• Ninninn

4 missfall och de ända läkarn säger e!! de e slumpen bara att försöka igen tills de går vägen!!

Ja fattar ingenting, tro fasen att de inte e slumpen, även fast utredningen inte visade nått så måste de ju fan vara nått fel...

Kul att höra varje gång av läkarn att de e bara att försöka igen å igen å igen å igen hur jäkla mycke ska man orka då, ja mår så fruktansvärt dåligt att ja knappt orkar gå utanför dörren...

De e så sjukt att man själv ska få söka på internet efter hjälp..
    Ja har ringt Lennart Blomqvist nu i Borås å ja hoppas verkligen att han kan hjälpa oss...

Ja har 3 kompisar nu som e gravida, de e så jobbigt för mig, ja kan inte prata med dom eller glädjas för deras skull de e hemskt att känna så...

De finns ju ingen i min närhet heller som varit med om något missfall så de e ingen som kan förstå hur jävla dåligt man mår..

Hur mycke mer ska man orka!

Denna gången nu åt ja Trombyl men inte ens de hjälpte

• Svar på tråden 4 missfall och de ända läkarn säger e!! de e slumpen bara att försöka igen tills de går vägen!!
  • Buster
    Ninninn skrev 2010-07-21 20:05:03 följande:
    Ja de e verkligen tur att vi har varandra här på FL så man har någon man kan prata med som förstår..

Som sagt de finns ju ingen som kan förstå oss förutom dom som varit med om samma..

De va ju inte direkt detta man trodde den dagen man bestämde sig för att skaffa barn, man trodde ju aldrig att de skulle drabba en själv men de gjorde de minsann och nu sitter man här snart 2 år sedan och har fortfarande inte fått de där lilla livet...
    Hej alla...
    Måste tyvärr inse att jag också hör hit nu.
    Fick mitt tredje missfall igår, var inne på akuten och ska bli kallad till utredning inom ett par veckor.
    Mitt första och sista mf har kommit bara ett par dagar efter att jag plussat och så hade jag ett MA i v 7..
    Blev knappt ens ledsen för det sista missfallet, eftersom jag inte hade vågat börja hoppas än, såg det inte ens som att jag "var med barn", bara gravid. Men är däremot väldigt ledsen för att det inte går, alls.. Jag trodde möjligvis att det skulle ta lite tid  att bli gravid.. och kanske att man kunde råka ut för ett mf... men inte det här..

Så jag kommer nog att vara här i forumet en del framöver..
  • Linusida76

Bamse- och styrkekramar till er alla! 
    Vi har också haft vårt 3:e MA på drygt 10 månader :(
    Det är en så ruskig påfrestning både fysiskt och psykiskt och jag har även insett att jag skäms över dessa MA.
    Vet att det inte är logiskt på något sätt men jag har inte sagt något till mina närmsta vänner (som alla tre har nyfödda barn) för att jag skäms och känner mig värdelös. Lyckligtvis har vi en treårig son redan och det är jag naturligtvis fantastiskt glad över men det känns ändå hemskt och jag känner mig som en dålig mamma för att jag kanske inte kan ge honom ett syskon.
    Lycka till till er alla! 

• Linusida76
    Linusida76 skrev 2010-07-24 14:31:14 följande:
    Bamse- och styrkekramar till er alla! 
    Vi har också haft vårt 3:e MA på drygt 10 månader :(
    Det är en så ruskig påfrestning både fysiskt och psykiskt och jag har även insett att jag skäms över dessa MA.
    Vet att det inte är logiskt på något sätt men jag har inte sagt något till mina närmsta vänner (som alla tre har nyfödda barn) för att jag skäms och känner mig värdelös. Lyckligtvis har vi en treårig son redan och det är jag naturligtvis fantastiskt glad över men det känns ändå hemskt och jag känner mig som en dålig mamma för att jag kanske inte kan ge honom ett syskon.
    Lycka till till er alla! 
    Visst ja, glömde säga att vår läkare också säger att det bara är otur att vi fått tre missfall i rad. Men jag kan som ni, inte riktigt tro på det. Ska prova att ta Progesteron om jag blir gravid igen.
  • Strawberry3

Rekommenderar verkligen den här tråden om ni inte redan sett den. Många kloka med lååång erfarenhet av prover som bör tas vid utredning / läkemedel som är lämpliga o.s.v. Bra info. när man behöver stå på sig (och det behöver man tyvärr oftast) inför läkarna.
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html#Scen_1

Har själv haft 3 upprepade MF efter ICSI, 4:e gången körde vi trombyl från ÄP samt 2ggr crinone/dag. Började ändå blöda tidigt i graviditeten liksom vid de tre tidigare MF-tillfällena trodde det var kört MEN denna gången verkar det trots detta gå vägen! Gjorde delar av MF-utredning efter tredje MF: hydrosonografi, koagulationsutredening och TSH, inga "fel" funna utan bara "otur" sade min läkare med.

Vet att Blomqvist behandlar med trombyl (eller placebo om man är med i studien) fr.om konstaterad graviditet fram t.o.m v.36+0. En sådan låg dos acetylsalicylsyra går ju även att ta själv (t.ex. ca 1/4-dels barnalbyl) om läkaren inte vill skriva ut trombyl. Men som sagt läs i ovanstående tråd så ser ni hur otroligt mycket mer som finns att göra och hur en verkligen komplett utredning bör se ut! Håller tummarna för alla er som kämpar!

• Bebisdags

Hej på er alla!

Här är en till i samma situation. Nyligen fått  vårt 4.e missfall. Utredningen har inte visat några fel ännu och läkaren säger bara att i de flesta fall hittar man inget fel. Åh vilken tröst! Om man ändå hittar något fel så att det finns något att åtgärda.

Känner som flera av er att ingen man känner upplevt samma sak och därför inte ens är i närheten av att kunna förstå. Något som gör mig tokig är när folk försöker vara positiva och säga. " Ja men det är ju skönt att veta att ni kan bli gravida iallafall" Ehhh, NEJ! Det spelar väl ingen roll om jag har lätt för att bli gravid om det blir missfall varje gång. Saken är ju den att om man inte kan bli gravid alls så får man ju hjälp efter 1 år med utredning och ev IVFbehandlingar. När man drabbas av missfall får man vänta till efter 3 missfall för att få hjälp och då säger de att i de flesta fall hittar man inget fel..

Vi har försökt få barn i 3 år och är inte närmare att lyckas nu än vi var för 3 år sedan..... Börjar kännas hopplöst.... 
    Eftersom jag är 35 år så känner man att man inte har all tid i världen på sig heller.  

Ville bara säga  att det känns skönt att ha er alla här som förstår och har upplevt samma sak. Jag önskar er alla lycka till. Nu är det vår tur!!!  

• Jenniepennie031
    MrsXy skrev 2023-02-14 20:32:58 följande:

Hej hur har det gått för dig ts ? 

Jag är visserligen inte TS men varit aktiv i denns tråd med 4 missfall utan förklaring. Gjorde tillslut IVF privat i maj och födde en frisk flicka i januari. Gick på första försöket och fick progesteron till vecka 12, prednisolon till vecka 15 och Trombyl till vecka 36. Eftersom de inte hittade något fel i vår missfallsutredning är det omöjligt att säga om något av detta hjälpte eller om det bara är slumpen - men för mig kändes det skönt att lämna över processen i någon annans händer och få pröva något nytt. Jag håller alla tummar för dig och hoppas att nästa gång går vägen för er <3
  • Embarazada

Jag fick 4 tidiga missfall på raken innan jag fick mitt andra barn.

Jag försöker nu få till nummer tre och är inne på 7:e försöket och har hittills fått 5 tidiga missfall. 

För mig så misstänker dom att jag är "överfertil" och det har forskats kring detta där forskare tog vävnadsprover från livmodern hos sex kvinnor med ?normal fertilitet? och sex kvinnor som drabbats av upprepade missfall. Embryon av olika kvalitet placerades sedan i närheten av cellproverna.

Till forskarnas förvåning började cellerna från kvinnor med normal fertilitet att endast växa mot högkvalitativa embryon, medan cellerna från kvinnor som drabbats av upprepade missfall växte mot alla embryon.

Det visar, enligt forskarna, att missfallen hos dessa kvinnor inte har något att göra med deras förmåga att behålla ett embryo i livmodern, utan snarare att de är så fertila att de inkluderar alla embryon, även de mindre livsdugliga.

• Loet
    Embarazada skrev 2023-02-15 13:47:17 följande:

Jag fick 4 tidiga missfall på raken innan jag fick mitt andra barn.

Jag försöker nu få till nummer tre och är inne på 7:e försöket och har hittills fått 5 tidiga missfall. 

För mig så misstänker dom att jag är "överfertil" och det har forskats kring detta där forskare tog vävnadsprover från livmodern hos sex kvinnor med ?normal fertilitet? och sex kvinnor som drabbats av upprepade missfall. Embryon av olika kvalitet placerades sedan i närheten av cellproverna.

Till forskarnas förvåning började cellerna från kvinnor med normal fertilitet att endast växa mot högkvalitativa embryon, medan cellerna från kvinnor som drabbats av upprepade missfall växte mot alla embryon.

Det visar, enligt forskarna, att missfallen hos dessa kvinnor inte har något att göra med deras förmåga att behålla ett embryo i livmodern, utan snarare att de är så fertila att de inkluderar alla embryon, även de mindre livsdugliga.

Ja, det kan nog stämma i mitt fall. Jag har haft flera missfall men också alltid lätt blivit gravid typ på 1:a eller andra försöket. Till slut har det ju blivit ett barn men jobbigt med alla missfall innan.
Svar på tråden 4 missfall och de ända läkarn säger e!! de e slumpen bara att försöka igen tills de går vägen!!