• ingensignatur

Ni som fått för tidigt - varför? Hur startade förlossningen?

Beror det alltid på ex. sjukdom eller kan förlossningen starta med värkar hur tidigt som helst?

• Svar på tråden Ni som fått för tidigt - varför? Hur startade förlossningen?
  • Kazeer

Med första barnet fick jag vattenavgång i vecka 32+3. Varför är det ingen som vet. Jag blev igångsatt i vecka 36+1.

När jag väntade andra barnet blev jag inlagd p g a högt blodtryck (ej havandeskapsförgiftning) och tillväxthämmad bebis. Ett par veckor senare (vecka 35+3) blev det dags att plocka ut bebisen, eftersom de dagliga CTG-kurvorna visade att han inte mådde bra i magen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • LiVM

Jag blev igångsatt i V34+0 då jag drabbats av havandeskapsförgiftning, så lillkickan är född i v34+0 Kyss 

Leo 060220 Ebba 100809
  • tjej från landet

är det någon utav er som hade bakteriell vaginos under graviditeten? Det sägs att det är vanligare och föda prematurt då. Jag börjar mer och mer bli övertygad om att det var därför min son kom v 34 även om jag inte har någon bekräftelse på det

• Tjorvet

Hade väldigt mycket sammandragninngar tidigt och födde sonen v.33+2. Det började med vattenavgång och sedan gick det inte att stoppa. Är nu gravid i v.21 och helt sjukskriven pga sd, men ingen påverkan på tappen, puh.

• rocknroll44

Vårt 1:a barn är född v 32+6 p.g.a havandeskapsförgiftning.
    Förlossningen startade på naturligt vis.

• carqun

Jag fick värkar helt från ingenstans en lördag eftermiddag. Tolkade de först som sammandragningar, men de tilltog allt mer varför vi ringde förlossningen. De sa åt mig att vila en timme, ta ett par alvedon och ringa tillbaka sen. Efter 45 minuter hade jag dock 4 värkar per tio minuter som höll i sig 30 sekunder, varför vi ringde tillbaka och sa att vi kommer in. Blev hänvisad direkt till KS där de har neo för så små (var i v 25+0). Man försökte med värkhämmande dropp, men halv fem morronen efter kom min lilla skrot. Vaginal förlossning alltså.

Efteråt såg man att det troligen rörde sig om en partiell placentaavlossning, men jag hade aldrig någon blödning förrän nånstans mitt i förlossningen.

Nu blir hon fullgången till helgen och vi ska äntligen få skrivas hem, men det har varit en lååång sommar...

• Coche

Det här är en fråga som verkligen maler i mig. Har ingen aning om varför mina killar kom tidigt (29+3), hux flux var jag öppen 9 cm. Kände mig mest bara dålig och svag, inte alls födande. Vet inte heller om det gjordes någon efterforskning vid förlossningen kring möjlig orsak. Det var julafton så rutinarbetet kanske kom på skam.

Ni som låg inne för högt blodtryck, vad hade ni?

• Kazeer
    Coche skrev 2010-09-10 23:13:37 följande:
    Det här är en fråga som verkligen maler i mig. Har ingen aning om varför mina killar kom tidigt (29+3), hux flux var jag öppen 9 cm. Kände mig mest bara dålig och svag, inte alls födande. Vet inte heller om det gjordes någon efterforskning vid förlossningen kring möjlig orsak. Det var julafton så rutinarbetet kanske kom på skam.

Ni som låg inne för högt blodtryck, vad hade ni?
    Jag hade 160/95 den dagen jag blev inlagd. Två dygn senare var undertrycket uppe i 100 och jag fick blodtryckssänkande medicin, som höll undertrycket på 90 resten av tiden.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • cloudberry79

Jag drabbades tidigt av sammandragningar, redan i vecka 16-17 började de bli starka. I vecka 24 fick jag regelbundna SD, tre minuter mellan ungefär. Jag åkte in till förlossningen, men CTG visade inget. Läkaren gav mig en bricanylkur för 10 dagar. Två veckor senare var jag på tillväxt-UL av andra orsaker, som tur var fick jag träffa samma läkare. Under Bricanylkuren hade jag inte känt av några SD alls, men dagarna innan ULet hade jag haft ganska många. Jag var då 2 cm öppen och halvt utplånad tapp. Det är oklart varför, men första graviditeten slutade i sent missfall (v20) och min levande son kom i vecka 28.

If you love me - please don't feed me!
  • Lattemorsa

Pga en akut moderkaksavlossning 2 månader för tidigt.
    Efter fullt frisk och normal graviditet. Ingen vet varför.

♥☆° Mamma till ljuvliga prinsessan E - 091208 °☆♥
  • eilien

Hade SD tidigt från v 17 och hela graviditeten. Dottern föddes efter plötslig vattenavgång i v 32+5. Det gjordes div odlingar och tester efter förlossningen men ingen har kunnat finna ngn orsak.

• Lappen

Mitt vatten gick i vecka 31 och tjejen kom i vecka 32. Dom vet inte varför, men hade två blödningar tidigt en i vecka 6 och en i vecka 9 så kan gissa på det...

• SofiaO

Mina killar kom två månader för tidigt. Gissar att det var för att de var just två... Det vart för tungt, antar jag...?
    De var först på väg ut i v.30, men Bricanylet höll kvar dem ett par veckor till....

Hoppas det inte är något som händer även vid kommande graviditeter...? Har i alla fall inte fått någon förklaring att det skulle bero på något sjukdomstillstånd eller dylikt i alla fall.

• minimia80

den startade inta alls..jag blev misstänksam när jag inte kände några fosterörelse eller hickningar på en hel dag
    så jag åkte till förlossningen för säkerhetsskull  (som tur var) blev katastrofsnitt och ut kom en liten "död" bebis men dom jobbade med henne hon tog sig och nu mår hon hur bra som helst

livet är ett mirakel

• Lappen
    minimia80 skrev 2010-09-14 21:13:43 följande:
    den startade inta alls..jag blev misstänksam när jag inte kände några fosterörelse eller hickningar på en hel dag
    så jag åkte till förlossningen för säkerhetsskull  (som tur var) blev katastrofsnitt och ut kom en liten "död" bebis men dom jobbade med henne hon tog sig och nu mår hon hur bra som helst

livet är ett mirakel
    vad glad man kan bli.
  • minimia80
    Lappen skrev 2010-09-18 09:10:02 följande:
    vad glad man kan bli.

tack gumman

• 2små2stora

Sammandragningar och lätt påverkad livmodertapp från v.22-23.
    Började sippra lite vatten i v.35+0 sedan gick vattnet med dunder och brak i v35+3 och 4 tim senare kom lillkillen ut. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Maria K

Man vet inte varför det blev som det blev men det började med Värkar kl 0315 och sedan var 10:e minut i V24+2. Ambulans till närmaste sjukhus 6mil konstaterades att jag var öppen ca 1cm. Transport med helikopter till närmaste sjukhus med Neonatalavdelning (ca 60mil)
    Där man insåg att försöken till att stoppa förlossningen inte gick.
    Så vi fick en liten flicka 20:07 samma kväll.

• Little Mrs Li

Mitt vatten gick 2 på natten och dottern är född 15.30 dagen efter. 
    De försökte stanna det, men det gick inte så hon föddes 30 +1, utan någon anledning.
    Hon kom  på "vanligt"  sätt. 

Svar på tråden Ni som fått för tidigt - varför? Hur startade förlossningen?