• Detmåstegå

Provtagningar Vilket är Vad????

Finns det någon som kan hjälpa mig med att berätta vad dessa olika prover innebär???

Kordioitiner

Koagulation

Cytomegali

Toxoplasmos

Kromosomanalys

(kan inte stå för stavningen, men någon kanske förstår vad jag menar)

Tacksam för hjälp.....

• Svar på tråden Provtagningar Vilket är Vad????
  • Zmulan

Koagulation - är hur snabbt ditt blod stelnar
    Toxoplasmos - är en bakterie man kan få av tex katter
    kromosomanalys - man kontrollerar så att du och din man har normal kromosomuppsättning

De andra vet jag inte

• Detmåstegå

Har inte lyckats hitta några bra svar.....
    Koagulation och kromosomanalys vet jag vad det innebär, men resten har jag inte en susning....

Jag har förståt (o som Zmulan skriver) att toxoplasmos är den bakterie som man kan få av katter men varför tas det prover på det i en missfallsutredning????

Finns det ingen som har tid o lust o kunskap att hjälpa mig????

• Zmulan

ang toxoplasmos....det tas prover på det för att den bakterien KAN orsaka mf....och om man har den kan det botas med typ penicillin (tror jag det var)

Hittade detta på en sida som jag googlade fram
    "Cytomegali - vad är det?
    Det är en virusinfektion som sätter sig i lymfkörtlarna. I de flesta fall är det en tämligen harmlös sjukdom som klingar av efter 7-10 dagar. Patienter med nedsatt immunförsvar kan få komplikationer, exempelvis i lymfkörtlar i brösthålan. Någon direkt bot finns inte. " Men jag vet inte hur det påverkar graviditet....tyvärr, ring till din bm å fråga vettja...

Detta ordet som du skrev "Kordioitiner" verkar vara felstavat, kan du hitta rätt stavning??

Svar på tråden Provtagningar Vilket är Vad????