• Moonprincess

När kan man lägga till ett nytt språk?

Hej!
    Jag har en dotter på snart tre år, och vi ska så småningom flytta till Canada där min fästman bor.
    Min dotter är lite sen med att prata, hon säger några ord men inte alltför många.
    Nu till min fråga: När kan man lägga till engelska för henne? Om vi åker till Canada, ska jag fortsätta att bara prata svenska med henne eller lägga till lite engelska?
    Min mamma säger att barn måste kunna det svenska språket flytande innan man lägger till ett nytt språk, men jag lärde mig både engelska och svenska samtidigt när jag var liten, började när jag var i samma ålder som dottern.
    Om jag och dottern åker till Canada nästa sommar tidigast, hur ska jag göra då med språket? Och hur lång tid tar det isf för henne att vänja sig och kanske lära sig ett nytt språk?

• Svar på tråden När kan man lägga till ett nytt språk?
  • Jennypenny83

Min lillebror var 3 år när vi flyttade till Danmark. Vi pratar svenska inom familjen, han lärde sig det nya språket på dagis. Nu kan han både och lika bra. Jag pratar svenska till min son, sambon danska, så han kommer också bli tvåspråkig. Barn lär sig fort! Dom är nyfikna och kommunicerar lika bra utan ord som med :)

• FOA

Borja nu!  Man maste inte kunna ett sprak forst for att kunna lara sig ett annat.  I Kanada pratar du svenska om du vill att hon ska kunna halla det levande.  

• Jasusu

På en gång!

De flesta klarar av flera språk samtidigt,men det bästa är om man är konsekvent. Så om du bara pratar svenska med henne så kan din fästman prata engelska!

• Ingiz

Det jag fick lära mig på lärarutbildningen när jag läste till lärare i Svenska och Svenska som andraspråk var följande: (har inte läst något som inte stödjer detta men det finns ju givetvis olika uppfattningar om vad som är rätt och inte.)

Börja så tidigt som möjligt att göra barnen flerspråkiga. De kommer att blanda språken men lär sig också väldigt fort med vem de kan tala vilket språk, om olika personer i familjen talar olika språk med barnet. Den som "lär" barnet ett andraspårk ska vara förstaspråksutövare av detta eller så nära detta det går annars får barnet inte de nyanser som ett fullt utvecklat språk innebär.

Barn som lär sig flera språk samtidigt brukar, men inte alltid, bli lite senare i starten att tala på båda språken.

Din mamma har lite rätt när hon säger att er dotter måste kunna svenska först. Men nej hon måste inte kunna svenska först MEN om svenska är det som talats med henne nu så är det jätteviktigt att ni fortsätter med detta för annars riskerar man att barnet kan två språk dåligt istället för två språk bra. Man kan förklara det som så här; Om barnet kan sitt hemspråk på en förstaspråksnivå så finns det inga hinder för att lära sig ett adnra språk lika bra. Annars stannar men med det andra språket på en lägre nivå än hemspråket - därav att man inte kan något språk riktigt bra.

Se till att hon får hemspråksundervisning och senare studiehandledning på svenska om det finns så man kan få det i Canada. I sveige har man som barn där det talas ett annat språk i hemmet rätt till hemspråksundervsining och studiehandledning på det språket.

Hur lång tid det kommer ta för din dotter är omöjligt att säga eftersom det är så induviduellt men min gissning är att det nog inte kommer ta så lång tid eftersom ni börjar så tidigt. Men det är en gissning - andra har sekert erfarenheter som går totalt emot detta.

Lycka till!

• Moonprincess

Åh tack för alla tips :) Ja åker vi nästa sommar, vilket jag hoppas men återstår att se om hon är lite lugnare :P Just nu så har hon så mycket myror i benen så en flygtur på 40 minuter är katastrof :P vill då inte veta vad en lång resa som till kanada skulle göra just nu haha. Men till nästa sommar kan hon nog också prata svenska lite mer. Fästmannen vill lära sig svenska, så dom två kommer väl nog vara på samma nivå :P Så får han lära henne engelska. Men vi hade bara tänkt vara där några månader först, sen flytta permanent om vi märker att det funkar. Men hur gör man då med dagis och så? Det är då bara att dom pratar engelska med henne och jag svenska hemma så är det ändå inga problem?

• Fru U

Tidningen språk hade en artikel om just detta. Tror det är detta numret: http://www.spraktidningen.se/shop.php?shopsida=sprak (ifall du vill kolla på tex biblan).

Handlade just om små barn och att ta till sig ett nytt språk och hur man börjat jobba på ett dagis i Rosengård (handlade även om att lära barn danska). Mycket intressant.

(med reservation för att jag minns vissa detaljer fel)

Svaren bor i hjärtat
  • FOA
    Moonprincess skrev 2010-07-05 23:19:50 följande:
    Åh tack för alla tips :) Ja åker vi nästa sommar, vilket jag hoppas men återstår att se om hon är lite lugnare :P Just nu så har hon så mycket myror i benen så en flygtur på 40 minuter är katastrof :P vill då inte veta vad en lång resa som till kanada skulle göra just nu haha. Men till nästa sommar kan hon nog också prata svenska lite mer. Fästmannen vill lära sig svenska, så dom två kommer väl nog vara på samma nivå :P Så får han lära henne engelska. Men vi hade bara tänkt vara där några månader först, sen flytta permanent om vi märker att det funkar. Men hur gör man då med dagis och så? Det är då bara att dom pratar engelska med henne och jag svenska hemma så är det ändå inga problem?
    Ni kommer formodlingen inte ha henne pa dagis de forsta "prov" manaderna sa hon hinner nog vanja sig lite och forsta att de pa dagis etc inte pratar svenska. 

Var 2-aring pratar svenska hemma och engelska pa dagis, han vet precis vilka som kan prata de olika spraken. 
  • Aletea

Gör som jag: prata med henne på svenska men läs sagor och böcker på engelska!

• Pengen
    Moonprincess skrev 2010-07-05 22:57:40 följande:
    Hej!
    Jag har en dotter på snart tre år, och vi ska så småningom flytta till Canada där min fästman bor.
    Min dotter är lite sen med att prata, hon säger några ord men inte alltför många.
    Nu till min fråga: När kan man lägga till engelska för henne? Om vi åker till Canada, ska jag fortsätta att bara prata svenska med henne eller lägga till lite engelska?
    Min mamma säger att barn måste kunna det svenska språket flytande innan man lägger till ett nytt språk, men jag lärde mig både engelska och svenska samtidigt när jag var liten, började när jag var i samma ålder som dottern.
    Om jag och dottern åker till Canada nästa sommar tidigast, hur ska jag göra då med språket? Och hur lång tid tar det isf för henne att vänja sig och kanske lära sig ett nytt språk?
    Min syn på saken är att du, om du talar svenska med ditt barn nu, fortsätter tala svenska med henne hela tiden. På så sätt ser du till att hon fortsätter lära sig svenska. Annars har hon ju ingen kontakt med språket, och du kommer få ett barn som bara kan engelska. 

Att börja tala engelska med henne för att underlätta verkar som en rätt menlös sak att göra, om jag ska vara ärlig. Små barn har så lätt att ta till sig språk att du kommer tappa hakan när du ser det :)
    Aletea skrev 2010-07-08 10:36:46 följande:
    Gör som jag: prata med henne på svenska men läs sagor och böcker på engelska!
    Är engelska ett språk som du behärskar fullständigt? Annars riskerar du att lära ditt barn att tala bruten engelska. Jämför med invandrade barn vars föräldrar talar svenska hemma för att lära dem språket, de talar sämre svenska än barn vars föräldrar talar sitt eget språk i hemmet och låter svenskan komma från svenskar. Det blir en björntjänst helt enkelt.

Jag och min sambo bor i ett redan flerspråkigt område, och vi kommer helt enkelt göra så att vi talar svenska med vår dotter och låter dagiset sköta ett annat. Sedan kommer ett tredje språk in i bilden med våra vänner, och ett fjärde språk kommer väl ligga någonstans i bakgrunden, men det antar jag inte kommer in ordentligt förrän det är TV-ålder ;)
  • Aletea

Är engelska ett språk som du behärskar fullständigt? Annars riskerar du att lära ditt barn att tala bruten engelska. Jämför med invandrade barn vars föräldrar talar svenska hemma för att lära dem språket, de talar sämre svenska än barn vars föräldrar talar sitt eget språk i hemmet och låter svenskan komma från svenskar. Det blir en björntjänst helt enkelt.

Jag och min sambo bor i ett redan flerspråkigt område, och vi kommer helt enkelt göra så att vi talar svenska med vår dotter och låter dagiset sköta ett annat. Sedan kommer ett tredje språk in i bilden med våra vänner, och ett fjärde språk kommer väl ligga någonstans i bakgrunden, men det antar jag inte kommer in ordentligt förrän det är TV-ålder ;)

- Pratar engelska flytande då jag själv är trespråkig och kan alla språken utan någon brytning... :)

Svar på tråden När kan man lägga till ett nytt språk?