• Pumpalicious

Filmen ALLA föräldrar borde se!

Jag vill att ni alla som har barn under 4år ger denna film 6min. Även om ni sett den förrut, se den igen och friska upp ert minne så erat barn slipper hamna i samma situation som lilla Joel.

">

När ni tittat klart kan ni även läsa denna artikel från dagens Aftonbladet;
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7528919.ab

Är det fortfarande någon som funderar på (eller rent utav har) att ha sitt barn framåtvänt före 4år? Hur kan man isåfall motivera det? Böjda ben och obekvämhet är INGENTING mot en bruten nacke. Tänk på det.

• Svar på tråden Filmen ALLA föräldrar borde se!
  • passau

vi har gett vår 1åring! på inrådan av läkare... man delar tabletten...

vi kör bakåtvänt allt utom någon enstaka gång när vi behöver ha 2 bilar kanske 1gng/mån,,,

• Pumpalicious
    passau skrev 2010-07-27 18:12:06 följande:

vi kör bakåtvänt allt utom någon enstaka gång när vi behöver ha 2 bilar kanske 1gng/mån,,,
    De gånger jag inte kan ha mina barn bakåtvänt åker vi kommunalt. Senaste gången skulle vi till mormor, och mormor hade inga bilstolar i sin bil, så hon åkte hem på 1h medans jag och barnen åkte tåg i närmare 2h..

Det finns ju oftast andra alternativ. Det kan ju vara just DEN gången ni krockar.
  • Pumpalicious
    passau skrev 2010-07-27 18:12:06 följande:

får jag fråga hur eran 1åring sitter den gången varje månad som ni inte har bilstol?
  • Maria med 3

Åksjuketabletter går att ges långt före 5 års ålder efter läkarrekomendation. Vi fick rekomendation från BVc att använda det innan 5 års ålder.
    Annars finns även åksjukeband att köpa på apoteket. Såna man sätter runt handlederna.
    Jag skulle gärna ha min 5 och 7 åring bakåt fortfarande, men nu har de vuxit ur alla stolar son finns.

Det går jättebra att ha sina barn framåtvända ja till och med lösa hoppandes omkring i bakluckan så länge som man inte krockar eller bromsar in häftigt.

• passau

vår 1 åring åker alltid bakåt i stora bilen så klart! men tjejen e snart 4 och åker därför framåt korta sträckor i stan... då vi inte har råd att köpa en ny bilstol till då vi kommer byta om ett tag...  för att hon är för lång... och vi kommer inte behöva 4 bakåtvönda till lillan...

• star83

Jag skulle aldrig vända min dotter i bilen, hon kommer att åka bakåtvänd så länge som det går. Jag personligen tycker att det är fruktansvärt oansvarigt att vända ett barn för tidigt.

• Pumpalicious
    passau skrev 2010-07-27 18:25:01 följande:
    vår 1 åring åker alltid bakåt i stora bilen så klart! men tjejen e snart 4 och åker därför framåt korta sträckor i stan... då vi inte har råd att köpa en ny bilstol till då vi kommer byta om ett tag...  för att hon är för lång... och vi kommer inte behöva 4 bakåtvönda till lillan...
    Man kan hyra bilstolar. Och det finns billiga begagnat.
    Hur kan man inte ha råd att skydda ens barn? Om ni går till socialen eller kyrkan så kanske ni kan få hjälp ekonomiskt. Eller så får ni väl helt enkelt flytta bilstolen mellan bilarna?
  • passau
    Pumpalicious skrev 2010-07-27 18:28:50 följande:
    Man kan hyra bilstolar. Och det finns billiga begagnat.
    Hur kan man inte ha råd att skydda ens barn? Om ni går till socialen eller kyrkan så kanske ni kan få hjälp ekonomiskt. Eller så får ni väl helt enkelt flytta bilstolen mellan bilarna?
    hon har vuxit ur 2 av stolarna... och är på väg ur den 3:e... med andra ord en lång tjej... har varit i affären och dom rek. framåtvänt... då det inte finns längre stolar.
    jag menar att jag inte kan köpa fler stolar för att dom kanske passar en månad till. och den som passar har dom slutat tillverka.
    och om jag köper en beg. vad är det som säger att den inte är krockad fast dom säger motsatsen? vilket skulle vara än mer osäkert!!!

jag slutar diskussionen här,

det är upp till var och en hur man gör eller prioriterar! alla gör sina val. och jag hade gärna haft henne bakåtvänt tills hon är 15, men jag tror det är omöjligt.
  • Pumpalicious
    passau skrev 2010-07-27 18:34:06 följande:
    hon har vuxit ur 2 av stolarna... och är på väg ur den 3:e... med andra ord en lång tjej... har varit i affären och dom rek. framåtvänt... då det inte finns längre stolar.
    jag menar att jag inte kan köpa fler stolar för att dom kanske passar en månad till. och den som passar har dom slutat tillverka.
    och om jag köper en beg. vad är det som säger att den inte är krockad fast dom säger motsatsen? vilket skulle vara än mer osäkert!!!

det är upp till var och en hur man gör eller prioriterar! alla gör sina val. och jag hade gärna haft henne bakåtvänt tills hon är 15, men jag tror det är omöjligt.
    Men flytta bilstolen som passar mellan bilarna då? Det kan väl inte vara så jobbigt?
  • passau
    Pumpalicious skrev 2010-07-27 18:40:09 följande:
    Men flytta bilstolen som passar mellan bilarna då? Det kan väl inte vara så jobbigt?
    en kör till dagis, en hämtar... jobbar på olika orter bor på en tredje... med olika tider...
  • Pumpalicious
    passau skrev 2010-07-27 18:45:41 följande:
    en kör till dagis, en hämtar... jobbar på olika orter bor på en tredje... med olika tider...
    Men vaddå? Har ni inte dagis i hemstaden? GÅ FRÅN DAGIS!!
  • passau
    Pumpalicious skrev 2010-07-27 18:47:17 följande:
    Men vaddå? Har ni inte dagis i hemstaden? GÅ FRÅN DAGIS!!
    alla har inte nära till dagis... vi har dagis garanti = en plats men inte i sammastadsdel där man bor...
  • Pumpalicious
    passau skrev 2010-07-27 18:49:44 följande:
    alla har inte nära till dagis... vi har dagis garanti = en plats men inte i sammastadsdel där man bor...
    Jag har inte ens körkort, och åkte tåg med barnen 1,5mil dagligen under ett år. Funkade hur bra som helst.

Tycker synd om dessa barn som hamnat hos föräldrar som är för bekväma och snåla för att bry sig om deras säkerhet. Du skriver att det är upp till alla att göra sitt eget val, men ärligt, om man frågar dessa barn (när de är äldre och förstår) vad tror du då dom helst velat?
  • Cecci78
    passau skrev 2010-07-27 18:34:06 följande:

Britax two way är den stol som går att ha bakåtvänd längst och de flesta kan sitta i den till de är i alla fall 120 cm, beror dock lite på hur längden är fördelad på ben o överkroppen
  • Pumpalicious

Tänk om olyckan är framme; ens barn bryter nacken, blir förlamad eller tom. dör? Hur fan kan man leva med sig själv om man då vet att man inte valde det säkraste alternativet för sitt barn?

Svar på tråden Filmen ALLA föräldrar borde se!