• Mistys Daisy

Kan man värma vatten så här? :-)

Om man kokar upp vatten och har i en tillbringare i kylen, kan man då ta och mäta upp rätt mängd vatten till ersättningen och värma i micron till drickbar värme?
    Lägger i pulvret efteråt såklart nu då!!
    Annars kokar jag ju upp och får sätta i kallt vattenbad..och det går ju bra det med så klart, men på natten hade det varit trevligare än att sitta och vänta på vattnet liksom!

För om detta är okej, så kan man ju testa sig frm till rätt värme och bara ställa in micron på den tiden!
    Oj, vad smidigt!

Läser förresten att några ger ersättningen kall, men skall den inte vara lite varm, godare då?

• Svar på tråden Kan man värma vatten så här? :-)
  • viseversa

om du tar från kranen så behöver du inte koka det alls. Vattnet är så pass rent att det inte behövs kokas. bara att värma o micron på en gång. har du egen brunn och är osäker på vattenkvaliteen så kan du göra som du skrivit här absolut. 

• syntharen

jag brukar ha en termos med varmt vatten och en kanna med kokt kallt vatten i kylen (vet att man inte behöver koka vattnet i kranen, men gör det för säkerhets skull) sedan blandar jag det i flaskan till rätt temp, sedan blandar jag i pulvret. det går snabbare än med micron, skulle jag tro. till en flaska med 150 ml, häller jag i 90 kallt och reste varmt, det brukar bli rätt temp.

• 2barnsmorsa

på dagarna har jag en tillbringare men kokt avsvalnat vatten i en tillbringar i kylen
    på kvällen innan jag går och lägger mig hällar jag i vattenmängd i en vattenflaska och ställar i kylen för att ha på natten. sedan mäter jag upp antal skopor och lägger i en skål, så micrar jag vattnet på natten när jag går upp coh slipper räkna skopr när jag är trött i mössan

ska jag iväg har jag en termos med rätt temp på vattnet

• PrettyinPink
    viseversa skrev 2010-08-20 08:40:50 följande:
    om du tar från kranen så behöver du inte koka det alls. Vattnet är så pass rent att det inte behövs kokas. bara att värma o micron på en gång. har du egen brunn och är osäker på vattenkvaliteen så kan du göra som du skrivit här absolut. 
    Enligt BVC ska vatten till ersättning alltid kokas upp. Sen kan det svalna, men det måste varit uppkokt pga bakterier. Till små bebisar bör man helst inte använda micron alls.
  • PrettyinPink

Själv har jag alltid uppkokt vatten i vattenkokaren, sen är det bara att värma till lämplig nivå. Går mycket snabbare och är mycket nyttgare än att micra Glad

• UnderYtan

Ja självklart kan du göra så. Om du har kommunalt vatten så kan du ta direkt från kranen. Om du som jag, har egen brunn så bör du koka upp vattnet först (om du inte vet att vattnet verkligen är ok)

Vi har alltid kokat upp det vatten som behövs för en dag. Fyllt i flaskorna med rätt mängd (vi har flaskor så det räcker en dag) in i kylen. När det är dags för mat så är det bara att slänga in flaskan i micron och sen i med pulvret, rör om och så klart. Skulle aldrig få för mig att traggla med att kyla uppvärmt vatten osv. Speciellt inte nattetid! På detta sätt får lillan mat på max en minut och inget trassel.

Så gör som du tänkt, det blir bra :)

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Mistys Daisy

men 40 grader är väl för varmt? Förvånad

• syntharen

Min son gillar mjölken ganska varm, alltså varmare än kroppstemp, så 40 grader kan vara okej, tror jag. Smaka själv på mjölken så känner du om den känns för varm. Hellre för kall än för varm dock...

• Carisma
    Mistys Daisy skrev 2010-10-21 07:55:15 följande:

men 40 grader är väl för varmt? Förvånad

På paketet för Nan 1 står det att man skall koka upp och låta det svalna till ca 40 grader. Min dotter har alltid ätit det värmt till 40 grader och inte reagerat något på att det skulle vara för varmt.
  • La Lola

Hedda skulle vägra att dricka om det blandades med 40 gradigt vatten.

Här serveras det ljummet.
    Värmer kallt vatten från kranen o har alltid gjort.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mistys Daisy
    La Lola skrev 2010-10-24 08:48:34 följande:
    Hedda skulle vägra att dricka om det blandades med 40 gradigt vatten.

Här serveras det ljummet.
    Värmer kallt vatten från kranen o har alltid gjort.
    Micro eller kokare? :)
  • La Lola
    Mistys Daisy skrev 2010-10-24 10:28:15 följande:
    Micro eller kokare? :)
    Micro.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mamma till två mirakel

Jag använde alltid vatten kokare å sedan spädde jag med kallt (uppkokat vatten) men det blir ju en hej dundrans el räkning med vatten kokare så jag kör med micron istället!! billigare och minst lika bra...

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • syntharen

Jag kokar upp vatten i vattenkokare som jag häller på en termos, sedan har jag kallt vatten i kylen (vi bor på 5:e våningen så det tar lång tid innan vattnet blir kallt) som jag blandar. Det tar ca 5 sek. att blanda till rätt temp. Jag gillar inte micro, tycker den värmer så ojämt.

• Viggo och pyrets mamma

Jag brukade på natten ha en termos där jag värmt vattnet i kokare till drygt 40 grader (höll ett finger i för att kolla temp), hällde upp på termosen och sen vällingdoserare till pulvret. Vattnet svalnar ju när det står i termosen så han fick det aldrig varmare än 40 grader. Funkade super, då behövde man aldrig gå upp ur sängen ens. På dagen brukade jag värma i kokaren direkt och hälla upp i flaskan, skulle jag ut på stan gjorde jag som på natten och tog med mig termos och pulverdoserare. Var nog kanske första månaden som vi kokade vattnet, sen har vi bara värmt det.

-Mammas älskling 080425-
  • mupparsmupp

vi har värmt sonens vatten i micron hela tiden :) han är 5,5månader nu och lever :P

vi kokade bara vattnet och ställde i kylen, sen värmde de i mocron de 3 första månaderna. sen så började vi ta direkt från kranen och värmde i micron :)

Bebis 9 maj 2010
  • Mistys Daisy

Men kokar vattnet i micron och svalnar eller värms det bara lite så det kan drickas?

Varmvatten direkt från kranen, är det sämre än kallvattnet?

• syntharen
    Mistys Daisy skrev 2010-10-24 20:12:23 följande:

Men kokar vattnet i micron och svalnar eller värms det bara lite så det kan drickas?

Varmvatten direkt från kranen, är det sämre än kallvattnet?

Ta aldrig varmvatten direkt från kranen! Där är det visst rester av koppar kvar och själv tycker jag inte det känns fräscht att dricka varmvatten från kranen.
Svar på tråden Kan man värma vatten så här? :-)