• Vinterdag

Medicinordination vid äggdonation?

Hej!
    Skall förhoppningsvis i höst göra en äggdonation i Polen. Men har nu lite funderingar angående medicinering inför och efter själva äggdonationen. Är det någon som vill delge mig er ordination av medicin? Vilken typ av hormoner samt hur mycket som ni har blivit ordinerade att ta. Har ni blivit ordinerade vagitorer eller crinone gel? Eller kanske någonting annat. Jag är oerhört tacksam för all information som jag kan få ta del av.
    Lycka till allihop. Hoppas att nästa år skall innebära bebislycka för oss som är i startgroparna....
    Kram Vinterdag

• Svar på tråden Medicinordination vid äggdonation?
  • never
    hej

vilka tester gjorde ni innan ÄD? 

ni som fick Minus på första ÄD vad det någon skillnad i medicineringen eller något annat den gången ni plussade och fick erat barn?

undrar, eftersom jag är helt säker på att det inte är ägget det är fel på utan min kropp eller spermien på sambon.

kan ni inte berääta mer om era medicin och varför ni tar den, jag fick fragmin progynon predisolon, men ni pratar om  dexacortralen vad är det? får ni något annat också??????

tack för svar 
  • isisisis
    never skrev 2010-09-11 09:42:04 följande:
    hej

ni som fick Minus på första ÄD vad det någon skillnad i medicineringen eller något annat den gången ni plussade och fick erat barn?

undrar, eftersom jag är helt säker på att det inte är ägget det är fel på utan min kropp eller spermien på sambon.

kan ni inte berääta mer om era medicin och varför ni tar den, jag fick fragmin progynon predisolon, men ni pratar om  dexacortralen vad är det? får ni något annat också??????

tack för svar 
    Läs tråden Anna,och annan informaion som finns i trådarna
  • never

förlåt, jag är bara så stressad fick minus igår och har inte sovit i natt 

• isisisis
    never skrev 2010-09-11 10:05:00 följande:
    förlåt, jag är bara så stressad fick minus igår och har inte sovit i natt 
    Ingen fara Anna
    Vet exakt hurdet är.Har varit där själv

Jag låter kanske lite kort,men det är så jag utrycker mig

Man glömmer lätt att det redan finns en massa information i trådarna.
    Man kan också googla (sökfunktionen på FL är urkass)
    Så man googlar det med letar efter tex immunförsvar MF och sedan familjeliv...i samma sökning på google.
    På så sätt kringgår man och kan hitta gamla trådar.

Tyvärr har de rensat fl så alla riktigt gamla trådar är borta

Lycka till iaf
  • villsågärna38

Anna66: Läste precis att du testat minus. Usch, va jobbigt! Vet hur det känns och förstår hur ledsen du är. Det man ska komma ihåg dock är att när man börjar med ÄD så börjar man från början igen och långt ifrån alla blir gravida på första försöket med ÄD, på samma sätt som vid ivf. Drygt 2/3-delar blir gravida på tre försök så det kan behövas något försök innan det lyckas. Förstår att du vill testa allt men om det var första gången med fragmin och prednisolon så ge inte upp ännu, det finns ju fortfarande en stor chans att något av dina frysägg är guldägget. Hur duktiga klinikerna är så kan de ju aldrig garantera att ett embryo fortsätter att dela sig även om det ser jättefint ut när det sätts in. Stora tröstkramar!!!

Ruvar på ett guldägg!
  • Igor
    never skrev 2010-09-11 09:42:04 följande:
    hej

tack för svar 
    Jag tog sköldkörtelprover, och inget annat.
    Medicineringen jag har haft båda gångerna är först inj procren (för att se till att kroppens egna hormoner slås ut och att man sedan kan styra dessa med medicinerna man får utifrån).
    Tablett progynon och progesteron innan äd för att bygga upp slemhinnan (kvinnliga könshormoner)
    Efter ÄD har jag fortsatt med dessa två samt fått tillägg av dexametazon (kortison) för att inte kroppen ska stöta bort embryot bland annat antar jag. Dezametazon och prednisolon är båda kortisonpreparat men med lite olika effekt. Sedan fick jag också trombyl nu sist troligen för att öka genomblödningen till fostret, livmodern mm. Har även hört att trombyl ska kunna förhindra havandeskapsförgiftning.

Lite snabb info om medicinerna som de flesta av oss verkar ta i. I olika doser, intagningssätt och preparat däremot. Vilka man får verkar vara upp till kliniken man går på och den doktor som skriver ut medicinerna i Sverige åt en.
  • Nikolina

Jag har mediciner över sedan min äggdonation om någon behöver akut. Känns onödigt att lämna in dem för att förstöras om det kan hjälpa någon istället.

Lycka till alla!

• Ella67
    Nikolina skrev 2010-10-19 01:26:28 följande:
    Jag har mediciner över sedan min äggdonation om någon behöver akut. Känns onödigt att lämna in dem för att förstöras om det kan hjälpa någon istället.

Lycka till alla!
    Nikolina!

Har du Utrogest 100 mg så är jag i behov av det! Maila gärna! 
  • Majagräddnos11

Nikolina: om du har kortisonet Prednisolone eller Dexamethasone är jag intresserad!
    Inboxa mig i så fall, tack!

• EMND
    Hej tjejer.

Vil ni vara snälla och berätta för mig hur era FET gick till. Tre av mina svensaka  läkare ville att jag tar bara progynon för stimulering av slemhinna. Min engelska läkare vill dock att jag ska sniffa även suprecure 2 ggr/dag och även ta 2 st100 µg östrogen plåster /48 h om slemhinna inte utvecklas tillräckligt efter 5-7 dagar.

Jag börjar med medicinera inom 2-3 dagar och vet ff inte vilken instruktion jag ska följa. Please hjälp mig välja. Vi har bara 1 litet och det är första FET vi gör.
  • villsågärna38
    EMND skrev 2010-11-05 07:39:15 följande:
    Hej tjejer.

Vil ni vara snälla och berätta för mig hur era FET gick till. Tre av mina svensaka  läkare ville att jag tar bara progynon för stimulering av slemhinna. Min engelska läkare vill dock att jag ska sniffa även suprecure 2 ggr/dag och även ta 2 st100 µg östrogen plåster /48 h om slemhinna inte utvecklas tillräckligt efter 5-7 dagar.

Jag börjar med medicinera inom 2-3 dagar och vet ff inte vilken instruktion jag ska följa. Please hjälp mig välja. Vi har bara 1 litet och det är första FET vi gör.
    Tror att det varierar från person till person om de rekommenderar nedreglering vid FET. Hur brukar din slemhinna utvecklas? Varför vill den engelska läkaren nedreglera? Vet att man i Sverige gör olika också men det brukar vara en individuell bedömning.
  • isisisis

Ett tips om man bygger slemhinna dåligt.
    Använd ESTROFEM 2 mg.Samma som progynon men kan användas både vaginalt och oralt.
    När du använder dem vaginalt så bygger det slemhinnan bättre.
    Plus att de är mindre cancerrisk att använda östrogen vaginalt.

• EMND

NU har jag laddat med vetenskapliga artiklar men önsakde att det fanns någon enklare svar. Jag ställde frågan på båda den engelska och svenska forum men får ing atydliga svar så än vet jag inet vad som är vanligt. För visa är det självklart att man tar Suprecure eller Synarella men ingen säger hur de själva har gjort. Det är väl inte så ovanligt med stimmulering med östrogen inför FET.

Isisisis tack för tipset. Finns det estrofen i Sverige?

• villsågärna38
    EMND skrev 2010-11-05 21:24:40 följande:
    NU har jag laddat med vetenskapliga artiklar men önsakde att det fanns någon enklare svar. Jag ställde frågan på båda den engelska och svenska forum men får ing atydliga svar så än vet jag inet vad som är vanligt. För visa är det självklart att man tar Suprecure eller Synarella men ingen säger hur de själva har gjort. Det är väl inte så ovanligt med stimmulering med östrogen inför FET.

Jag har aldrig nedreglerat vid FET men vet t ex att det är vanligt om man har endometrios. Östrogen gör ju att slemhinnan växer och stänger av den egna cykeln. Vad jag vet är det en bra modell om man inte har så bra cykel att man kan köra helt ostimulerat. Jag hade inte tagit synarela om det inte fanns medicinska skäl för det. Ibland vill ju läkarna att man ska nedregleras bara för att det ska vara lättare att synka mot deras planering, undvika helger osv. Vad har din läkare haft för motivation?
  • isisisis
    EMND skrev 2010-11-05 21:24:40 följande:

Tyvärr.Jag brukar se till att få ordentligt när jag är utomlands.Eller låna av någon annan tills jag fått egna.
  • EMND

tack för svaret villsågärna. Mina läkare i Sverige säger att det med GnRH agonist inte används längre men det är inte hela sanningen. Och det är inet första gången att jag är mer påläst än dem, tyvärr. Därmot min engelska doktor är dr Beer uppföljare och är otroligt kunnig och enggagerad.

Det forskas för fullt i ämnet och jag har just läst flera bra arbete som kommer till slutsats att GnRH + östrogen är  nog det bästa sättet för FET (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19171338). Man har även studerat östogen med och utan agonist och visa studier har visat att resultat är detsamma. Därmot  man har använt olika regime med östrogen i dessa två protkol. En britisk forskare El-Touky (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19171338) hävdar att LH, som tydligen kan utvecklas trots dämpat ägstocksfunktion och utebliven ägglossning, skadar den receptiva förmågan hos livmoder vilken gör slämhinna mindre mottaglig för embryo. Jag vet inet hur ofta man har varit tvungen att avbryta en stimulerad cykel utan agonist i Sverige om man har fått spontan ägglossning under östrogen stimmuleringen (4% enligt literatur) men det är inet bra om man har fått det just pga. effekten av LH. Ur en tjafs mellan forskarna (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16925999) kommer det fram att trots stora bevis att man kan skippa GnRH så är det fortfarande det protokolet som ger högst implantation, graviditets och födelse % samt minst mf och avbröts frekvens vilket framkommer även i Cochranes rapport : Cycle regimes for frozen-thawed embryo transfer sammanställd 2009.

Det är iaf  vad jag har kommit fram till. SÅ jag kör nog den engelska modellen. Mera medicin Tjohooooooooo!

Svar på tråden Medicinordination vid äggdonation?