• jenjen

Tips på bra sagoböcker för snart 3-åring!

Min son, som är drygt 2,5 år, har börjat uppskatta sagor. Tidigare var det mest bilderböcker och pekböcker som gällde, men nu alltså även sagor. På fsk lyssnar de till saga varje dag vid vilan (han har precis slutat sova på dan) och hemma läser vi ibland, men jag har insett att vi inte har så mycket bra böcker med berättelser. (Det behöver inte vara klassiska sagor, typ HC Andersen, men barnvänliga berättelser i alla fall)

I somras fick vi en av de sagoböcker som Aftonbladet (tror jag det var) sålde med tidningen under en period och den gillar han jättemycket. Det är mycket bilder på varje sida och bara lite text. När jag har tittat i bokhandeln på sagoböcker så är det ofta mycket text och bara bilder på kanske varannan sida, dvs de är riktade till något äldre barn tänker jag mig.

Finns det bra sagor/berättelser i bokform som innehåller mest bilder och bara korta texter som passar en liten rackare som fyller tre om några månader? Vad läser ni för era barn?

Ser fram emot alla tips!

• Svar på tråden Tips på bra sagoböcker för snart 3-åring!
  • Emilia75

Två underbara sagor för mindre barn är Hush little dragon och Jösta och Johan!
    Rekommenderar dem verkligen! (Den första är på engelska, vet inte om det finns en svensk version än, men det är kort text som är lätt att översätta).
    Den första handlar om en liten drakunge och dennes mamma, och den andra handlar om girafferna Jösta och Johan. Båda sagorna är på rim!
    Har själv läst dem båda om och om och om igen...!

/Emilia

• Nocia

Halvan-böckerna (arne Norlin) har ju pyttelite text och uppskattades väldigt av min son i den åldern
    Han tyckte även om :

Lena Landström -  Småflodhästarnas äventyr  (och de andra böckerna om flodhästarna)
    Jörgen Stamp - SuperKalle
    Anna-clara Tidholm - En liten stund,  Knacka på, Ut och gå
    Kristin Dahl - Leta lejon (FAVORIT!)
    Siri Melchior - Rita och Krokodil

Spöket Laban, Ludde, Bu & Bä är ju andra böcker som barn i den åldern gillar,
    Låna på bibblan och se vad som går hem. Sen kan du ju köpa böckerna t.ex. på Kulturbutik.se. Jättebilligt och fraktfritt (billigare än adlibris och bokus). 

• Fenna

Min son är också 2.5 och vi läser mycket Alfons. Vissa är kanske lite svåra, men tex Ajabaja Alfons Åberg och Godnatt Alfons Åberg älskar han. Han tycker också om en Pippi bilderbok som vi har och böckerna om Busiga Bebben. Böckerna om Benny älskar han också. Laban och Lilla Anna går också bra, men är inte riktigt lika populärt.  

Sen gillar han Bullerbyn både som film och bilderbok, fast han inte förstår allt.

• Fenna

Glömde boken om Gruffalo, barn i alla länder verkar älska denGlad.

Svar på tråden Tips på bra sagoböcker för snart 3-åring!