Skulle ni köpa en äldre bilbarnstol?
Funderar på att köpa begagnad bakåtvänd bilbarnstol (ca 9-25 kg). Finns en del på bla blocket. Typ från 2002 billigt. Skulle ni kunna tänka er det eller hinner det hända mkt vad gäller säkerheten på de åren?
Funderar på att köpa begagnad bakåtvänd bilbarnstol (ca 9-25 kg). Finns en del på bla blocket. Typ från 2002 billigt. Skulle ni kunna tänka er det eller hinner det hända mkt vad gäller säkerheten på de åren?
Nu har ju inte jag några småbarn längre men jag skulle inte köpa en så gammal stol. Kanske plasten åldrats så att säkerheten inte är lika bra längre? Kan du vara säker på att stolen inte varit med om någon olycka (då ska de kasseras). Jag vet att nya stolar kostar en hel del men barnets säkerhet måste ju komma i första hand.
Bilbarnstol är det enda jag aldrig skulle köpa begagnat, annars går det mesta bra att fynda. Men bilsäkerheten tummar jag inte på, så lite skillnad som det är att köpa ett bra babyskydd eller en bra bilbarnstol. De begagnade kan man aldrig veta om de varit med om någon krock...
Eftersom livslängden på en bilstol är 10 år så skulle jag inte köpa en så gammal stol.
http://www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp?katid=15
hade aldrig köppt en så gammal stol. Om jag mot förmodan skulle handla skulle de ev bli nån som var nått år bara ej äldre. Sedan 2002 har många stolar ändrats i säkerhet, hur man spänner dem samt fått stödben de flesta. Kan inte hur många år innan den ska kasseras men någonstanns mellan 7-10 år sen är den förbrukad.
Vilket skulle innebära att du säkerligen inte kunde använda stolen fullt ut. Utan max 1-2 år...
Vad jag läst på en trafiksäkerhetssida så får inte bilbarnstolen vara äldre än 5 år innan den tas i bruk av ett annat barn. och efter 10 år är stolen för gammal.
Nej, inte så gammal stol, den kan användas MAX 2 år till, om den ens är i skick för att användas fortfarande, plast åldras och blir sprödare med ökad ålder. Vill du verkligen sätta ditt barn i en osäker bilstol bara för att spara pengar?