• Momalicious

När räddas prematurer?

Jag gick in i vecka 22 och satt igår och pratade med min sambo om prematurfödsel. Det finns inga tecken på att en sådan, men jag undrar ändå lite. 

Finns det någon gräns när de försöker rädda förtidigt födda, och när det bara är förtidigt?
    Nån speciellt dag där gränsen (xx+x) eller görs det individuell bedömning av barnets hälsa vid FL?  
    Läste på wikipedia att det tidigaste barnet som överlevt i Sverige föddes i vecka 22, räknar man 21+x eller 22+x då?
    Finns det någon bra statistik över procentantalet överlevande barn som är födda förtidigt i olika veckor? 

• Svar på tråden När räddas prematurer?
  • crazy mom

Många verkar prata om 23+  så där går väl någon magisk gräns....

• Mia386

Tror det fanns ett ställe i stockholm som försöker vid 22+, men chansen är ju mycket liten att barnet överlever :/ Men det beror väl nog lite på hur mycket barnet kämpar med. 

• Katarina76

Det beror på var du bor. Har hört att Umeå och ett par fler sjukhus försöker från v. 22+.

• cloudberry79

De stora sjukhusen (bla NUS, Uppsala mfl) tar så vitt jag vet förlossningar från v 22+, men det är livstecken vid födseln som avgör hur stora insatser man gör därefter. Man gör alltså allt för att få en så bra förlossning som möjligt och därefter bedömer man om barnet är livsdugligt eller ej.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79

Och, kommer man till sitt eget sjukhus med ett mycket tidigt förlossningsarbete får man transport till närmaste sjukhus som har vård för EPT-barn.

If you love me - please don't feed me!
  • Pre mamma

Här i Schweiz har det stenhård gräns på 24+0, de räddar inget före det. Inte för att de inte kan utan för att de tycker att chanserna för svåra hjärnskador och påfrestning för föräldrar är för stora innan det. Visst är det hårt men man måste ju dra gränsen någonstans.

• mina12
    Pre mamma skrev 2010-08-23 13:12:15 följande:
    Här i Schweiz har det stenhård gräns på 24+0, de räddar inget före det. Inte för att de inte kan utan för att de tycker att chanserna för svåra hjärnskador och påfrestning för föräldrar är för stora innan det. Visst är det hårt men man måste ju dra gränsen någonstans.
    OT... måste man verkligen ha en stenhård gräns? Är det inte bättre att titta på barnet som kommer ut och bedömma chanserna för just det barnet? Åldersbestämningen kan ju trots allt diffa på några dagar och ett barn som är friskt och föds i vecka 23 kan ju må väldigt mycket bättre än ett barn som är sjukt och föds i vecka 25.

(Tillägger att jag är INTE för att man ska rädda alla barn till vilket pris som helst.)
  • Pre mamma

Jo jag vet, jag tycker det är lite hårt också, det kan ju vara superskillnad mellan barnen. Min vän här nere i schweiz har en son född i v23+3, hennes gynekolog ljög för sjukhuset när hennes vatten hade gått och fick åka in och la på några dagar. Hennes son är idag helt frisk, så det känns helt galet att tänka att han inte skulle räddats egentligen.

Svar på tråden När räddas prematurer?