• Tussi

Skrikig bebis född vecka 35 - tips?

Har en liten kille, 4 veckor gammal, som föddes i vecka 35. Förlossningen gick bra men det har krånglat med maten; amningen kom inte igång som den skulle först och vi fick mata med kopp och sedan flaska (pumpade ut så han fick min mjölk). Sedan ca drygt en vecka tillbaka funkar dock amningen som den ska.

Men OJ vad den här lille killen skriker! Nätterna (och även dagarna för min del) blir sönderhackade för mig och min man. Lillkillen hatar att ligga på rygg i spjälsängen, inte ens när vi har babyliften mellan oss i dubbelsängen funkar det. Han fäktar med armarna, drar upp benen, skriker och är allmänt missnöjd. Napp vill han inte ha, däremot funkar det att låta honom suga på ens lillfinger, men det blir rätt jobbigt i längden...  Bäst funkar det om man har honom sovandes på mig eller maken, alltså han ligger på magen på oss.

Han skriker och är missnöjd hela dagarna känns det som! Jag blir tokig snart. Det kan funka att gå promenader med vagnen, men även då kan han skrika. Ligger man med honom på ens mage är han oftast tyst, men det går ju inte att göra hela dagen... Bärsele funkar också hyfsat, men så fort jag lägger ner honom i sängen eller den stillastående vagnen börjar han gallskrika, fäkta med armarna och är allmänt arg/ledsen.

Jag skulle tro att han har kolik. Dels för att han skriker så mycket och drar upp benen och ser "spänd" ut, dels för att man hör att han har gaser i magen. Han bajsar rätt sällan, ca 4 dagar mellan gångerna. Vet inte om det spelar in... Vi har testat Minifom och Semper magdroppar, men de verkar inte hjälpa. Försöker massera hans mage emellanåt, vet inte heller om det hjälper... Försöker tänka på min kost, har slutat med kaffe/te, undviker starka saker, dricker inte stora mängder apelsinjuice etc. Men inget verkar hjälpa.

Ni med liknande problem, vad gör ni? Hur ofta ammar ni? Ibland kan det gå 3 timmar mellan amningarna för oss, men ibland blir det varje timme. Kan det göra det magonda värre?? Det är så svårt att tolka honom - vet ibland inte om han är hungrig eller "bara" har ont. Han gör ofta sugrörelser med munnen bara en kort stund efter han ätit. Känns som han vill ta bröstet hela tiden, men det funkar ju inte. Är rädd för att "övermata" honom - eller också är han kanske hungrig!! Suck!

Har pratat med BVC och de har tipsat det jag skrivit om här och testat, dvs Minifom, Semper magdroppar etc. De säger också att skrikandet kan bero på att han är för tidigt född och inte var "redo" att komma ut i världen plus att tarmsystemet inte är fullt utvecklat ännu... Men när blir det utvecklat då??

Tacksam för tips/tankar/egna erfarenheter!!

• Svar på tråden Skrikig bebis född vecka 35 - tips?
  • yodi

först av allt vill jag trösta dig med att det går över.

min lilla skrutta hade en period när jag gick över från att amma+ flaska till att enbart amma då hon med hade en orolig period, är  han hungrig så ge honom mat, hel ammar du så kan man inte övermata i bland äter dom oftare och i bland mer sällan.

sen har dom flesta bebisar och framför allt prematurer ett stort närhets behov.

• Tillalamm

Min kille föddes i v 33 och hade MYCKET magproblem i början. Jag kunde inte amma (det fanns ingen mjölk) så han fick ersättning. Han var inte så skrikig men vi märkte att han hade ont i magen hela tiden samt att han hade mycket gaser (han låg liksom och kved, vred sig och tog i). På neo sa de att det beror på att prematurer ibland har ett icke helt utvecklat tarmsystem, så ditt BVC har nog rätt i vad de säger. Vår pojke var också "suttig" och ville ha mat ofta vilket resulterade i mer magont. Har läst någonstans att det kan bero på att de tolkar magontet som hunger, men jag vet inte om det stämmer. Dock är det jobbigt!

Jag måste dock påpeka att magontet kan ha att göra med för tät amning. Till oss sa vårt neo att om de får mat för ofta så får deras mage aldrig vila och det kan resultera i mer ont och att de, som sagt, kan misstolka magontet för hunger och därför be om mat när de egenligen inte är hungriga, utan bara har ont. Men det är inte lätt, särskilt eftersom han inte tar napp. Han ni provat att doppa den i lite bröstmjök innan ni sätter in den?

Det var inte så mycket att göra åt vår sons magont - vi provade som ni semperdroppar och minifom. Hans mage blev radikalt bättre då har var ca 5 mån (3,5 korr). Då verkade han tåla saker bättre helt plötsligt. Så jag han, som föregående talare säger, trösta med att det går över.

Angående det där med att sova på förälderns mage så stämmer det också med vår son. Något som hjälpte oss var att skaffa en bärsjal och så lät vi honom ligga hud mot hud i den. Det funkade jättebra. Då kan man ju i allafall komma upp ur soffan lite på dagen:)

Kom ihåg att det kommer bli bättre!

• Stora Havet

Jag skulle rekommendera bärsjal (jag hade Looma Sino, en trikåsjal) - vår son älskade att bli buren, dels fick han vara nära, hörde mitt hjärtljud, blev lugn av mina rörelser, somnade som en stock på en gång, grodställningen var skön för hans lilla magen.

Men visst kan skriket bero på en massa andra saker också. Hoppas att det hjälper lite med bärsjal i alla fall. De flesta bebisar brukar gilla det.

Lycka till!

• M1982

Oj, det där lät precis som om jag själv hade skrivit det för ett par månader sedan.. Nu föddes inte min pojk som prematur men jag känner igen nästan allt som du skriver.. Nu vet jag inte var du bor men vi testade akupunktur mot koliken och det blev faktiskt mkt bättre..

Idag är han snart fem månader och är en helt annan bebis, visst han kan skrika ibland men inte alls på samma sätt som tidigare... han var jämt missnöjd och skrikig av sig när han var mindre, man kunde inte lägga honom ifrån sig en sekund utan att han skrek och var missnöjd. Precis som din son så ville han bara sova på mig, vilket inte är hållbart! Han sov inte heller långa stunder utan sov max en halvtimma på dagen och vaknade otaliga gånger på natten. Kunde ta upp till tre timmar att få honom att somna om och när han väl somnat så vaknade han så fort man försökte lägga ner honom.. Idag sover han i sin egen säng, nio-timmar i sträck och somnar dessutom bara genom att man lägger ner honom i sängen. Så mitt tips är testa akupunktur om du har möjlighet.. å som de andra skrivit i tråden.. det går över.. även om det inte är till ngn tröst just nu!

• Tussi

TACK för era kloka synpunkter och råd!! Och tack för peppningen. Känns skönt att veta att man inte är ensam och att det går över... det visste jag väl iofs även innan jag skrev här, men vissa stunder känns det helt hopplöst!!
    Ska kolla upp det här med akupunktur. Vi gor i GBG så det är ju nära till Stenungsund där det finns ett ställe som utövar akupunktur på bebisar med kolik. Försöker även att inte amma för ofta, tror definitivt det kan förvärra saken.

Har någon av er testat Gripe Water? Har läst mkt positivt om det på nätet. Är dock lite skeptisk till innehållet (dillfröolja om jag minns rätt), fast det kan väl knappast vara farligt för bebisen...

• M1982

Vi har kört Gripe Water, men jag vet inte riktigt om det gav ngn effekt... har dock hört talas om andra bebisar som det fungerat mkt bra på så det är alltid värt att testa! :)

• Aicilef

Usch vad jag lider med dig. Vår dotter föddes också i vecka 35. Hennes kolik startade redan på Neo. Vi provade Minifom och sempers magdroppar men de hade ingen nämnvärd effekt på hennes magbesvär.  Amningen kom inte igång för mig så lillan fick ersättning from det att hon var en vecka gammal. Lillan skrek på nätterna och det var fruktansvärt jobbigt. Som förstagångsförälder så var det svårt att tolka hennes signaler på om hon var hungrig när hon skrek så det resulterade i att hon säkert fick för mycket mat som förvärrade det magonda.

Lillan ville inte heller ta napp, hon ville bara suga på nappen på nappflaskan. Provade de flesta nappar som finns på marknaden och till slut hittade vi rätt i napp som är rund. Har du testat olika sorters nappar? Sedan när hon var lite drygt 2 månader så slutade koliken som att vända på en hand, så skönt.

Styrkekramar

Svar på tråden Skrikig bebis född vecka 35 - tips?