• bananflugan82

När kunde era prematurer sitta ordentligt i matstol?

Har två killar på 6 månader och 1 vecka, födda i vecka 32 (4½ månader korrad tid). Dom kan sitta en kort stund men sen ramlar dom frammåt, hur mycket stöd dom än har. När kunde era börja sitta längre stunder i matstol?

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • Svar på tråden När kunde era prematurer sitta ordentligt i matstol?
  • Written Fiction

Min lille fis kunde bara sitta i en bumbostol fram tills han var ca 9månader okorr(korr 6 månader)

Den gav ett all-around stöd så han kunde sitta.

Över huvud taget sitta utan stöd tog mycket lång tid också.

• bananflugan82

ok. ja, bumbo provade jag för någon månad sen, fick låna av bvc, och det gick bra. så då dröjer det kanske ett tag till innan dom kan sitta i stol . :)

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • Written Fiction

Bumbon har varit vår räddare i många lägen :) Samtidigt så blir det ju lite "övning" på att sitta :)

• Nallis76

Min dotter sitter jättebra i sin matstol. Hon blir 6 månader på torsdag den 9/9. Korrigerat är hon 4½ månad.

• eilien

min dotter satt i ikeas antoilop med filtar runt sig från det att hon var 6 mån (4 mån korr)

• kattiiz

Har läst vad som skrivits här nu och min son blir snart 6 månader (4mån korr) och han vill sitta hela tiden men han kan inte om man inte håller i han eller fall han har "stöd" .

Så jag undrar: Hur länga kan man ha dom sittandes med "stöd"?  Just nu låter jag han typ aldrig sitta längre än fem min för jag blir så orolig över rygg och nacke efter som han är för tidigt född. Men när jag då lägger ner han så försöker han dra sig upp och skriker. och sätter jag han då i mitt knä och håller i han så blir han nöjd igen . 

Svårt att förklara men han liksom ramlar framåt när han sitter. 

Är tacksam för svar!!

• trolltjejen

Min dotter satt inte bra förrän hon var 8-9 månader någonting. vid 6 månadare satt hon definitivt inte. Vid den åldern satt hon ofta i babysittern och så matade vi henne där. Jag var rädd att hon skulle skada ryggen om hon satt tidigare än hon var redo för i matstolen.

• trolltjejen

Jag tror inte man ska "tvinga" barnet att sitta i matstol förrän det är redo. Använd babysitter. Alla barn är olika. Du märker när ditt barn klarar av barnstolen. Som du skriver är man ju rädd om ryggen för för tidigt födda barn speciellt.

• Cocco

Med stöd sitter han nu ganska bra i barnstol. Han är 5 månader korr

• Written Fiction
    trolltjejen skrev 2010-10-10 00:02:40 följande:
    Jag tror inte man ska "tvinga" barnet att sitta i matstol förrän det är redo. Använd babysitter. Alla barn är olika. Du märker när ditt barn klarar av barnstolen. Som du skriver är man ju rädd om ryggen för för tidigt födda barn speciellt.
    Samtidigt ska givetvis prematurbarn uppmuntras att stärka muskulatur. Sjukgymnastik får många i tidig ålder för att klara dessa vardagliga moment. Som att sitta i matstol. En viss stelhet som prematurer har kan också vara en faktor att barn inte kan sitta. Beroende på vecka man är född, vikt så spelar det stor roll vad man har för förutsättningar. Prematurbarn behöver ofta stöd och uppmuntran i form av träning, det är inte jämförbart med ett fullgånget barn pga av just de anledningarna.
  • Written Fiction

För att förtydliga:

Jag menar absolut inte att stressa. Jag menar mer att man ska stötta när barnet visar vilja. Det är lätt att stirra sig blind på "det lilla känsliga" i en prematur. Jag tror inte på att sätta ett barn i babysitter i under långa period av rädsla att det är för tidigt i stol. Barn protesterar när det gör ont och belastar, obekvämhet helt enkelt.
    Min son hatade babysitter och den var absolut det sämsta man kunde mata honom i då han hela tiden satte i halsen och fick istället då en ovilja att äta. Halvt liggläge + ett lungsjukt barn funkar inte då ryggläge fick honom att flåsa och kippa efter luft.
     Bumbon som är ergonomisk hjälpte honom att stärka rygg så han kunde sitta.

• trolltjejen
    Written Fiction skrev 2010-10-10 23:17:24 följande:
    För att förtydliga:

Jag menar absolut inte att stressa. Jag menar mer att man ska stötta när barnet visar vilja. Det är lätt att stirra sig blind på "det lilla känsliga" i en prematur. Jag tror inte på att sätta ett barn i babysitter i under långa period av rädsla att det är för tidigt i stol. Barn protesterar när det gör ont och belastar, obekvämhet helt enkelt.
    Min son hatade babysitter och den var absolut det sämsta man kunde mata honom i då han hela tiden satte i halsen och fick istället då en ovilja att äta. Halvt liggläge + ett lungsjukt barn funkar inte då ryggläge fick honom att flåsa och kippa efter luft.
     Bumbon som är ergonomisk hjälpte honom att stärka rygg så han kunde sitta.
    Säkert bra om det funkar. Min dotter klarade inte alls av att sitta i vanlig barnstol vid 6 månader. Man fick hålla i henne, stötta med kuddar osv. Däremot var hon intresserad av att äta. Då fungerade babysitter.
    Som du säger beror det nog mycket på hur tidigt de är födda osv. Vi blev lite varnade på neonatalavdelningen för just detta med ryggen, att hon inte skulle sitta för tidigt. Sedan är jag säkert lite av en hönsmamma och överförsiktigt.
Svar på tråden När kunde era prematurer sitta ordentligt i matstol?