• Långben

Bajsar i trosan...

Vår 3-åriga dotter har sedan en tid tillbaka problem med bajsningen.

Hon har sedan hon var 6 månader gammal suttit på potta och sedan dess alltid bajsat där. Kissandet i blöja slutade hon med  när hon var 2 år och har alltså varit helt blöjfri i ett år nu. Pott-träningen har inte varit ett tvång utan en stund då vi suttit ned tillsammans och läst en bok eller två.

Vanligen går hon på toaletten för att bajsa en gång per dag och då efter middagen vid 1830 på kvällen. På senare tid har hon blivit otroligt känslig för \"störningar\" i schemat. Om vi har gäster, är bortbjudna, äter middagen för tidigt, för sent osv. Då kan hon inte bajsa. I och med en sådan störning så kommer hon ur sin rytm verkar det som och då kan hon hålla sig i upp till 5 dagar.

Problemet är att hon inte håller sig helt och hållet utan putsar ut en lite "plutt" i trosan då och då. Så hon förbrukar nu flera trosor per dag på dagis. Jag är fundersam över hur länge personalen på dagis kommer acceptera det här istället för att kräva blöja igen. Något som dottern inte haft på över ett år och jag inte vill börja med igen.

Hon är en mycket förståndig och verbal flicka och vi har diskuterat det hela med henne men hon säger att "hon glömmer bort" att gå på toaletten på dagis när hon är nödig.

Hur skall vi göra för att få ordning på det här? Uppenbarligen så skäms hon lite över det hela också...

Har någon på forumet liknande erfarenhet och tips på hjälp?

• Svar på tråden Bajsar i trosan...
  • Diablo

Min dotter är fem och har i flera år haft liknande problem. Hon var helt torr vid tvåårsålder. Men sedan började hon bajsa kluttar i trosorna flera gånger omdan ibland. Läkaren satte henne på ett bajs schema. Hon skulle sättas på toa en gång i timmen, dagtid i en månad. Han ansåg att någon reflex hade slutat att fungera och att tarmen blev full och hon kände det inte. Hon behövde inte bajsa varje gång men ibland kom det ju i toan i stället för i trosan. Desutom skulle vi under denna tiden undvika fibrer. Vi skulle ge henne vitt bröd, saft istället för vatten. Allt för att tarmen skulle bli bättre och peppar peppar så har det fungerat.
    Hon misslyckas ibland men dagiset förstår ju varför och anser inte att det är något stort problem!
    Lycka till!

Lille Tussen, chihuahua 7v. Har man tur behöver man inget vett!
  • Söta Nasse

vår son gjorde så när han var så hård i magen. när vi väl fick ordning på magen blev det mycket lättare för honom.
    Man fick även använda lavemang för att få ut allt.

så nu kan man sätta honom på toa med någon dags mellanrum och säga att nu måste du bajsa för det är länge sedan sist. oftast gör han det då.  Om han vägrar plockar man fram lavemanget och säger att då måste vi ta det för magen måste tömmas. Det händer dock väldigt sällan och blir ju bara en akutlösning när han verkligen hållt sig för länge. Det måste ju ut förr eller senare.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • carola78

Hon kanske är förstoppad. Då sitter det som en propp men viss bajs tränger sig förbi och lägger sig i trosan. Ingen ide att bli arg. Min dotter har varit en del förstoppad och dricker nu lite lactulos varje dag.
    Vi fick ta ett lavemang. Jättejobbigt för dottern för det var väldigt fullt men efteråt så kom inga fler kluttar i trosan. Nyligen så dök bajset i trosan upp igen. Efter att ha försökt fått henne att bajsa i 2 dagar så beslutade jag att det fick bli ett lavemang innan det blir ännu mer stopp och det gör mkt ondare. Så...efter det... Inget mer bajs i trosorna.

Svar på tråden Bajsar i trosan...