• LiVM

Inåtvända bröstvårtor

Jag har inåtvända bröstvårtor och med sonen hade jag fruktansvärda problem med amningen och la ner efter bara 2 veckor,men med detta barn skulle jag mer än gärna vilja försöka och lyckas med amningen
    Håller på att "härda" brösten genom att dra ut bröstvårtorna och gnugga dom lätt men om det hjälper vette tusan..
    Har någon nån erfarenhet av just inåtvända bröstvårtor och hur gör ni för att lyckas?

Vill så gärna kunna amma.....

Leo 060220 Knappen BF 100915
  • Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor
  • längtar och väntar

Använd amningsnapp annars! Det gör jag, funkar kanon!

• LiVM

Prövade det med sonen men jag fick så grymma sår av amningsnappen men det är nog värt att testa igen kanske...

• längtar och väntar
    LiVM skrev 2010-07-22 13:46:40 följande:
    Prövade det med sonen men jag fick så grymma sår av amningsnappen men det är nog värt att testa igen kanske...
    oj då, för mig gjorde det att såren läkte och det är amningsnappen som är anledningen till att jag fortfarande ammar och inte gav upp direkt.
  • Kazeer

Jag har använt amningsnapp och då har det funkat bra. Däremot håller jag med om att amningsnapp inte är någon garanti för att man inte ska få sår.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • LiVM

Denna bebis kanske suger bättre än pojken gjorde,han var lite för lat så jag ska absolut testa igen,ska även testa att pumpa ut bröstvårtorna och lite mjölk så kanske det går lättare för bebisen att få ett bra grepp

• Ella37

Jag hade problem med mina bröstvårtor också, och för mig så funkade det såhär:

Innan mitt första barn hade jag en platt bröstvårta och en inåtvänd. På amningshjälpens sida så läste jag tipsen om att det inte borde vara några problem med amningen, och att man annars kunde använda en pump för att dra ut bröstvårtan i början.
    När barnet sedan föddes hade jag mjölk i överflöd och det var inte helt lätt för oss att lyckas. Jag fick låna en pump från neo och kunde donera en hel del mjölk dit. Om jag pumpade ett par sekunder kunde jag sedan amma, men det gjorde fortfarande riktigt ont i början på varje amning - även när flera månader hade gått. Och det fortsatte att göra ont under hela amningsperioden. (Barnet hade rätt grepp, men det var när bröstvårtan skulle dras ut som det gjorde ont. Barnet föredrog även det andra bröstet framför det med inåtvänd bröstvårta - första månaderna orkade han inte riktigt jobba så länge innan mjölken skulle komma fram.)
    Inför nästa barn funderade jag på att åtgärda bröstvårtorna men alla kirurgiska alternativ påverkar bröstvårtorna negativt. Men så till sist hittade jag Avent Niplette. Det tog tid att få ut bröstvårtan även nu, att få mjölkkanalerna att bli längre, och mycket längre tid att få permanent effekt än vad som stod utlovat på paketet. Lite pilligt i början men det gick lättare allt eftersom.
    Efter ca tre månader var min platta bröstvårta utstående, och efter drygt sju månaders användning så hade även den inåtvända kommit ut.
    Strax därefter kom vårt andra barn.
    Och även om bröstvårtorna var ömma av amningen de första dagarna så kan jag bara säga att skillnaden var enorm! När två veckor hade gått så gjorde det inte ont alls - och denna gången ser jag verkligen fram emot att amma varje dag - och det är inte en ständig plåga i fem minuter vid varje tillfälle, vid varje bröst. Och det var så mycket lättare för barnet att få tag - inget kämpande eller arga skrik.
    Så även om inte inåtvända bröstvårtor är sådär jättevanligt känns det fint om min upplevelse kan hjälpa någon annan som läser här. Att det går att åtgärda dem utan operation som påverkar amningen negativt eller innebär helt avskurna mjölkgångar. För amningen nu känns bara som det bästa någonsin. Och dessutom tycker jag numera att mina bröst är sjukt snygga! (Win-win verkligen.)
Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor