• Lambi87

Säkraste bilbarnstolen vid 6 månader?

Dags att köpa bilbarnstol.
    Vilken ska man ha? Säkerheten och hur länge barnet kan ha den är viktigt!

• Svar på tråden Säkraste bilbarnstolen vid 6 månader?
  • Teskedsmamman

Har ni airbag som inte kan kopplas ur skall ni inte ha en med isofixspännen, de är bara till 18 kg i baksätet. Däremot är det en stol med hög rygg som gäller.
    Britax two-way har väldigt hög rygg t ex, men lite mindre komfort med skydd på sidorna. En sk kombistol fyller syftet bra bakåtvänt men när det kommer till att vända framåt sedan ska man hellre satsa på en bältesstol.

3 killar & pojke 9 dagar till BF - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Lambi87
    Teskedsmamman skrev 2010-08-03 15:32:39 följande:
    Har ni airbag som inte kan kopplas ur skall ni inte ha en med isofixspännen, de är bara till 18 kg i baksätet. Däremot är det en stol med hög rygg som gäller.
    Britax two-way har väldigt hög rygg t ex, men lite mindre komfort med skydd på sidorna. En sk kombistol fyller syftet bra bakåtvänt men när det kommer till att vända framåt sedan ska man hellre satsa på en bältesstol.
    Jösses, en hel vetenskap låter det som...
  • Sarah84

Britax Multi tech har vi till sonen & är supernöjda med den.. Då vår son var/är stor så fanns det inte så myclet att välja mellan. Man vill ju hellst slippa köpa 2 bakåtvända stolar.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Lantani

Väger pojken över 9 kg så skulle jag valt en britax multi.-tech, den kan användas länge och britax stolar är verkligen bra. odkänd 9-25 kg bakåtvänd och framåtvänd (men tänk på att den bör inte användas framåt, utan då istället köpa en riktig bältesstol.

Om pojken väger under 9 kg så skulle jag valt hi.way, har den själv och är supernöjd! Godkänd 0-25 kg och är endast bakåtvänd.

Skulle dock själv inte köpa en akta, eftersom de bara är godkända upp till 18 kg i baksäte (förutom deras nya cosmic s tror jag den heter), tar stor plats samt att barnen verkar växa ur dem ganska fort.
    Besafe sklle jag inte heller välja av den anledningen att den bara är godkänd till 18 kg.

• Lambi87

Okej, låter bra!
    Men det är en liten tös... ;)
    Hon är snart 5 månader och väger väl lite mer än 7 kg, så hon borde nog väga 9 kg när det är dags att köpa bilbarnstolen! :)

• Lantani

Haha jag fick verkligen för mig att det stog son i ts Sorry.

Tänk på att man bör byta stol när barnet kan sitta ganska bra själv (med stöd bakom och inte tippar framåt), vi bytte till hi.wayen vid 4 månaders ålder, då sonen vägde 6,5 kg, han vägde inte över 9 kg förrän han var 1 år!

• Lambi87
    Lantani skrev 2010-08-03 18:10:11 följande:
    Haha jag fick verkligen för mig att det stog son i ts Sorry.

Tänk på att man bör byta stol när barnet kan sitta ganska bra själv (med stöd bakom och inte tippar framåt), vi bytte till hi.wayen vid 4 månaders ålder, då sonen vägde 6,5 kg, han vägde inte över 9 kg förrän han var 1 år!
    Alltså stumpan sitter upp, men absolut inte sjäv, sen så tippar hon väl inte framåt sådär, utan hon kan hålla upp sig själv rätt så bra, däremot så tippar hon åt sidorna, ibland även framåt dock...
    Tycker inte det ser ut som att hon sitter bra i babyskyddet längre...
  • tinis77

Tycker att ni ska kolla på en britax hi-way, Isabell har suttit i sin sen hon var 3 månader. Har bilder i galleriet om du vill se hur den ser ut och hur hon sitter i den. Har även testat min femåring i den, och de funkar till honom oxå. Kanonstol!!

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden Säkraste bilbarnstolen vid 6 månader?