• Kakmonster

Fråga ang flera babyskydd i bilen...

Hej!

Vi har en Opel Vectra-04 kombi och har ett babyskydd i baksätet bakom föraren till vår bebis. Nu ska min svägerska få barn och jag har sagt till henne att om skall åka i min bil MÅSTE hon självklart ha eget babyskydd till hennes bebis. Självklart säger hon (dom har ingen egen bil eller körkort). Men nu undrar jag hur vi då skall placera dessa då det inte går att koppla ur airbagen, och om hennes mor vill följa med i bilen...

Så här gissar jag att det kommer att bli:
    "MITT" babyskydd bakom mig som kör, HON i mitten, och när hon är på plats, "HENNES" babyskydd bakom passagerarstolen där mamman sitter.

Eller tror ni att HENNES babyskydd får plats bredvid MITT babyskydd, på mittenplatsen? Och att HON sitter bakom passagerarsätet? Mitt babyskydd har bas (Brio Primo), medan hennes (hon har inte köpt något än) kommer att spännas fast med bältet.

Jag tror hon tar väldigt lätt på detta, medan jag är en sån där som överanalyserar och krånglar till det ofta...

Hur får vi plats på ett bra sätt?

• Svar på tråden Fråga ang flera babyskydd i bilen...
  • Cia o krabaten

Man får inte plats i mitten mellan 2 barnstolar Men man klämmer in sig!
    Iofs är det ju lättare med babyskydd bara som man kan puuta lite åt sidan
    Men jag hade absolut satsat på ditt första alternativ.
    Väninnan får sitta obekvämt, men så får det ju bli. 

• Dixie

varför inte bara prova när det är dags att åka!?

men jag skulle gissa att det bästa är att ha det extra babyskyddet bakom passagerarplatsen och så får din svägerska sitta i mitten 

• Kakmonster
    Teskedsmamman skrev 2010-07-25 23:13:14 följande:
    Babyskydden ska spännas fast med trepunktsbälte, har ni trepunkt i mitten bak så är det ok att sätta babyskyddet där, annars inte.
    Det vet jag, och vi har det, men frågan är om två babyskydd får plats bredvid varandra, när bältet skall snos runt det ena... Ja, ja, den dagen, den sorgen...
  • petit

måste fråga varför din svägerska inte kan sitta brevid dig? köp en spegel man sätter på nackskyddet bak så har du ändå översikt över barnen =)

• Teskedsmamman
    Kakmonster skrev 2010-07-25 23:21:14 följande:
    Det vet jag, och vi har det, men frågan är om två babyskydd får plats bredvid varandra, när bältet skall snos runt det ena... Ja, ja, den dagen, den sorgen...
    Vi fick plats med babyskyddet i mitten jämte bakåtvänd stol/bältesstol i vår toyota corolla, har för mig vectran är större.
    3 killar & pojke v38 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • glad i kvadrat

Vi har tvillingar och de har haft sina babyskydd brevid varandra i baksätet, en bakom passagerarsätet och en i mitten. Och då får det plats en vuxen bakom föraren även om det blir lite trångt. Vi har en SAAB 95 kombi. Vi gjorde som så att vi tog bilen till affären och så fick vi hjälp med att testa om babyskydden fick plats på det sättet. Det borde ni också kunna göra - de var hur hjälpsamma som helst! Rekommenderar iaf att försöka få stolarna brevid varandra så att den vuxna slipper krånga in sig i mitten!

-- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • Kakmonster
    petit skrev 2010-07-25 23:30:59 följande:
    måste fråga varför din svägerska inte kan sitta brevid dig? köp en spegel man sätter på nackskyddet bak så har du ändå översikt över barnen =)
    Självklart gör hon det gärna, men om EN TILL vuxen skall med, det är då det blir lite krångligare... Sån där spegel har jag redan till mitt barn.
  • Finesse
    Kakmonster skrev 2010-07-25 23:39:05 följande:
    Självklart gör hon det gärna, men om EN TILL vuxen skall med, det är då det blir lite krångligare... Sån där spegel har jag redan till mitt barn.
    Varför krångla till det? Funkar det så funkar det.. ni har väl kanske tänkt att skaffa ett syskon å då måste ni kanske klämma in två bilbarnstolar där bak. Så länge det handlar om babyskydd så brukar det lösa sig.. dom är inte så stora.

Antingen mitten eller högersida.. eller så sitter din svägerska brevid dig fram om det blir trångt.

Vi har en 9-5:a å jag (som har ganska bred ända ) kunde sitta i mitten trots en Britax Hi-way på ena sidan å en Brio Primo med bas på andra sidan. Och det var helt utan problem.
    Ebba 071228
Svar på tråden Fråga ang flera babyskydd i bilen...