Written Fiction skrev 2010-10-10 23:17:24 följande:
För att förtydliga:
Jag menar absolut inte att stressa. Jag menar mer att man ska stötta när barnet visar vilja. Det är lätt att stirra sig blind på "det lilla känsliga" i en prematur. Jag tror inte på att sätta ett barn i babysitter i under långa period av rädsla att det är för tidigt i stol. Barn protesterar när det gör ont och belastar, obekvämhet helt enkelt.
Min son hatade babysitter och den var absolut det sämsta man kunde mata honom i då han hela tiden satte i halsen och fick istället då en ovilja att äta. Halvt liggläge + ett lungsjukt barn funkar inte då ryggläge fick honom att flåsa och kippa efter luft.
Bumbon som är ergonomisk hjälpte honom att stärka rygg så han kunde sitta.
Säkert bra om det funkar. Min dotter klarade inte alls av att sitta i vanlig barnstol vid 6 månader. Man fick hålla i henne, stötta med kuddar osv. Däremot var hon intresserad av att äta. Då fungerade babysitter.
Som du säger beror det nog mycket på hur tidigt de är födda osv. Vi blev lite varnade på neonatalavdelningen för just detta med ryggen, att hon inte skulle sitta för tidigt. Sedan är jag säkert lite av en hönsmamma och överförsiktigt.