• Billy och Jag

Hur länge var ni hemma med eran bebis??

min son blir 1 år i februari... kan inte bestämma mig för om jag ska börja plugga i januari och jaga barnvakt tills han kan börja på dagis i februari eller om jag ska vänta tills han är 1,5 år? Får man FP tills barnet är 1,5 år eller?

Eller är det smartare att spara FP dagarna så att jag kan vara hemma med honom på somrarna?

Hur har ni andra gjort??

• Svar på tråden Hur länge var ni hemma med eran bebis??
  • Sniik

Min son började på dagis idag och är 21 månader. Har fått fp hela tiden utan problem :)

• 071001

Var hemma med henne i 19 månader.

• L i n n

Med tvillingarna var jag hemma 16 månader.
    Denna gång kommer jag nog vara hemma tills Bullen är 15-16 månader, kanske lite längre beroende på om jag tar ut FP innan BF eller ej.

• La Lola

Jag har varit hemma/kommer vara hemma så länge som möjligt.

Alma var 22 mån när hon började på förskola.
    Om jag får plats till Hedda i januari kommer hon att vara 21 mån.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • sweran

har vart hemma med dottern i 2 år nu. o nu kommer nr 2 vilken vecka som helst, så dottern får fortsätta vara hemma med oss...
    kommer nog inte vara hemma lika länge med nr 2. men det återstår att se.

man har rätt att ta ut fp i 18 månader sammanhängande utan att arbetsgivaren kan säga ngt... (om jag minns rätt)
    men gör man upp med sin arbetsgivare från början att man vill vara hemma längre brukar det inte vara ngt problem...
    för min del tyckte min arbetsgivare att det var onödigt att komma tillbaka efter 18 månader då jag visste att jag var gravid...

• Billy och Jag

Hur länge FÅR man vara hemma då?? :)

Känns som att jag vill ta vara på tiden jag kan få med honom... Visst, ekonomin blir lidande.. Men vad gör det egentligen?

• Billy och Jag
    sweran skrev 2010-08-16 13:58:35 följande:
    har vart hemma med dottern i 2 år nu. o nu kommer nr 2 vilken vecka som helst, så dottern får fortsätta vara hemma med oss...
    kommer nog inte vara hemma lika länge med nr 2. men det återstår att se.

man har rätt att ta ut fp i 18 månader sammanhängande utan att arbetsgivaren kan säga ngt... (om jag minns rätt)
    men gör man upp med sin arbetsgivare från början att man vill vara hemma längre brukar det inte vara ngt problem...
    för min del tyckte min arbetsgivare att det var onödigt att komma tillbaka efter 18 månader då jag visste att jag var gravid...
    okej, men jag då som inte har någon arbetsgivare?? Menar, har inte FK några åsikter om det? De är ju ändå som som betalar min FP...
  • sweran

man måste ta ut 5 dagar per vecka  när barnet blir 1 år för att skydda sin SGI.
    men annars så har de inget att säga till om. de dagar du har får du använda hur du vill...

• Makadam
    Lone Star State skrev 2010-08-16 13:59:33 följande:
    Hur länge FÅR man vara hemma då?? :)

Känns som att jag vill ta vara på tiden jag kan få med honom... Visst, ekonomin blir lidande.. Men vad gör det egentligen?
    Du får vara hemma hur länge du vill, det är din ekonomi som avgör.
  • Billy och Jag
    Makadam skrev 2010-08-16 15:05:08 följande:
    Du får vara hemma hur länge du vill, det är din ekonomi som avgör.
    jo fast jag menar MED föräldrarpenning... Kan ju gå hemma utan inkomst också.. men det blir lite trist
  • La Lola
    Lone Star State skrev 2010-08-16 21:38:25 följande:
    jo fast jag menar MED föräldrarpenning... Kan ju gå hemma utan inkomst också.. men det blir lite trist
    Du tar ut 7 dagar i veckan alltså?
  • Billy och Jag
    La Lola skrev 2010-08-16 21:39:52 följande:
    Du tar ut 7 dagar i veckan alltså?
    ja nu gör jag de, tror jag... men förstår ingenting av hur allt de där funkar...
  • La Lola
    Lone Star State skrev 2010-08-16 21:54:04 följande:
    ja nu gör jag de, tror jag... men förstår ingenting av hur allt de där funkar...
    Tror? Obestämd
  • tjoohalia

har varit hemma i 2år och 2månader med första sonen, han börjar dagis på onsdag. andra sonen är bara 4månader än så länge,
    nu ska pappan vara föräldraledig (hade inte möjlighet till det med första) från december - juni sen ska han EVENTUELLT börja dagis efter sommaren, då kommer han vara 16½månad, eller så håller jag på det till efter jul
    så han är typ 21månader, beror på hur det går med mina studier och om vårdnadsbidraget finns kvar :)

• tessilus

du har dina pengar till barnet är 8år sen försvinner dom.

Svar på tråden Hur länge var ni hemma med eran bebis??