• ungkvinna81

Akupunktur = hokus pokus?

hej på er!

Jag blev erbjuden akupunktur när jag var i Riga sist. Men ursäkta mig! är det bara jag som TROR att akupunktur är bara hokus pokus?! jag har svårt att tro att med hjälp av nålar kan man bli gravid.... eller blir friskare från en annan sjukdom. ni som har testat denna metod i samband med äggdonation får ni jätte skriva några rader och upplysa oss ;) jag tror att akupunktur ger endast palcebo effekt (hjärnan lurar sig själv och man tror att man är friskare). just placebo används inom forskning och sjukvården och visat otroligt bra resultat hos olika patienter.  Ex på Placebo läs följande artikel: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/det-gick-lika-bra-med-sockerpiller-1.578517     

• Svar på tråden Akupunktur = hokus pokus?
  • crijo

Du är inte ensam ungkvinna om att känna skepsis ...
    Jag har avstått från akupunktur när jag åkte till Riga, två ggr. Jag är rädd för nålar och tror inte på det heller. Och misslykades båda gångerna.
    Jag tror nu att det är individuellt.
    Jag har gått nu på akupunktur kombinerat med tui na massage i 2 månader. Jag får nog se om det hjälper ...
    Jag tror att det hjälpte mig att sova bättre på nätterna. Jag är dock inte säker att det var det, utan det kunde vara att jag var hormonfri och kroppen är sig själv igen+ sommaren. Svettades mindre (kanske inte dem sista dagarna!), sov bättre, huden ser bättre ut, mindre trött, etc.

Jag testade i alla fall för att gå över nålfobin och inte ångra senare att jag inte har gjort allt jag kunde. Dock är jag lika skeptisk som innan.

• Poloc

Har för mig att det finns god evidens för akupunktur vid behandling av vissa smärttillstånd (ryggsmärta, tex). Kanske finns behandling för flera symtom utvärderat. Sök i SBU:s material... Då tror jag dock det handlat om sk västerländsk akupunktur. Eftersom vårdpersonal som sjukgymnaster använder den västerländska typen av akupunktur så måste det rimligtvis finnas evidens för bättre resultat än placebo. // Gissar att de varianter ni är inne på handlar mer om akupunktur baserad på TCM (Traditionell Kinesisk Medicin). För information om ev forskning, evidens, osv, skulle jag vända mig till någon etablerad skola som undervisar i TCM - de borde ju kunna ge bästa möjliga besked.

• ollson

Underskatta aldrig nålar Glad
    Jag var väldigt skeptisk när jag blev erbjuden att få akupunktur mot mina fruktansvärda smärtor pga foglossning när jag var gravid. Men jag beslutade mig för å pröva å efter 4 behandlingar så var jag i princip symptomfri.

It´s nice to be important, but it´s more imortant to be nice
  • loisan31

Hej,

Jag blev av med min migrän via akupunktur, så det fungerar alldeles utmärkt. Tänker gå några gånger inför nästa behandling, syskonförsök och sedan tänker jag nog äta Glandin 25 det ska va bra för slemhinnan, göra den tjockare etc.

Loisan31

• sodkt

Vid de kliniker jag varit i kontakt med i Thailand och Malaysia, så rekommenderar de att man påbörjar en akupunktur behandling, minst 2 månader innan ett IVF eller ÄD, för att förbättra blodgenomströmningen.

Själv har jag både gjort akupunktur och akupressur mellan mina behandlingar, dock inte denna gång, då jag befinner mig i Sverige, och jag har ingen i min närhet som kan ge mig det. 

• Astakvasta
    sodkt skrev 2010-07-15 22:34:34 följande:
    Vid de kliniker jag varit i kontakt med i Thailand och Malaysia, så rekommenderar de att man påbörjar en akupunktur behandling, minst 2 månader innan ett IVF eller ÄD, för att förbättra blodgenomströmningen.

Själv har jag både gjort akupunktur och akupressur mellan mina behandlingar, dock inte denna gång, då jag befinner mig i Sverige, och jag har ingen i min närhet som kan ge mig det. 

Varför söker du inte upp en akupunktör i Sverige?

• sodkt

Astakvasta.. Tyvärr ingen i min närhet,,

• hymafr

Jag går på akupunktur och märker att det liksom sticker och pirrar i kroppen under behandlingen (inget ont eller obehagligt), så jag tror absolut att det sker något i kroppen.
    Om det sen räcker till att bli gravid får vi se...

• Mia08

Underskatta inte akupunktur om den utförs av en TCM-läkare! Jag har själv gått hos doktor Han på Surbrunnsgatan i Stockholm, Det resulterade inte i barn men jag väldigt nöjd ändå, även om hans tuina-behandling är det mest smärtsamma jag varit med om. Han gjorde mig medveten om hur mycket jag stressat och hur det har påverkat kroppen negativt. Enligt kinesisk medicin ska man knappt känna av mensen, och efter sex behandlinger försvann min mensvärk helt. Det var för ett år sen, och jag känner fortfarande knappt av när jag får mens. Han var också väldigt noga med att man inte fick ha sex de första tre månaderna i en graviditet, som är de tre känsligaste, och förfasades över hur ovarsamma vi var i väst. Därmed inte sagt att kinesisk medicin är bättre, men det skadar inte att ha koll på hur de ser på saker och ting.

Svar på tråden Akupunktur = hokus pokus?