Moonprincess skrev 2010-07-05 22:57:40 följande:
Hej!
Jag har en dotter på snart tre år, och vi ska så småningom flytta till Canada där min fästman bor.
Min dotter är lite sen med att prata, hon säger några ord men inte alltför många.
Nu till min fråga: När kan man lägga till engelska för henne? Om vi åker till Canada, ska jag fortsätta att bara prata svenska med henne eller lägga till lite engelska?
Min mamma säger att barn måste kunna det svenska språket flytande innan man lägger till ett nytt språk, men jag lärde mig både engelska och svenska samtidigt när jag var liten, började när jag var i samma ålder som dottern.
Om jag och dottern åker till Canada nästa sommar tidigast, hur ska jag göra då med språket? Och hur lång tid tar det isf för henne att vänja sig och kanske lära sig ett nytt språk?
Min syn på saken är att du, om du talar svenska med ditt barn nu, fortsätter tala svenska med henne hela tiden. På så sätt ser du till att hon fortsätter lära sig svenska. Annars har hon ju ingen kontakt med språket, och du kommer få ett barn som bara kan engelska.
Att börja tala engelska med henne för att underlätta verkar som en rätt menlös sak att göra, om jag ska vara ärlig. Små barn har så lätt att ta till sig språk att du kommer tappa hakan när du ser det :)
Aletea skrev 2010-07-08 10:36:46 följande:
Gör som jag: prata med henne på svenska men läs sagor och böcker på engelska!
Är engelska ett språk som du behärskar fullständigt? Annars riskerar du att lära ditt barn att tala bruten engelska. Jämför med invandrade barn vars föräldrar talar svenska hemma för att lära dem språket, de talar sämre svenska än barn vars föräldrar talar sitt eget språk i hemmet och låter svenskan komma från svenskar. Det blir en björntjänst helt enkelt.
Jag och min sambo bor i ett redan flerspråkigt område, och vi kommer helt enkelt göra så att vi talar svenska med vår dotter och låter dagiset sköta ett annat. Sedan kommer ett tredje språk in i bilden med våra vänner, och ett fjärde språk kommer väl ligga någonstans i bakgrunden, men det antar jag inte kommer in ordentligt förrän det är TV-ålder ;)