• Pappa22

2,1 kg och 45 cm lång? prematurkläder eller stl 50?

Min syster fick precis barn och jag och min sambo ska åka och besöka imorgon!

Barnet var bara 2,1 kg och 45 cm stort. Kan hon då ha storlek 50 då eller behöver hon prematurkläder och isåfall vilken storlek?

Tänkte köpa det i present nämligen!!

Någon som vet?

• Svar på tråden 2,1 kg och 45 cm lång? prematurkläder eller stl 50?
  • väntar4an 2010

jag skulle köpa lite prematur 44/46 samt 50

Emelie-010224 Albin-060520 Dante-080426 Idun-100104
  • Echidna

Köp några i strlk 45 o några i strlk 50/56 =)

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • vittra

Har precis som många andra upplevt 50 som väldigt stort, vår tjej var 47 cm och vägde 2600 när hon föddes (gick ner till 2200) och vi hade prematurkläder till henne åtminstone i någon månad eller två. Visserligen växer de ur fort, men så är det ju alltid när man köper klädespresenter till barn och framförallt nyfödda. Vill man satsa på något de kan ha och behöver just nu, eller vill man tänka lite långsiktigt och köpa ett plagg som barnet kan ha om någon månad eller två istället? Har de själva köpt några prematurkläder alls tex? Det hade ju inte vi, så jag fick tokshoppa lite kläder så fort vi kom hem från bb. Kan ju vara skönt i det fallet med någon som tänkt på barnets storlek, de kläder vi fick var väldigt stora, oftast 56 eller tom 62/68.

• sara7904

Jag hittade en tips på famileliv på en webbutik och har beställt en massa kläder därifrån och de kom snabb.
    Perfekt för oss som har mindre babysar.
    Kolla du också på www.18månader.se
    finns mycket fint fr prematur  och uppåt och de bästa av allt de har unika plagg.
    Hoppas du gillar de lika mycket som jag .

• UpsyDaisy

Min dotter var 51cm och vägde 3,1kg och arbetskamraterna hade köpt en hel drös med kläder. De hade skickat en kille till att köpa och han visste ingenting om bebisar och köpte helt enkelt ett set med den allra minsta storleken...vilket då var prematur-kläder. Men de passade perfekt när hon föddes! Och det var faktiskt roligt att ha kläder på henne som hon inte drunknade i.

• stor grön drake

min kille var 50,5cm och 3,2 kilo och han formligen drunknade i stl 50/56. Var så skönt att hitta några "rena" 50:or som han inte drunknade i, även om det går att rulla upp ärmar/ben osv är det kul att ha något som passar direkt man sätter på det.
    Så 44/46 tycker jag verkar vara en vettig storlek i er situation.

• Pappa22

Hej! Tänkte bara meddela att jag och sambon han i sista sekund in i barnenshus (iklädda i "myskläder" må jag tillägga) och köpte en body och ett bar byxor i st44.

Kostade en hel del mer än dem vanliga kläderna så det fick räcka! Hon blir nog bara glad av att ha kläder som passar nu när dem fortfarande är på sjukhus och inte hunnit ut själv!

Tack för hjälpen alla som har svarat!

• alex10

Min son vägde 2000g och var 45 cm och första tiden hade vi stl 38, dock endast ca 1-2v. Jag skulle nog satsa på stl 40 el 44. Vi fick nästan alla kläder i stl 56 vilket gjorde att vi inte använde allt vi fick.

• Accentnougat

När min kille var i den storleksordningen så hade han kläder i stl 44. Tycker absolut att du ska satsa på prematurkläder. Man uppskattar oerhört mkt att kunna klä sitt barn i egna kläder som passar när man ligger på neo. Det gjorde vi iaf

• Ninis01

Jag kan tipsa om www.lillapyret.se De har ett bra utbud av prematurkläder, och väldigt snabba leveranser. Där hittar ni säkert nåt ni också tycker passar.

Svar på tråden 2,1 kg och 45 cm lång? prematurkläder eller stl 50?