• JessicaWigren

fler barn som är/varit sena med talet? vad är/var anledningen?

min son e jätte sen me talet, men han ska titta på sitt tungblad och hörseln nu någongång under hösten. han försöker prata med det kommer inget ljud :( vill höra hur era barn var/är med talet och vad som gjorde så dem började prata :)

PS. min son e snart 3 DS

• Svar på tråden fler barn som är/varit sena med talet? vad är/var anledningen?
  • solskina

Min son har ADD. Han talade dåligt vid 3 och gick igenom hörselkontroll. Bra hörsel blev resultatet.

Men han hade ju andra problem runt sig inte enbart talet. Vi började dok att stöd teckna åt honom och då kom talet igång. Han gjorde en ålderstest och han låg 1,5 år försenad i talet så det var inte så konstigt att han inte pratade.

• amomentlikethis

Min son har autism och inget tal alls, Han kan säga ord men ingen kommunikation utan bara enstaka ord.

Han är 3½ år gammal, sa första ordet när han var 2½ år gammal.

Det finns många orsaker till att barn inte pratar förrens senare, hoppas dom kommer på vad det är

• kutiom

Dottern på fyra år pratar inte rent och har varit svårbegriplig sen hon började prata vid drygt två års ålder. Jag tror starkt på att det är något hörselfel men än vet jag inte säkert, trots två hörseltest.

• MorMargit

Jag svarade utförligt om min dotter språkstörning i din andra tråd. Hon pratade massor men obegripligt vid 3 års ålder men kunde vid skolstart prata otroligt bra och dessutom läsa flytande.
    Sedan har vi ett barn i vår närhet som kom till logoped vid 2,5 år eftersom han då bara sa enstaka ord. Han pratade några ord då och då men kommunicerade inte, dvs använde inte språket i samspel med andra människor. Han visade sig senare ha autism och en utvecklingsstörning och pratar nu en hel del men inte alls som andra barn i hans ålder.

• Mrs West

Min son är 2 år och 3 månader. Han har en ovanlig kromosomavvikelse som gör att han är försenad i det mesta. Han säger den, där, mamma, titta, hund och öhn öhn för allt som "brummar". För ett år sedan förstod han oss inte alls men nu känns det som att han förstår det mesta vi säger. Så det går långsamt framåt.

• vivi85

Har en son på 2½, han pratar inte så mkt.. Eller jo, han pratar men väldigt otydligt. Det går inte att föra ett samtal med honom. Han har ganska så precis börjat säga två-ordsmeningar som tex. titta biil.. eller i den stilen.

Varför vet jag inte, men antar att det har att göra med hans problem med alla öroninflammation samt fullt av vätska bakom öronen. Ska ev sätta in rör till hösten, om inte hans nässpräy hjälper.

• loeli
    vivi85 skrev 2010-07-21 02:51:16 följande:
    Har en son på 2½, han pratar inte så mkt.. Eller jo, han pratar men väldigt otydligt. Det går inte att föra ett samtal med honom. Han har ganska så precis börjat säga två-ordsmeningar som tex. titta biil.. eller i den stilen.

Varför vet jag inte, men antar att det har att göra med hans problem med alla öroninflammation samt fullt av vätska bakom öronen. Ska ev sätta in rör till hösten, om inte hans nässpräy hjälper.

Låter som min son fast han har inte haft några öroninflammationer. Undrar hur du fick reda på att han hade vatten bakom öronen? Gick ni till läkare själva? Har han ont? Vad är det för nässpray?

• Eligrabbarna

Vår son sa några enstaka ord vid 2 år men pratade mest sitt eget språk. Det tog tills han var 3.5 år innan andra förstod vad han sa. Han är nu snart 4 år och de flesta förstår honom men han är fortfarande senare än jämnåriga i talet.

De testade hörseln men inget fel. Han är bara sen...

• lisadragon

Min son kom igång med talet efter att dom konstaterat att han hade vätska bakom trumhinnan, för stora halsmandlar och för stor körtel bakom näsan.
    Dom tog bort körteln, tog bort stora delar av mandlarna och satte rör i båda öronen, han hade jätte dåliga öron och hörde väldigt lite, vilket jag konstaterat LÅNGT tidigare för att hörde inte oss när vi ropade eller försökte prata med honom.
     Jag använde stödtecken och fick ta på honom för att han skulle reagera att jag pratade med honom.

Han opererades för 2 månader sen och innan dess kunde han bara säga enstaka ord och det var svårt att höra vad han försökte få fram.
     Nu talar han 3 ordsmeningar ibland 4 ord, han säger krångliga ord, han härmar vad dom säger på tv:n och det roligaste är nog att han HÖR flygplan och blir helt galen av lycka och skriker "klyklan" samt pekar och springer efter för att se!!

Om tungbandet är kort så kan han ha svårt att slicka sig runt munnen och räcka ut tungan, testa det :).

Om barnet inte hör kan vara lätt att testa, det absolut enklaste sättet är när barnet är vänd från dig, några meter bort och påväg åt ett annat håll, då säger du det barnet älskar väldigt mkt, i mitt fall sa/skrek jag "vill du ha glass"?!
     Han reagerade inte utan fortsatte framåt, så jag sprang ikapp honom och satte mig ner framför honom och frågade "vill du ha glass"?!
     Då hörde han mig och blev helt tokig, "glass-glass-glass-glass", hoppade upp och ner som en jojjo.

Han är två år.

// Lisa

• vivi85
    loeli skrev 2010-08-03 19:55:25 följande:

Låter som min son fast han har inte haft några öroninflammationer. Undrar hur du fick reda på att han hade vatten bakom öronen? Gick ni till läkare själva? Har han ont? Vad är det för nässpray?

Vi fick remiss till öronmottagningen, som i sin tur skickade oss vidare till borås öronmottagning. Där de mätte i öronen med olika tryck och grejjer tror jag.. :) Jag vet inte om har ont faktiskt, går ju inte att fråga honom :) Det är lomudal nässpray. Receptbelagt.

Finns ju barn som har vätska i öronen utan att ha problem med öroninflammationer.. så det är absolut värt att titta upp..
  • StaffenAssar

Min son har en ovanlig kromosomavvikelse och pratar inte alls. Han har olika läten (vokalljud) som han kommunicerar med, och han förstår en hel del, men inget tal eller ens början till. Han har inte ens börjat med aba dada osv. Han är 2 år.

• Pinje

Ja tyvärr kan ingen av oss säga varför din son är sen med talet. Du har fått många orsaker tidigare i tråden. Man kan ha en generell språkstörning också, titta in här och läs: www.ingelaslekstuga.se/  Hon har flera barn med språkstörning, och alltså endast språkstörning. Även kanske intressant att titta in till BLOM: Barnlogopedmottagningen i Borås, bra sida med boktips och språkövningarna när man behöver jobba lite mer.
    www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

• sommar 77

MorMargit, vilken tråd skrev du om din dotter? Jag har nämligen en dotter på snart 5 år som vi ev ska utreda för ev språkstörning. Hon hade svårt med talet men pratar nu nästan perfekt, dock är språkförståelsen inte helt i sin ordning,

• PLRMamma

Hej hoppar in här om det är OK.? Jag har en son på 3,5år. Han säger Babba, Mamma, bappa, ytte (Tutte) il (bil) Nej å a (ja) Vi går hos en logoped. Har en taltant på förskolan, använder oss av TAKK kollat upp hörsel, hal mandlar, polyper, tungband, stämband, syn. Inget fel. Han är född v 34 var mkt sjuk hade syrebrist. Fick förkylnings astma. Inget har utv talmässigt utan han använder mer tecken. Han säger inget som benämner hans namn. Han kör öhöh, å pekmetoden. Nu har jag en liten tanke om han fick en liten stroke när han var liten ch fich afasi? Som visar sig tydligare nu. Känner mig hopp lös å vill att han får rätt hjälp innan skolan. När han börjar skolan är det svårare med rätt hjälp här.. Kan tillägga att han var sen att sitta, krypa samt gå. Han är smart å lyssnar på order, om ingen förstår det han vill fixar han det själv. Han har ingen diagnos. Samt inga tecken på ex adhd, damp m.m utan hans handikapp är talet.

Svar på tråden fler barn som är/varit sena med talet? vad är/var anledningen?