• Deamums

Hjälp...vi passar ett barn på 7,5 månad, vilken bilstol ska vi skaffa?

Jag och min man passar en tjej på 7,5 månad (väger även 7,5 kg) då och då som avlastning för den ensamstående mamman. Och nu vill vi kunna ta med lilltjejen i bilen då och då. Har ni några tips för att köpa en bilbarnstol. Vi vill gärna ha någon som fungerar nu och gärna ett par år framåt.
    Jag tycker att det är en djungel med olika bilbarnstolar!
    Tips och idéer mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hjälp...vi passar ett barn på 7,5 månad, vilken bilstol ska vi skaffa?
  • April Mamma

Ni ska ha stolen efter babyskyddet. Våran son hade den från 5 mån till nästan 4 år.

• Deamums

Ok, heter dessa något speciellt? Om jag t.ex ska köpa en begagnad på blocket, vad letar jag efter då? Ibland står det ju bara märke på barnstolen inget om vem som kan ha den? Ska man ta en som kan sitta både framåt och bakåt?
    Jag vill helst inte ha en med en fastmonterad bas, eftersom vi bara kommer ha den i bilen när vi passar henne.
    Tips på bra märken? Vad ska man tänka på? Vad ska man undvika?

• Finesse
    Tänk på att köpa en som är godkänd till 25 kg. Det är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänt än framåtvänt och eftersom ni tar hand om henne åt hennes mamma så gäller det ju att ta hand om henne på bästa sätt.

Nu väger hon ju inte riktigt 9 kg som många stolar är från så den stolen jag rekommenderar är Britax Hi-way, den brukar oftast passa i dom flesta bilarna och är godkänd från 0-25 kg.

Dom flesta bakåtvända bilbarnstolarna är sånna stolar som man monterar fast. Men när man väl kan det så är det ju inga problem att plocka ut den när man inte behöver den. Men kan ju låta underförankringsbanden sitta fast i stolen så är det ju en mindre grej att göra när man sätter dit den sen.

Men sen finns det även så kallade ISOFIX stolar. Men dessa kräver att man har ISOFIXfästen i bilen. Då finns t.ex. Akta Graco Duologic 2 (den har inga underförankringsband) och även Britax och Besafe har sånna stolar. DOCK så är dom ENDAST godkända till 18 kg.
    Ebba 071228
  • Finesse

Helst ska man undvika att köpa en bilbarnstol begagnad. För man vet aldrig om stolen är krockad eller tappad. Det finns många oärliga människor som kan försöka tjäna en hacka. Just bilbarnstolar bör man köpa nya.

Ebba 071228
  • Deamums

Tack för svar och tips!

Vi har henne någon gång varje vecka eller ibland varannan vecka, men man får väl lägga lite tid på att lära sig montera i och ur...
    Jag har tittat lite på just Britax Hi-way och tycker den låter bäst! Jag håller med dig om det där med begagnat, men det är inte så lätt när mamman är pank och vi inte heller har det så bra ställt. Så vi får försöka göra det bästa av det!  Och då känns det bättre att köpa ett bra märke som är hyfstat ny, men kanske begagnad, än att köpa en ny av ett okänt märke för samma peng...

• Finesse
    Deamums skrev 2010-07-08 13:31:05 följande:
    Tack för svar och tips!

Vi har henne någon gång varje vecka eller ibland varannan vecka, men man får väl lägga lite tid på att lära sig montera i och ur...
    Jag har tittat lite på just Britax Hi-way och tycker den låter bäst! Jag håller med dig om det där med begagnat, men det är inte så lätt när mamman är pank och vi inte heller har det så bra ställt. Så vi får försöka göra det bästa av det!  Och då känns det bättre att köpa ett bra märke som är hyfstat ny, men kanske begagnad, än att köpa en ny av ett okänt märke för samma peng...
    Har man inga pengar så förstår jag att det kan bli svårt. Titta isf på en Britax Freeway om du inte hittar nån Hi-way, det är den äldre modellen. Och försök hitta nån seriös säljare.. en som har manualerna kvar och stavar rätt i annonsen t.ex.
    Ebba 071228
Svar på tråden Hjälp...vi passar ett barn på 7,5 månad, vilken bilstol ska vi skaffa?