• gullehjärtat

Vart placera flera bilbarnstolar i en passat?

Som rubriken lyder, vart har ni placerat bilbarnstolarna i eran passat?

Vi måste snart ha plats för två och kan inte bestämma oss för hur vi ska göra?

Våran passat är från 98 och har alltså ingen urkopplingsbar airbag (sån med nyckel) vid passagerarsätet. Enligt den firman vi pratade med så sätter man endast dit en sorts spärr för airbagen, men att det inte är att lita på helt. Men borde det inte gå att få bort den helt så man kan lita på det? Känns ju som att det är smidigast att ha en stol fram.

Eller går det bra att ha två stolar bak?
    Blir ju ganska trångt för den som kör.
    Och plats att sitta med barnen där bak känns nästan också omöjligt, och jag känner att jag gärna vill kunna göra det vid längre resor.

• Svar på tråden Vart placera flera bilbarnstolar i en passat?
  • rocky road

Vi har en passat kombi -03 och har nyligen kopplat ur airbagen då vi fick vårt andra barn. Jag vet faktiskt inte om den är helt urkopplad eller bara en spärr ditsatt. På inlämningskvittot står det "urkoppling passagerarairbag". Det kostade 1300 kr och den sätts tillbaka gratis inom tre år. Vi lämnade in den på en volkswagen-verkstad så jag litar på att det fungerar. 

Jag funderade länge på om vi skulle koppla ur den eller inte. Men nu när det är gjort tycker jag att det är jätteskönt och ångrar det inte. Vår tvååring sitter nu fram och lilla bebisen bak. 

• Linastrumpan

En i mitten bak och en bakom passageraren kanske?

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • gullehjärtat
    rocky road skrev 2010-07-25 21:27:43 följande:
    Vi har en passat kombi -03 och har nyligen kopplat ur airbagen då vi fick vårt andra barn. Jag vet faktiskt inte om den är helt urkopplad eller bara en spärr ditsatt. På inlämningskvittot står det "urkoppling passagerarairbag". Det kostade 1300 kr och den sätts tillbaka gratis inom tre år. Vi lämnade in den på en volkswagen-verkstad så jag litar på att det fungerar. 

Jag funderade länge på om vi skulle koppla ur den eller inte. Men nu när det är gjort tycker jag att det är jätteskönt och ångrar det inte. Vår tvååring sitter nu fram och lilla bebisen bak. 
    Ska höra med dom igen (och andra ställen förstås) .. för de låter ju enklast att ha det stora barnet fram och lilla bak :)
    1300 kr låter ju inte så farligt mycket heller, speciellt inte om dom sätter tillbaka den sen.
  • gullehjärtat
    Joico skrev 2010-07-25 21:30:06 följande:
    Sa verkstaden att det inte var att lita på...?
    Ja dom sa att en spärr inte var hundra procent säkert... :(
    Men jag tycker det borde gå att ta bort den helt istället?
  • Edah
    Angående urkopplig av aribag, ta en titt på; http://www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=25

Vi har sån aribag som man kopplar ur med nyckel och jag har känt mig osäker på det eftersom jag hört att det hänt olyckor med urkopplade airbags. Efter att ha läst på NTF´s sida så känner jag mig inte osäker längre.

• gullehjärtat
    Edah skrev 2010-07-25 22:10:05 följande:
    Angående urkopplig av aribag, ta en titt på; www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=25

Vi har sån aribag som man kopplar ur med nyckel och jag har känt mig osäker på det eftersom jag hört att det hänt olyckor med urkopplade airbags. Efter att ha läst på NTF´s sida så känner jag mig inte osäker längre.

Tack :)
Svar på tråden Vart placera flera bilbarnstolar i en passat?