• maadicken

håll reda på dina barn på stranden!

nu är det sommar och badväder igen. återigen ser jag allt för många för små barn som badar utan uppsikt. är inte föräldrar mer rädda om sina barn? man kan läsa i tidningarna om drunkningstillbud på barn var och varannan dag...

förra sommaren var jag och badade med min då 2 år gammla son. träffade på en tjej i vattnet, hon var 3 sa hon. mamma låg i bikini uppe på stranden och sov. vi satt precis bredvid och hon sov länge, vaknade till tittade upp på sin dotter och la sig ner och blundade igen. visst var det en barnvänlig strand, men olyckor kan ju ske ändå. dessutom var dottern inget barn som höll sig vid strandkanten...

en annan dag var vi på en strand vid älven. 2 kliv ut i den så har en vuxen vatten uppe på låren och det är strömt. där var en annan liten tjej och badade som jag tror var i 3 årsåldern oxå. jag frågade henne tillslut vem hon var där med eftersom hon höll sig vid oss när vi var där och jag inte såg nån annan vuxen i närheten. (detta var på kvällen och det var mest ungdommar där. vi var nere för att min hund skulle få bada och min son fick bada i kanten hållandes i min hand) mamma och pappa är där sa hon och pekade på gräsmattan uppåt gångvägen, ca 15-20 meter ifrån. där låg ett par på en filt och hånglade och vad jag såg så tittade dom inte upp en enda gång medans vi var där. 15-20 meter är långt om det händer något...
    jag tog med mig flickan dit när vi gick, för jag kunde inte med att lämna henne i vattnet. 

ingen av dessa barnen hade några "flytgrejer" på sig.

detta är dom 2 "värsta" jag har sett. ser många små som badar med föräldrar långt upp på stranden eller badar själva med sina syskon som inte är gamla nog att ta sånt ansvar.

för mig är vatten och barn en stor skräck. mmin son badar själv på stränder där det inte blir djupt snabbt, men jag sitter på strandkanten och släpper honom inte med blicken. undrar när jag ska våga göra det?

så snälla! håll era barn under uppsikt på stranden! en olycka kan gå så snabbt...

(¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden håll reda på dina barn på stranden!
  • ELHU

Håller absolut med!!! Läser dessa fruktansvärda rubriker varje dag..

Mina är snart 5 och 6.5 år gamla.. den äldre har gått i 2 av 3 grupper på simskola.. en duktig simmare men jag skulle ALDRIG lämna han själv iaf!!

• buffybus

usch hemskt  

har änsålänge aldrig varit vid stranden med mina barn.. får se hur länge det dröjer innan man gör det.. lär inte ske detta året heller
    badar i barnpool hemma i trädgården..  

André -08 & Emma -09
  • ladysoul77

Finns inte på kartan att min 3-åring får bada själv.. Jag eller min man står alltid med henne i vattnet. Plus att hon har flytpuffar!

• 071001

Verkligen! Vi är alltid med med ett vakande öga.

• Johanna 87

För ett par år sedan så var det en liten tjej som drunknade på ute badet här i stan, mamman låg och solade medan flickans sjuåriga storebror skulle passa henne i vattnet, helt galet!

• Finesse

Min dotter har inte fått bada ännu och är 2½ år.. jag är livrädd att nånting ska hända.. hur ska man göra för att HELA tiden ha koll på henne?

Kan tillägga att min kompis förlorade hennes son för 2 år sedan.. 3 år gammal och drunknade..

Och idag hände detta här i Umeå : vk.se/Article.jsp

Ebba 071228
  • parvati

Fast det får ju inte slå över åt andra hållet att  man blir så rädd att man inte vågar bada med sina barn tvärtom att göra barn vattenvana och simkunniga från så tidig ålder som möjligt är en av de bästa sakerna vi kan göra för våra barn.

• UpsyDaisy

Vid djupt vatten har min dotter alltid flytväst.

• 071001

parvati, det tror jag också är det bästa.

Svar på tråden håll reda på dina barn på stranden!