Tettan skrev 2010-07-29 12:09:40 följande:
Jag tror vi menar precis lika - bara att jag råkade använda ett "gammalt" uttryck för det.
En hemmafru (eller hemmaman

) för mig är en person som väljer att inte jobba utan vara just hemma och ta hand om hus, familj etc) Detta är för mig en lyx som inte alla vare sig VILL ha eller KAN ha, pga att alla inte har den ekonomiska möjligheten.
Personligen vet jag inte om jag skulle vilja vara det på heltid. Men det skulle vara roligt att testa ett tag....

Om det är en lyx att själv ansvara för vården och omsorgen om barnen så :) man lever i alla fall inte så lyxigt sett rent ekonomiskt, utan det krävs ofta en downshifting för att det ska fungera.
Jag förstår att det finns många som kan känna att det är ett svårt val mycket säkert för att det är så osäkert om man får komma tillbaka igen till arbetslivet. Attityden mot hemmaföräldrar är ju inte den bästa direkt. Men jag tycker att om magkänslan säger att det skulle vara ett bra beslut för barnen, så ska man absolut prova. Man blir starkare och utvecklas så pass mycket att det är berikande för hela livet. Och så behöver man inte känna att man missat barnens utveckling. Det går så fort känner jag som ändå varit hemma. Ibland vill man bara skrika "stopp tiden går för fort".
Min framtid är osäker rent karriärmässigt (vilket säkert alltid glädjer någon), men jag är ändå så lycklig över att jag valde tid med barnen. Det har varit så bra för äktenskapet, för min förståelse för vad livet går ut på, för barnen framförallt och det har nog varit väldigt mycket lättare med föräldraskapet eftersom jag och maken fått så mycket tid med barnen att vi verkligen kunnat öva mycket.
Jag kan lugnt säga att de här åren varit de lyckligaste i mitt liv, även om det varit tufft att komma underfund med mitt nya arbete som hemmaförälder. Det låg så långt från min tidigare karriär och jag var en helt annan typ av människa när jag påbörjade det här jämfört med vad jag är nu.
Samhället uppmuntrar inte till att man ska vara hemma och stöttar det absolut inte ekonomiskt det kanske är därför man måste vara så välmotiverad för att fatta det beslutet. Jag önskar bara att alla som vill fick chansen men det kanske blir möjligt nu efter valet om Kd:s krav på en höjning av vårdlönen går igenom. 6000 kr är klart bättre än 3000 kr och så ska det bli tvingande så att alla kommuner måste erbjuda det barnomsorgsalternativet. Det är bra :)