• eec82

Ni som tagit epiduralbedövning vid förlossningen...

... hur har de kännts för er? Fick man ha lustgas samtidigt som de sätter den? Antar att man inte får men vill bara kolla av.

Någon som tagit något annat som ni föredrar som smärtlindring?

Är supertacksam för svar.

• Svar på tråden Ni som tagit epiduralbedövning vid förlossningen...
  • Niillis

jag fick andas lustgas samtidigt var rätt hög så mycket som jag andades in just då sen när det var klart kändes inget så tog de lustgasen ifrån mig jag blev rätt sur då haha

• kodoktorn

Kan det inte vara så att det är lättare att lägga en EDA om personen som ska få den inte har en värk och kanske inte rör sig helt oförutsett - bara en tanke jag hade.

• nericia77
    kodoktorn skrev 2010-08-19 22:46:20 följande:
    Kan det inte vara så att det är lättare att lägga en EDA om personen som ska få den inte har en värk och kanske inte rör sig helt oförutsett - bara en tanke jag hade.
    det e precis så det är.
  • carolinae

EDA is the shit!!! Önskar att jag bett om det tidigare så hade jag inte haft så ont så länge..

Lustgasen är skit enligt mig... men jag hade nog fööör ont innan jag fick något förlossningsrum, det var nämligen fullt på Förlossningen när vi kom in, så vi fick vackert vänta i inskrivningsrummet! Men dessutom luktade den så fruktansvärt illa och så spydde jag som en gris av den...

• Charmeuse
    Här och nu skrev 2010-08-19 22:43:30 följande:
    Vad jag menar är att de kan fråga hur man vill ha det och upplysa om att det kan va en fördel.
    På dig lät det som att man har inget val men... Jag hade inte ont under värken men jag måste koncentrera mig för att slappna av då och det gör man knappas om nån samtidigt ska trycka in ett rör i ryggen på en.

Ärligt talat tycker jag det låter konstigt att man ens skulle vilja göra så men får man välja så...
  • Här och nu
    Charmeuse skrev 2010-08-19 22:50:16 följande:
    På dig lät det som att man har inget val men... Jag hade inte ont under värken men jag måste koncentrera mig för att slappna av då och det gör man knappas om nån samtidigt ska trycka in ett rör i ryggen på en.

Ärligt talat tycker jag det låter konstigt att man ens skulle vilja göra så men får man välja så...
    Grejen är ju att du troligvis inte känner nålen när du har en värk.
  • Här och nu
    carolinae skrev 2010-08-19 22:48:47 följande:
    EDA is the shit!!! Önskar att jag bett om det tidigare så hade jag inte haft så ont så länge..

Lustgasen är skit enligt mig... men jag hade nog fööör ont innan jag fick något förlossningsrum, det var nämligen fullt på Förlossningen när vi kom in, så vi fick vackert vänta i inskrivningsrummet! Men dessutom luktade den så fruktansvärt illa och så spydde jag som en gris av den...
    Jag var van vid lustgas pga. tandvårdsrädsla, men det funkar inte likadant som när man föder barn. Med första barnet funkade lustgasen inte alls. Med barn 2 sög jag mig full.
  • Här och nu
    nericia77 skrev 2010-08-19 22:47:33 följande:
    det e precis så det är.
    Jag är glad att jag hade en värk då jag fick EDA.
  • Phlippan87

EDAn var min räddning för att orka med, efter att jag fått den kunde jag äntligen slappna av och vila lite. hade inte fått sova på hela natten eftersom värkarna satte igång vid 22-tiden på kvällen ganska rejält från starten och dottern föddes vid 19-tiden nästa dag. hade jag inte fått edan hade jag varit vaken i nästan 2 dygn utan en sekunds vila och då hade nog förlossningen och krystandet känts väldigt mycket jobbigare än det gjorde

jag har ingen aning om jag fick den mitt i en värk eller ej eftersom jag fick den i ett skede då jag inte haft en ordentlig värkpaus på ca 30 minuter men jag höll mig fast vid lustgasen som om det var det enda som höll mig vid liv just då. men den värkade nästintill direkt, var lite jobbigt precis när den sattes eftersom det liksom strålade ner i ena benet och det var inte den härligaste upplevelsen, skrek som en stucken gris men det gjorde jag å andra sidan av värkarna också...

28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • MammaM

Jag tog lustgas samtidigt som jag fick EDA. Tyvärr tog EDAn bara i typ 5 min sedan hade jag lika ont igen. De fick lägga om EDAn och även denna misslyckades. Så för mig var det ingen halelulja upplevelse, förutom de 5 min jag fick av varje. Eftersom jag hade såååå ont när den skulle läggas så kan jag inte minnas alls hur det kändes. Förmodligen så kändes det med den övriga verken var värre så man rent ut sagt sket i allt annat som de pysslade med på en.

• maddy26

Fick ju EDA innan mitt akutsnitt, tyckte inte det var så farligt...
    Men ingen käsel i bena på länge, därför rädd att samma ska hända nu, om jag ber om det på vaginal förlossning som det troligtvis blir om 19 dagar!
    Känner att jag själv hämtar mycket kraft i bena...
    ngn som varit med om attt "tappa" bena pga EDA???

• 2små2stora
    maddy26 skrev 2010-08-20 08:05:30 följande:
    Men ingen käsel i bena på länge, därför rädd att samma ska hända nu, om jag ber om det på vaginal förlossning som det troligtvis blir om 19 dagar!
    man lägger en annan typ av EDA eller spinal vid ett snitt. Vid en EDA under en vanlig förlossning så kan man stå upp. Jag fick en en EDA kände inte mycket av när de satte den, använde inte lustgas under tiden. Sedan så stod jag upp under nästan hela öppningsskedet, lutade mig mot ett gåbord och lyssnade på eurovision finalen på radio
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Phlippan87
    jag har en kompis som fick så, själv hade jag redan innan EDAn svårt att få mina ben att samarbeta och de fick skjutsa mig i rullstol till förlossningsavdelningen eftersom mina ben vek sig under mig och jag knappt hade någon känsel i dem. Efter edan blev det faktiskt bättre för mig och jag kunde nästan ta mig ur sängen för att kissa på egen hand
    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • annat82
    Jag fick eda under min förlossning och jag tappade inte känseln så mycket i benen men jag tappade kontrollen över dem och efter ett ordentligt ras i golvet så blev det strikt sängläge istället. Det är väl inte det vanligaste vad jag förstått men det kan hända. EDA:n fungerade bra i övrigt, men hade ändå lustgas också pga smärtan
    Jag hade varit så inställd på att kunna vara uppe med EDA, så jag var förbannad nån timme eller så, men det fördrev tiden det också
Svar på tråden Ni som tagit epiduralbedövning vid förlossningen...