• Modgun

Skulle ni kunna gifta er med en kommunist?

Som rubriken lyder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-01 13:38
    Ni som svarar ja elelr nej får givetvis motivera varför också. Om ni vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-01 13:39
    Ni som svarar ja eller nej får givetvis motivera varför också. Om ni vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-01 14:15
    Tillägg: Detta är en motsvarighet till omröstningen "skulle du kunna gifta dig med en sverigedemokrat?"
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni kunna gifta er med en kommunist?
  • Modgun

Vill fråga er som röstat ja.
    Hur tänker ni då? Jag menar att det är inte ett liv som fått sätta livet till pga kommunism.

• Swedish down under

jag rostade nej for jag gillar inte kommunister generellt sett.

• Lindasofia
    Modgun skrev 2010-08-01 13:52:47 följande:
    Hur tänker ni då? Jag menar att det är inte ett liv som fått sätta livet till pga kommunism.
    Tillägg: Detta är en motsvarighet till omröstningen "skulle du kunna gifta dig med en sverigedemokrat?"

I koncentrationslägret Gulag skördades över 28 miljoner människoliv i kommunismens namn.

Jag röstade Nej.
  • Modgun
    Lindasofia skrev 2010-08-01 14:11:22 följande:

I koncentrationslägret Gulag skördades över 28 miljoner människoliv i kommunismens namn.

Jag röstade Nej.
    Ja just det ja.
    För att inte tala om "det stora språnget"
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Enskilda kommunister är skyldiga till övergreppen som har skett i kommunismens namn lika lite som medlemmar i Svenska kyrkan är skyldiga till de övergrepp som skett i kristendomens namn.

Mitt svar på frågan i TS är: kanske, men tveksamt.
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • DenNamnbitne

Ny fråga: Skulle du kunna tänka dig att gifta dig med en person som har en annan åsikt än du?

• Cacto
    Vill fråga er som röstat ja. Hur tänker ni då? Jag menar att det är inte ett liv som fått sätta livet till pga kommunism.

Tja, för egen del är inte kommunism = stalinism. Finns många, många kommunister som helt tog/tar avstånd från det som hände i Sovjet och andra stater. Jag tycker att strävandet efter det klasslösa samhället är bra och har inga problem att vara ihop med någon som kämpar för det. Däremot skulle jag ha problem om människan började förhärliga eller försvara Stalin, Mao eller Kim Jong Il.
  • MrJoe

Kommunismen har i "rättvisans och solidaritetens" namn bokstavligen slaktat över 100 Miljoner människor, INGEN annan ideologi har mördat så många människor och kommit undan med det.

Under inga omsändigheter hade jag kunnat göra det. 

• solens

Här kommer det några sidor att läsa och tänka förstås.
    Besök

www.familjeliv.se/Forum-26-65/m56954852.html

sok.aftonbladet.se/www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/andreas-mal...www.dn.se/Pages/SolrSearch.aspx?id=328&s=sver...

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik...

expo.se/

expo.se/2003/bakgrund-bakom-den-demokratiska-...

expo.se/2011/akesson-intervjuas-av-bbc_3657.h...

expo.se/2011/ingen-holl-med-sverigedemokrater...

expo.se/2010/expo-2010-1-demokratins-dilemma_...

expo.se/2011/strid-kring-ordforandeposten-hos...

www.svd.se/search.do?q=Nazister+%2F+SD&submit...

• Southern Belle

Det beror på om han är en "riktig" kommunist som är givmild eller om han är en vanlig kommunist som bara vill ha!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • sverker11
    Southern Belle skrev 2011-01-29 10:19:29 följande:
    Det beror på om han är en "riktig" kommunist som är givmild eller om han är en vanlig kommunist som bara vill ha!
    Finns det givmilda kommunister? Jag har hittils bara träffat den sorten som bara vill ha.
  • Mrs Statham

Men att länka ihop dagens kommunist med gulag är ju som att länka ihop en tysk med nazismen. 
    Lite löjligt att "tacka nej" till en kommunist bara för det..

Själv tycker jag att kommunismen har en väldigt god tanke, men funkar absolut inte i praktiken.
    Jag är en neorealist dragen till det liberala hållet, så våra åsikterna skulle ju gå åt olika håll. Det är frågan om alltså. Men ingenting är omöjligt, så länge han inte vill ha politiska debatter med mig. Men jag skulle nog tycka att han skulle behöva komma ner på jorden..
    Så länge han lever upp till mina krav på hur min partner ska vara så skiter jag fullständigt i hur han står politiskt.

• vampyria2
    Mrs Statham skrev 2011-01-29 12:37:51 följande:
    Men att länka ihop dagens kommunist med gulag är ju som att länka ihop en tysk med nazismen. 
    Lite löjligt att "tacka nej" till en kommunist bara för det..

Själv tycker jag att kommunismen har en väldigt god tanke, men funkar absolut inte i praktiken.
    Jag är en neorealist dragen till det liberala hållet, så våra åsikterna skulle ju gå åt olika håll. Det är frågan om alltså. Men ingenting är omöjligt, så länge han inte vill ha politiska debatter med mig. Men jag skulle nog tycka att han skulle behöva komma ner på jorden..
    Så länge han lever upp till mina krav på hur min partner ska vara så skiter jag fullständigt i hur han står politiskt.
  • Embla
    MrJoe skrev 2010-08-02 23:06:50 följande:
    Kommunismen har i "rättvisans och solidaritetens" namn bokstavligen slaktat över 100 Miljoner människor, INGEN annan ideologi har mördat så många människor och kommit undan med det.

Under inga omsändigheter hade jag kunnat göra det. 
    Nu glömmer du religionen! (ironi)
Svar på tråden Skulle ni kunna gifta er med en kommunist?