• mickz

Tidigare snitt, jag och gubben förlossningsrädd

Ha inte varit på mina aurora samtal än. Men idag va jag å gubben upp på bb för att han skulle få se hur det såg ut där uppe och känna hur de kändes. Å som han syntes å må av att bara se lokalerna kommer han nog inte klara av att närvara öht på förlossningen.
    Och jag som har ett akutsnitt i ryggen känner mig inte alls trygg! Klarar ju inte av en förlossning utan att ha ett bra stöd.
    Känns så himla tråkigt om de bli snitt igen men känner inte att jag har styrkan att klara av de själv.
    Nån som varit/är i samma sits?

• Svar på tråden Tidigare snitt, jag och gubben förlossningsrädd
  • MarajaILund

Ja, lite samma sits. Fick också urakut snitt förra gången efter en lång och kämpig förlossning och sugklockeförsök.
    Jag var ju öppen 10 cm, var du det också? Jag hoppas och tror att det kommer gå mycket lättare denna gången.

Jag tycker du ska gå på Aurora-samtalen och sen ta ställning efter det. Känner du att du får panik så får du ju bergära planerat snitt, det kan de säkert hjälpa dig med där.
    Kan din man följa med på samtalen? Han måste ju följa med dig även på denna förlossning, klart du inte kan vara själv.

Det ordnar sig på ena eller andra sättet!

Själv har jag en vecka kvar till beräknad födsel och känner mig ändå ganska lugn. Det hjälpte mycket med samtalen, man gör liksom en plan och det känns lugnare.

• mickz

Han kan inte följa. Han har fobi för allt som har med insidan av kvinnans kön att göra. Han svimmar när vi pratar om saken. Så att ha med honom är inget alternativ för nån. Vissa klarar inte av de helt enkelt. Känns himla tråkigt. Men han är ju inget som helst stöd om han inte klarar av att vara vid medvetande, snarare tvärtom.

Nja alltså sist han jag öppna mig en-två cm sen trodde de att moderkakan skulle lossna plus att hjärtljuden gick ner till 80 på grabben. Allt gick läskigt fort. Hann vara inne på bb i 40 min innan han var ute, en timme med värkar. Så jag är verkligen allt utom lugn! Hoppas aurora samtalen kommer ändra på de.

• MarajaILund

Oj, det lät som en dramatisk förra förlossning.

Kan du ha med någon annan? Det kan ju bli ganska långdraget och du kommer nog behöva stöd.

• mickz
    MarajaILund skrev 2010-07-20 11:54:29 följande:
    Oj, det lät som en dramatisk förra förlossning.

Kan du ha med någon annan? Det kan ju bli ganska långdraget och du kommer nog behöva stöd.
    Önskar jag kände så stort förtroende för en kompis. Men de gör jag inte.
    Mamma finns inte med mig längre och syrran bor i norrköping (jag bo i lycksele å de är 84mil mellan oss) vi ha ingen bra kontakt heller pga hennes missbruk (eller fd missbruk)
  • MarajaILund

Hmm, men du.. hjälp känner jag bara.

Du kanske helt enkelt ska ha ett planerat kejsarsnitt. Det låter så himla tungt alltsammans. Fundera noga innan du går på Aurora-samtal för de kommer säkert försöka övertala dig att föda.

• mickz

Ja ha ju ingen aning va de gör på ett aurora samtal men ska verkligen försöka förklara hur de känns. Vilket är grymt svårt. Skönt att nån kan visa mig lite förståelse för de flesta rynkar på näsan å säger att kvinnor faktiskt kan föda för tänk för då fanns de inte ens bedövning. Ja jo jag vet men de hjälper inte mig om en miljon andra föder utan bedövning samtidigt som mig är ju lik förbannat rädd.

• MarajaILund

Jo, alltså jag tror säkert du hade kunnat föda, men du får förklara det med att din man absolut inte kan följa med och att du inte har nån annan heller som kan följa med. För jag menar, det kan ju ta 30 timmar, och rätt knäckande för dig att vara där rädd och ensam.

• aries

Kanske du kan kolla med mvc om en Doula? Jag vet att det finns en kvinna som jobbar med det här. Doula är en kvinna som hjälper och stöttar dig under förlossningen. Jag är också rädd inför nästa förlossning då min förra slutade i urakut snitt. Att ha någon kunnig och stöttande bredvid sig tycker jag skulle vara en lättnad. BM springer ju ut och in.

• mickz
    aries skrev 2010-07-23 20:46:25 följande:
    Kanske du kan kolla med mvc om en Doula? Jag vet att det finns en kvinna som jobbar med det här. Doula är en kvinna som hjälper och stöttar dig under förlossningen. Jag är också rädd inför nästa förlossning då min förra slutade i urakut snitt. Att ha någon kunnig och stöttande bredvid sig tycker jag skulle vara en lättnad. BM springer ju ut och in.
    Vill inte ha en främmande männsika som enda tillit. Ha inte så lätt för att lita på folk. Och att skapa den kontakten i v 30 känns lite sent. Ta längre tid än 10v för mig att lite på nån. Annars hade ju de varit en bra idé.
Svar på tråden Tidigare snitt, jag och gubben förlossningsrädd