• Newbride2008

Ska bilstolen vara så rak i ryggen?

Har precis köpt en Britax hi-way och jag tycker den är lite väl rak i ryggen när vi monterat in den (fick hjälp av den vi köpte den av). Ska det vara så? I det babyskydd sonen haft hittills har han nästan halvlegat. Hur ser det ut i era bilar, någon som kanske kan bifoga en bild om ni har tid? Vi ska åka 30 mil imorgon så det är viktigt att det är skönt annars får vi ta gamla stolen. Sonen är 7 månader kanske ska tilläggas.

• Svar på tråden Ska bilstolen vara så rak i ryggen?
  • Newbride2008

Hur vi än försöker så går det inte att luta mer... Vi har dragit ut stången vid fotdelen till pos.3 vilket är det längsta som finns. Vi tycker att han är för stor för sitt babyskydd men jag undrar om han är tillräckligt stadig för att sitta och sova så rakt, är orolig för nacken.

• CamillaG78

Ni använder väl den medföljande kilen? Var är stolen placerad? Mitten bak brukar vara det mest vågräta stället.

• Hannah74

Har ni dragit i spaken under sitsen? Den hittade vi efter rätt lång stund:/

• CamillaG78

Det ska följa med en svart frigolitkil som man använder för bättre lutning.

Hannah74 skrev 2010-08-07 23:00:59 följande:
    Har ni dragit i spaken under sitsen? Den hittade vi efter rätt lång stund:/
    Vilken spak? Var sitter den?
  • Hannah74

Precis under sätet. Tror det är fn sån vi har iaf.

• CamillaG78

Nä, på min Hi-Way finns ingen spak. Är du säker på att vi pratar om samma stol?

• Newbride2008

Jag och maken inspekterar stolen grundligt just nu.... Vi har ingen kil och vi hittar ingen spak, är det säkert att det är hi-way ni har?

• CamillaG78

Newbride: Utan kilen blir det svårt att luta stolen. Vi har haft stolen i många olika bilar och vi måste alltid använda kilen.

• CamillaG78

Har ni köpt stolen på en affär eller begagnat?

• Newbride2008

Vad har du för årsmodell? Kan det vara något som varit på tidigare modeller? Är det en lös detalj alltså? Vart ska kilen sitta? Vi har köpt den på blocket och den är från 2009

• CamillaG78

Det är en lös detalj som medföljer stolen. Min är en 07 men jag såg att de följer med de stolar som fanns på babyproffsen nu. Du kan köpa en ny på en babyaffär. Kilen lägger man på sätet och placerar bygeln/stången i den.

• Joico

En bilbarnstol är rakare i ryggen än ett babyskydd. Man får inte ha för mkt lutning på bilbarnstolen. Det är inte farligt att han sitter upprätt, det är inte heller farligt om huvudet hänger framåt om han somnar.

Ta gärna ett kort så kan vi kolla hur han sitter (kanske inte läge den här tiden dock, hehe)

• Newbride2008

Vi får helt enkelt höra med den vi köpte den av om han har någon kil till den, annars får vi köpa på babyproffsen om det finns att köpa styckvis vill säga.

• mapo51
    Newbride2008 skrev 2010-08-07 22:37:25 följande:
    Hur vi än försöker så går det inte att luta mer... Vi har dragit ut stången vid fotdelen till pos.3 vilket är det längsta som finns. Vi tycker att han är för stor för sitt babyskydd men jag undrar om han är tillräckligt stadig för att sitta och sova så rakt, är orolig för nacken.
    Om han kan sitta stadigt så är det inget problem, men visst ser det jobbigt ut när de hänger med huvudet... Vi köpte en nackkudde (finns i olika storlekar så de passar olika åldrar) som sonen har när han somnar och det fungerar bra.
    Sonen har suttit i sin bilbarnstol sedan han var 6 månader och det har fungerat för oss att åka 45 mil och mer med honom i den.
Svar på tråden Ska bilstolen vara så rak i ryggen?