjölk). Sedan ca drygt en vecka tillbaka funkar dock amningen som den ska.
Men OJ vad den här lille killen skriker! Nätterna (och även dagarna för min del) blir sönderhackade för mig och min man. Lillkillen hatar att ligga på rygg i spjälsängen, inte ens när vi har babyliften mellan oss i dubbelsängen funkar det. Han fäktar med armarna, drar upp benen, skriker och är allmänt missnöjd. Napp vill han inte ha, däremot funkar det att låta honom suga på ens lillfinger, men det blir rätt jobbigt i längden... Bäst funkar det om man har honom sovandes på mig eller maken, alltså han ligger på magen på oss.
Han skriker och är missnöjd hela dagarna känns det som! Jag blir tokig snart. Det kan funka att gå promenader med vagnen, men även då kan han skrika. Ligger man med honom på ens mage är han oftast tyst, men det går ju inte att göra hela dagen... Bärsele funkar också hyfsat, men så fort jag lägger ner honom i sängen eller den stillastående vagnen börjar han gallskrika, fäkta med armarna och är allmänt arg/ledsen.
Jag skulle tro att han har kolik. Dels för att han skriker så mycket och drar upp benen och ser "spänd" ut, dels för att man hör att han har gaser i magen. Han bajsar rätt sällan, ca 4 dagar mellan gångerna. Vet inte om det spelar in... Vi har testat Minifom och Semper magdroppar, men de verkar inte hjälpa. Försöker massera hans mage emellanåt, vet inte heller om det hjälper... Försöker tänka på min kost, har slutat med kaffe/te, undviker starka saker, dricker inte stora mängder apelsinjuice etc. Men inget verkar hjälpa.
Ni med liknande problem, vad gör ni? Hur ofta ammar ni? Ibland kan det gå 3 timmar mellan amningarna för oss, men ibland blir det varje timme. Kan det göra det magonda värre?? Det är så svårt att tolka honom - vet ibland inte om han är hungrig eller "bara" har ont. Han gör ofta sugrörelser med munnen bara en kort stund efter han ätit. Känns som han vill ta bröstet hela tiden, men det funkar ju inte. Är rädd för att "övermata" honom - eller också är han kanske hungrig!! Suck!
Har pratat med BVC och de har tipsat det jag skrivit om här och testat, dvs Minifom, Semper magdroppar etc. De säger också att skrikandet kan bero på att han är för tidigt född och inte var "redo" att komma ut i världen plus att tarmsystemet inte är fullt utvecklat ännu... Men när blir det utvecklat då??
Tacksam för tips/tankar/egna erfarenheter!!