• Didaj

Tycker ni att äggdonatorer ska få pengar?

Tycker ni att äggdonatorer (vet inte om de heter så...) ska få pengar för det dom gör? hur mycket isåfall?
    Berätta gärna vad ni själva anser om äggdonation, jag funderar nämligen stark på det.

Lite fakta om det:

Kvinnan som vill donera ägg kallas först till en IVF-koordinator för information om behandlingen. Då tas även första omgången blodprov (infektions- och hormonprover). Proverna tas sedan om efter minst sex månader.

Nästa steg är ett besök hos läkare och ett besök hos kurator, vilka görs vid samma tillfälle. Efter medicinsk och psykosocial bedömning avgörs det om kvinnan är lämplig att donera ägg.

Behandlingen kostar ingenting och en ersättning ges för att täcka omkostnader i samband med behandlingen.
    Äggdonation går till på samma sätt som provrörsbefruktning. Under några veckor får donatorn hormonbehandling för att stimulera äggtillväxten. När äggblåsorna är redo tas de mogna äggen ut med en hjälp av en tunn nål via slidan. Äggen befruktas sedan med mannens spermier i laboratoriemiljö.
  • Svar på tråden Tycker ni att äggdonatorer ska få pengar?
  • NKmamma
    ludicrous skrev 2010-08-12 19:16:37 följande:
    Åk utomlands o gör det om du vill ha pengar, du kan få 30 000 för ett ägg i vissa länder.

Det var ju riktigt löljigt "betalt" här måste jag säga.., Men man gör det väl inte för pengar, som sagt då blir det väl lätt att "fel" folk donerar, pundarägg kanske man inte vill ha.. det är ju bara välgörenhet att donera här för den summan
    Att göra en sån fin sak som att donera ägg är välgörenhet.  Man ska nog ärligt talat vara en viss typ av människa för att se bortom pengarna.
  • Fimpen72
    NKmamma skrev 2010-08-12 20:35:57 följande:
    Att göra en sån fin sak som att donera ägg är välgörenhet.  Man ska nog ärligt talat vara en viss typ av människa för att se bortom pengarna.
    Ja man ska åtminstone ha tillräckligt god ekonomi att ha råd att skänka bort äggen.
    Trist... spec för de som väntar....
    Att gå back när man hjälper andra är ju inte vettigt.
    Resekostnader för mig skulle gå på ca 340kr PER gång man skulle iväg.
    Jag har räknat att jag skulle gå ca 2000kr back vilket kanske låter lite men inte för oss.

Jag donerar  till Unicef, Rädda barnen, hjärt & lungfonden samt cancerfonden.
    Men jag ger inte mer än jag har råd med, jag måste ju klara hyra, samt övrigt.

Varför inte bara få det man har utlägg för. Alla tjänar ju inte lika mkt. Om man tex jobbar natt förlorar man ju massor på frånvaro (iallafall inom vården).
    En som är arbetslös förlorar ju inget för jag kan inte tänka mig att de sjukskriver sig.

Alla har inte heller samma resväg... Vissa kanske bor promenad avstånd medans andra (som jag) måste först ta bussen till tåget, sedan tåg till donatorstaden och buss till c-las för att komma dit.
  • ungkvinna81

Staten betalar 40 000 kr för personer som adopterar och 500 000 kr för kommuner för varje flykting de tar emot så varför inte betala för äggdonatorer? Jag tycker det är bra att de får betalt med tanke på den behandlingen de går igenom, men samtidigt ska sjukhus och alla kliniker som har tillstånd att utföra en äggdonationsbehandling ska behålla sin standard och reglar om vem får donera för att säkerställa kvalitet och hindra sjukdomar, detta motiverar mer personer att donera... jag har ju inget emot att mina skattepengar går till sjukvården och förskning och specialt äggdonation istället för onödiga militär insats som vi gör... önskar om jag kunde bestämma över mina skattepengar på ett mycket bättre sätt;)

• Hoppfull mamma

Jag ska donera ägg nu. Jag gör det som korsdonator till en god vän. Jag skulle aldrig drömma om att kräva betalt. Jag gör det för jag vill hjälpa andra. Jag vet hur det är att vara barnlös och ha den där eviga längtan så om jag kan hjälpa andra gör jag det med glädje. Sen är det ju så att hormonsprutorna man tar inte är gratis och det är bensinpengar, förlorad arbetsinkomst etc och det tycker jag är självklart att man får ersättning för. Det ska inte kosta pengar att göra en fin sak och man ska inte tjäna pengar på att göra en fin sak.

• hervor

Att kunna "köpa" ägg riskerar att leda till att fattiga människor utnyttjas, men självklart ska en donator få alla omkostnader betalda! Man ska inte FÖRLORA pengar på att donera - det ska åtminstone gå jämt ut.

• Flisan86

Att kunna "köpa" ägg riskerar också att leda till att donationen inte är lika genomtänkt, och att denne är förblindad av betalningen. Det finns mycket människor skulle göra för pengar och i efterhand undra om det verkligen var värt det...

Till viss del tycker jag också att det anknyter till ett annat dilemma kopplat till äggdonation - att man bör ha fått de barn man själv önskar innan donationen, om man mot all förmodan själv skulle bli utan fungerande ägg senare i livet.
    Det är gränsen mellan att få ersättning för utlägg, för en handling som man gör frivilligt och mot att bokstavligen sälja sina ägg som är det stora problemet. Tänk dig att du står där en dag och har inga fungerande ägg själv, och har sålt dina ägg. De som du kunnat få egna genetiska barn med. Du kan aldrig köpa tillbaka dem.
    Risken att själv bli infertil senare i livet finns ju självklart även om man donerar "gratis", men så länge motivet är att hjälpa ett ofrivilligt barnlöst par bli gravida så ser hela bilden annorlunda ut jämfört med om du gjort det för pengarna.

• lillithsmamma

jag har med donerat inte gjorde jag det för att få pengar,kan ärligt säga med hur jag gjorde så skulle jag donerat igen om jag fick lite ersättning men nu så tackade jag nej på hur dåligt jag mådde ,fick ut 30 ägg om jag minns rätt. det var länge sedan nu

• Flisan86
    lillithsmamma skrev 2010-11-24 20:29:43 följande:
    jag har med donerat inte gjorde jag det för att få pengar,kan ärligt säga med hur jag gjorde så skulle jag donerat igen om jag fick lite ersättning men nu så tackade jag nej på hur dåligt jag mådde ,fick ut 30 ägg om jag minns rätt. det var länge sedan nu
    30 ägg är extremt mycket, 8-12 är det vanliga. Du måste ha varit helt överstimulerad och varit på sjukhus? Om du skulle donera igen borde de hålla bättre koll på dig med vul under processen med tanke på sist... Tråkigt att de inte fångade överstimuleringen innan det var för sent. Var donerade du? Om jag får fråga, är bara nyfiken.
  • lillithsmamma

jo de sa jag blivit överstimulerad frågade hur jag mådde massa grejer mm jag donerade på sjuhuset i huddinge kommer inte ihåg vad det sjukhuset heter  Skäms

• lillithsmamma

kan inte donera igen då jag steriliserat mig

• Kicki82

Nej jag tycker inte att vi äggdonatorer ska få betalt för äggen. Dock ska man själv inte behöva betala för att få donera i forma av förlorad arbetsinkomst osv. Till mig så sa dom att man får vanligtvis en schablonersättning på 4000kr vilket de flesta är nöjda med. Men visst kan man få mer i ersättning än dessa 4000kr? Man har väl rätt till att få alla omkostnader betalda? Även om de flesta är nöjda med ersättningen.

För min del så stämde dessa 4000kr ganska väl med mina utlägg.

• veronicaq

Jag tycker absolut att man ska få betalt! 

Tex i Uppsala får man 4000kr. Så har man som tex jag, avvarat 4 arbetsdagar, då dom bara har mottagning under dagtid, alltså när man jobbar.

Plus att det  lockar nog fler, för man lägger ju ner tid, planering, åkande och anpassning.

Skulle det vara mer betalt tror jag fler skulle donera och iomed det skulle köerna för de barnlösa minska drastiskt. win win.

Jag skulle tex aldrig gjort det om det inte var nån ersättning för det. Just för allt det man lägger ner på det. Det är ju bra mer komplicerat än tex spermadonation.

Svar på tråden Tycker ni att äggdonatorer ska få pengar?