• Singelfarsan

Hur gjorde du för att komma över ditt ex?

Jag arbetar fortfarande med att komma över mitt ex som dumpade mig i vintras och det är som en tangodans, två steg bak och ett fram. Det är första gången i mitt liv som jag har blivit dumpad. Vi stod inför husköp och hon bedyrade sin kärlek, veckan efter gör hon slut. Nu har det gått 6 månader och jag kontaktade henne förra helgen för att få svar på mina frågor som smärtar mig hela tiden. Jag fick samma kryptiska svar som i vintras och inget konkret om att "jag älskar dig inte", däremot fick jag höra det på ett annat vis som chockade mig...hon hade träffat en ny två månader efter att hon hade brutit upp med mig och de var nu inne på sin fjärde månad tillsammans. Hon sade att hon mådde bra och att vi aldrig funkade tillsammans. Jag höll mig lugn och tackade för att hon besvarat mina frågor och lyckönskade henne i sin nya relation.

Jag går fortfarande och tänker på henne och att jag nu, 37 år gammal kommer ha ännu svårare att få uppleva kärleken igen. Mitt ex och jag hade en romans på ca 1 år men jag, som har väldigt svårt att fästa mig vid andra personer, blev störtförälskad och kände för första gången i mitt vuxna liv att här är kvinnan som jag vill skaffa barn med (det ville jag inte med min sons mamma, fast han är det bästa som hänt mig men det är en annan historia), gifta mig med och leva resten av mitt liv med. Omständigheter under vår tid tillsammans och med olika värderingskonflikter (hon ångrar sig att hon inte lämnade mig när jag precis gick in i väggen i fjol samt att hon hade svårt att acceptera förutsättningarna med att jag hade barn).

jag går sedan i vintras i coaching för att komma vidare, har läst en hel del böcker och lärt mig om min självkänsla och bearbetar min sorg med olika handlingar men det smärtar fortfarande. I natt har jag inte sovit en enda sekund och i natt åker jag på semester helt ensam för första gången i mitt liv. Jag känner mig som en looser som inte lyckas behålla den som jag älskar och börjar starkt tvivla på kärleken igen, även om jag peppar mig varje dag med att det kommer att bli bättre mm.

Hur lång tid tog det för dig att komma över ett ex? Gjorde du något speciellt? Hur reagerade du när du såg ditt ex med andra?

Det gör så ont inombords och jag vet inte mer vad jag skall göra.

• Svar på tråden Hur gjorde du för att komma över ditt ex?
  • Anonym

Vet ej något bra svar men jag har varit med ungefär liknande som du, jag började med att sörja sen ryckte jag tag i mig, började tänka Faan man lever bara en gång ju, och det finns massor med människor där ute som vill ha kärlek som vill ha just mig, och mitt i allt plötsligt står HAN där framför mig och bara efter tre veckor så hade vi förlovat oss, ett år senare gifte vi oss och nu är jag på väg att ta mig ur förhållandet och äktenskapet, pga och  för han har ett bagage, ett ex som han vägrar att bryta med, men jag blev tvingad att bryta med mitt ex, komplicerat, barnsligt beteende I Know, men hur som helst Jag är stark idag och idag har jag bara mig själv och vuxna barn att tänka på, lägga min energi på annat och leva livet istället .för att sitta och deppa...över en d-a idiot

• Nallefar

Tjena. Tar tid o leva igen men lite praktiktips, testat ett par ggr o komma igen. 1: När mår dålit = gör nåt fysiskt, manistäda på sura damenvis, klipp gräs, hugg ved, skotta snö. 2 bra effekter, blir trött å tänker icke på krysset - dessutom saker bliva gjorda, kan lätt bli osund lya hos lämnad gubb... kille. 2: Du icke behöva ny flicka, näpp, du söka roliga man skoja fan, ut o stöka, fiska, eller vaffan som helst! Va troru damerna gör näre ä trökit me karln? Pratar med DIG? Onejonej - sina tjejkompisar - inte dumt, kvinnor kloka - lär. 3: Föratt inte balla ur för mycket så rejsa på jobbet - ännu mer när det känns tungt. 2 bra: Jobbet kvar + inte tänka på madam x. E lite som o sluta snusa; när du känner för en prilla - säg till dig själv "om 5 min får jag ta en" efter 5 min har Du glömt - tills du blir påminnd igen. Testa "Nu får jag inte tänka på exet förrän om 5 min - och gör detta så länge (häng tvätt e ett bra tips med metallica lr nåt bölandes, tack gode gud för tvätt o disk, mycket bra terapijobb!). Personligen tycker jag d e bäst o varva ner lite innan man knakar igång med nytt förhållande, e mest självbekräftelsebehov i början "jag duger". D tror ja e lika för bägge könen, fd brudar brukar ofta dra hem nytt rätt kvickt åxå. O sen blir man förvånad när d inte funka....

Lycka till grabben, ska kolla lite hure gå, måste iväg o kika på mina kottar nu!

• Anonym (En till)

Deppar, och deppar... det är så djävla drygt när man inte har barnen hos sig... jag har ju alltid önskat egen tid, men va faan nu sitter jag här i en tyst tråkig lägenhet och längtar efter mina barn så det gör ont... I går var det ännu värre, VAD gör man själv en lördag? Kompisarna är i familj och sitter och äter popcorn i soffan... jag behöver skaffa nya vänner också... HUR gör man det?

Jag längtar efter mina barn, efter min familj, efter mitt ex så jag mår illa, det gör fysiskt ont... hur mycket tårar finns det, när tar det slut Gråter

• Snuffsan88
    Anonym (En till) skrev 2010-10-31 12:45:52 följande:
    Deppar, och deppar... det är så djävla drygt när man inte har barnen hos sig... jag har ju alltid önskat egen tid, men va faan nu sitter jag här i en tyst tråkig lägenhet och längtar efter mina barn så det gör ont... I går var det ännu värre, VAD gör man själv en lördag? Kompisarna är i familj och sitter och äter popcorn i soffan... jag behöver skaffa nya vänner också... HUR gör man det?

Jag längtar efter mina barn, efter min familj, efter mitt ex så jag mår illa, det gör fysiskt ont... hur mycket tårar finns det, när tar det slut Gråter
    Börja en buggkurs, eller matlagningskurs!!
    Om du börjar typ dansa så kommer su träffa folk som du tilsammans med kan ut och roa dig med :)
  • Black roses

Jag är ledsen för din skull... Jag har varit där själv, och jag vet att det gör för jäkla ont.. Men det ligger en sanning i att tiden läker alla sår... En klysha kan tänkas, men den stämmer.. Jag var 31 när jag blev ensam med 3 underbara barn, hade inga vänner som gillade att gå ut/inte hade familj själva..
    Alla våra vänner var gemensamma...

Jag vände mig faktiskt till en känd datingsajt, och gjorde klart att jag bara var ute efter vänner, och några har jag allt fått genom den.. Efter ett tag vågade jag dejta några, men jag hade inställningen att jag redan hade haft min sväng med kärleken, så jag ville inte/kunde inte/ förtjänade inte att träffa någon som jag kunde binda mig till...
    (Bränt barn skyr elden.. )
    SÅ!! Vad hände?? Jo jag ramlade rakt i famnen på min make!!! MEN inte förrän jag själv var redo för det...

Så, kan hända att detta vore något för dig med?? (OBS!! Jag hade verkligen inte någon tilltro till detta från början!!)
    Om inte annat kan du komma över några nya goda vänner ist... Som kanske de har någon i sin väncirkel som kan vara den du söker...
    Jag hoppas så iaf, för alla förtjänar kärleken...

Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • Anonym (Dumper)

Jag lämnade iofs mitt ex men man sörjer likaväl...

Grävde ner mig i ett väldigt smalt specialintresse (survivalism) och blev väldigt världsfrånvänd i ett par år. Levde i celibat och var ganska mycket ute på nätet.

Sen kom det en söt, tio år yngre kvinna och knullade skiten ur mig i ett halvår. Nu är lite mer på banan igen...

• PrincessOfIce

Jag hittade en bok på bibblan härromveckan som jag fann väldigt intressant.. Den heter Exhustrusyndromet och är nästan 20 år gammal  men väldigt relevant än idag.. Det handlar om när man separerar, skiljer sig eller blir änka och man inte riktigt kan hantera det faktum att man inte är hustru/sambo längre utan är ensamstående singel..
    Kan varmt rekommendera denna för den som inte klarat att komma över exet..

Den är skriven av en Terapeut som heter Sandra S. Kahn och som sagt var heter "Exhustrusyndromet"

Jag kände igen mig väldigt mycket i det hon beskrev bara i förordet..

• Widde79

Vet inte om den här tråden är död men jag måste skriva av mig lite.

Separerad med två barn sedan en månad ungefär.

Hon ville, inte jag.

Fick veta att hon för en vecka sedan börjat hänga på dejtingsajter. Enligt henne för att träffa nya vänner, hon ska äta på restaurang med en av dem i morgon. Det gör så jävla ont att hon redan gått vidare.

Eller så är det som hon säger att hon bara vill hitta nya vänner.

Jag kan förstå att det är kul att hänga där och att man får bekräftelse.

Men fan, om nu tiden läker alla sår så är det väl bara att vänta. Hade varit så lätt utan barn, nu måste jag ha någon form av kontakt med exet (som jag vill) men inte borde.

• Anonym (Snöboll)
    Widde79 skrev 2013-10-29 13:39:10 följande:
    Vet inte om den här tråden är död men jag måste skriva av mig lite.

Separerad med två barn sedan en månad ungefär.

Hon ville, inte jag.

Fick veta att hon för en vecka sedan börjat hänga på dejtingsajter. Enligt henne för att träffa nya vänner, hon ska äta på restaurang med en av dem i morgon. Det gör så jävla ont att hon redan gått vidare.

Eller så är det som hon säger att hon bara vill hitta nya vänner.

Jag kan förstå att det är kul att hänga där och att man får bekräftelse.

Men fan, om nu tiden läker alla sår så är det väl bara att vänta. Hade varit så lätt utan barn, nu måste jag ha någon form av kontakt med exet (som jag vill) men inte borde.
    Ville bara svara dig. Jag blev också lämnad men för två månader sedan. Vi hade varit ihop i tre år. Han tyckte att det blev för jobbigt med min son (från tidigare förhållande) säger han, och att det var därför han gjorde slut, och det gör ganska ont. Både för egen del och för att jag blir ledsen för min son som är världens finaste och inte har gjort något fel.

Mitt ex blir jag inte heller av med så lätt då vi går på samma utbildning och hamnar i samma grupp titt som tätt och har många gemensamma vänner. Så vi bestämde att försöka oss på att helt enkelt vara vänner trots att vi gjorde slut. Jag klarar det i perioder och sedan kommer det perioder när jag måste vara själv och det gör ont att bara tänka på honom. Vi sågs igår och nu känner jag hur ont det gör och vill bara stänga av ett tag :-/ Jag vet inte om han har gått vidare helt men det känns så då han säger sig inte alls ha något problem att umgås med mig som vän.

Han är lite i samma period som ditt ex också, han säger att han inte söker efter någon ny just nu men på fredag ska han ut med sina kompisar som är väldigt party-party och säkert försöker hjälpa honom att hitta någon ny för att komma över mig. Det gör riktigt ont att tänka på att det kan bli dagen då han hittar någon annan.
  • Widde79

Fan att behöva känna såhär när man är vuxen. Nu ska ju livet vara lätt och man ska känna stöd och omsorg från den man valde att dela sitt liv med. Inte bli sviken och ha konstant ont i magen.

• Anonym (Snöboll)
    Widde79 skrev 2013-10-29 14:48:42 följande:
    Fan att behöva känna såhär när man är vuxen. Nu ska ju livet vara lätt och man ska känna stöd och omsorg från den man valde att dela sitt liv med. Inte bli sviken och ha konstant ont i magen.
    Det känns inte bra att bli bortvald
  • Anonym (Sundsvall)

Jag gick till tokdoktorn idag, fick sömnpiller och tid att prata med ett proffs,mår apa just nu! Men det känns bra att ta hand om mig själv för att orka med den stora fighten som kommer om hus, barn. När det är över kommer jag dricka sprit på min uteplats och kasta dartpilar på hennes bild, ser redan framemot det. Jag kommer må bra! Och det ska ni med! Stor grabbkram !

• Femma
    Jag behöver hjälp med min otroliga jävliga hjärtesorg! Mitt x och jag var tillsammans i ca 1,5 år. Hon är 21 och jag 25. Vi var varandras första förhållanden (inte ens ngt litet förhållande i skolan..) och mest pga detta trodde jag att vi skulle hålla i flera år! Nu i efterhand kanske vi inte var menade att leva med varandra livet ut, men jag trodde det då, då jag ser henne som mitt livs kärlek.
    Hon gjorde slut för att känslorna enligt henne var slut och att singellivet lockade mer. Men efter vi gjort slut (3V sen) har hon ändå hört av sig lite då & då. Men vi har talat ut och nu ska vi inte höras förns i höst, i hopp om att kunna vara vänner (jag vill/hoppas ju mer än så). 
    Är så fruktansvärt tom i själen nu. Försöker underhålla mig 24/7 med vänner/öl/hobbys/jobb men det känns inte äkta, allt bara handlar om att slå ihjäl tiden.. 
    Delat glädje är dubbel glädje, delad sorg är halv sorg är ett fint motto, och stämmer bra in på oss, vi har funnits där för varandra och även lärt oss mycket nytt tsm om tvåsamheten då vi båda var nya på det, ändå flyttade vi ihop efter bara några månader.
    Men nu är man singel Igen. Har som sagt varit det i hela mitt liv och varit trött på det till och från sedan jag var 16-17. Har försökt med datingsiter och massa annat, sen dyker ändå hon upp i min bekantskapskrets och vi blir döförälskade med en gång! Är så rädd att detta är ända kärleken för mig. Trotts allt tog det ändå 25 år att hitta henne! Men nu är det tydligen slut..
    Lång post, men sköt att skriva av sig! Har ni varit med om liknande? Har ni tips? Vad är era tankar? Kan jag någonsin för tillbaka min älskade tjej? Vill höra allt då jag inte vet vad jag ska ta mig till.. Tack på förhand.
  • Anonym (gubbe60)

Jag har än inte kommit över mitt ex, och det tog slut för drygt 1 år sen. Det jävliga är att jag vet inte varför det tog slut, har inte fått nån vettig förklaring, är säkert därför man grubblar och kan ej komma över henne (?). Vi har haft kontakt på FB hela tiden som typ "goda vänner" men nu är jag blockad där också. Känns så himla surt och onödigt, på FB alltså. Vi var inte ovänner där, men jag skrev säkert för ofta till henne, och det störde nog. Tycker FB blockning tog hårdare nästan än när hon gjorde slut för vi var ändå bara särbos, med många mil emellan. Försöker nu vara så ofta det går bland folk men så fort man blir ensammen dyker hon upp i skallen, sjukt ! Värst på morgonen när man vaknat. Skrikandes

Svar på tråden Hur gjorde du för att komma över ditt ex?