• Anonym (Allvarligt???)

Hepatit C och ev levercancer....

Förra veckan fick vi veta att min bror har Hepatit C och att dom även vill gå in och kolla hur levern ser ut då de misstänker ev levercancer.....

Någon som vet hur allvarligt detta är? Om han inte har levercancer, kan han leva ett långt och värdigt liv med hepatit C? eller brukar det vara med dödlig utgång?
    Kan man överleva levercaner?

Ursäkta, många frågor.... men det snurrar rätt mycket i min skalle.

Han är alkoholist, inte narkoman. Det värsta är att trots dessa besked så fortsätter han att dricka..... det är så ledsamt och jobbigt

• Svar på tråden Hepatit C och ev levercancer....
  • Julutzi

Hepatit kan man leva med och man kan ha ett bra liv.... Dock ska han nog inte fortsätta dricka! Cancer i levern är mycket farligt och är ofta dödlig utgång på... Min farfar dog av det för många år sedan! Fick reda på den diagnosen och ett år senare dog han
    Hoppas att din bror "tar sig i kragen" och väljer att leva ett liv utan alkohol!
    Styrkekramar till dig! 

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • Anonym

Hej!
    Har levt med hepatit c i ca 14 år. Känner inte själv av att jag är sjuk, och man kan leva många år med sjukdomen. Dock är det så att det i längden ökar risken för levercancer och får man det är det allvarligt vad jag vet. Om det inte är cancer så förkortas livet ändå snabbare om man dricker mycket alkohol med hepatit c. Jag vet inte om man kan överleva levercancer, men har han det är det klart värre än hepatit c.
    Hoppas det ordnar sig för din bror.

• Anonym (Allvarligt???)

Tack för era svar

Anonym: gjordes det någon biopsi på dig?
    Jag tänkte om det alltid görs på patienter med Hepatit C. Får man i så fall svar på en gång av vad dom ser "där inne"?. Jag funderar nämligen på att ta ut semester och och följa med min bror på den undersökningen. Vill inte att han ska vara där själv ifall han får tråkiga besked

Jag förstod det som att dom misstänker ev cancer pga att blodplättarna var "väldigt dåliga".

Tack än en gång till er båda som orkat svara mig
    kram

• Anonym

Jag har blivit erbjuden att göra biopsi men tackat nej eftersom levern sett bra ut på ultraljud, och värdena har varit stabila. Läkarna har inte heller tyckt det varit nödvändigt för min del. Men vill man verkligen se hur levern mår så är det biopsi som gäller som jag fattat det för på ultraljud ser dom tydligen inte allt. Man får inte svaret på en gång, det skickas iväg men vet inte hur lång tid det tar. Hoppas svaret hjälpte lite.

• Anonym (Allvarligt???)
    Anonym skrev 2010-07-05 22:41:20 följande:
    Jag har blivit erbjuden att göra biopsi men tackat nej eftersom levern sett bra ut på ultraljud, och värdena har varit stabila. Läkarna har inte heller tyckt det varit nödvändigt för min del. Men vill man verkligen se hur levern mår så är det biopsi som gäller som jag fattat det för på ultraljud ser dom tydligen inte allt. Man får inte svaret på en gång, det skickas iväg men vet inte hur lång tid det tar. Hoppas svaret hjälpte lite.
    Tack för ditt svar!
    Får jag fråga om dina blodprover sett bra ut, eller har blodplättarna varit "konstiga?".
    Får man fråga (gör det eftersom du är anonym, annars skulle jag aldrig göra det) hur du fick Hepatit C ?
  • Anonym

Min syster har haft hepatit C, hon gjorde en behandling för detta (infernon) tror jag de hette, sprutor varje dag under rätt lång tid, sen tar det ett par år innan man blir friskförklarad, hon blev frisk iaf. Levercancer kan man överleva min mans farmor hade det, dom opererade bort en bit av levern, men det kom tillbaka, då var hon 80 år och då fanns det inte så mycket att göra. Men jag tror inte man får göra en hepatitbehandling om man inte slutar med alkohol om inte annat tror jag inte det kommer funka. Levern opererar dom säkert i vilket fall om det går, kanske inte gör de i alla fall

• Anonym

Mina blodprover har inte sett konstiga ut, så det där med blodplättarna som du skriver om har dom aldrig sagt nåt om till mig. Precis som den förra skriver här så kan man gå på inteferonbehandling men då får man inte dricka alkohol. Jag har tyvärr den mest svårbehandlade typ 1 viruset så läkarna har rått mig att vänta något år efersom de hela tiden kommer med nya mer effektiva behandlingar. Jag har missbrukat droger men varit drogfri i snart 6 år. Jag injencerade och blev smittad av infekterad spruta.

• Anonym (Allvarligt???)

Tack för alla fina och ärliga svar <3.

Det hjälper mig oerhört att försöka förstå och inse vad detta handlar om. Jag är såklart oerhört oroad över min storebror och är livrädd att de ska hitta något annat än det dom redan hittat. Jag har hört att man har högt CRP samt att blodplättarna är ”konstiga” när man har cancer och kan inte låta bli att undra om det är av den anledningen dom misstänker även cancer. Eller om CRP och blodplättar är avvikande när man har Hepatit C. Men nu skrev ju du ”Anonym” att dina alltid sett normala ut

Önskar så mycket att den dära biopsin kunder vara imorgon så vi får veta vad som händer och sker….

• Anonym

Jag hoppas verkligen att provsvaren ser bra ut. Men det är jobbigt att gå och vänta och oroa sig. Styrkekram till dig från samma anonyma som skrivit innan :)

• flingflong

Det finns en cancerupplysning dit man kan ringa med sina frågor. Sjuksköterskor som har stora kunskaper att kunna besvara cancersjuka, anhöriga eller de som har frågor om cancer i stort. Tycker du ska ringa dit så kanske de kan lugna dig lite eller iaf så du får mer kunskap om det du undrar över. Är en jättebra ide att du vill följa med honom. Man skall helst vara 2, då den som eventuellt kan ha svårt att ta in och lyssna på informationen denne får. Då kan du berätta senare som också varit där.

Den som drabbats av cancer har ofta många frågor – nedanstående informationskällor kan förhoppningsvis vara till hjälp;

Cancerupplysningen Göteborg             020/32 00 11

Cancerupplysningen Umeå                   090/13 25 40

Cancerupplysningen Stockholm            08/5177 66 00

*funderar*
  • Anonym (Allvarligt???)

Tack alla ni för era rara mail

Jag ringde faktiskt min brors socialsekreterare på missbruksenheten igår. Hon visste inte att han hade fått Hepatit C och hon visste heller inte att han fortsatt dricka efter sista avgiftningen.
    Jag känner mig som värsta skvaller-kärringen men det är min brors liv det handlar om....

Sist han var inne på avgiftnig disskuterades LVM men han skulle få en chans till..... Hans socialsekreterare ville att han skulle få LVM men dennes chefrar sa nej och tyckte att öppenvård skulle passa bra + täta kontroller på levern då han hade skyhöga värden. Och nu har det ju konstaterats Hepatit C och att han fortsätter att dricka.... dock inte i samma mängd. Men det är väl bara en tidsfråga innan han är tillbaka i samma spår igen.

Men nu är ju visserligen inte det det viktigaste (just nu), utan nu vill man ju veta om det finns cancer där också eller om det bara är Hepatit C.

Ska ta och ringa till Cancerupplysningen och se om dom kan svara på mina frågor.

kram

• Miss Lady E

Man kan leva ett okej liv med Hepatit C -men risken att drabbas av lever cancer är ju absolut förhöjd!!

Har själv haft Hep C, men gjort en Inteferon Behandling och är nu frisk :) så be honom ta kontakt med Infektions kliniken på erat sjukhus o be om en Inteferon beh!!!
    Absolut värt det!!!! Ett nytt liv!!!! :)

• Anonym (Carpediemz)

Hej, trillade in på sidan pågrund av jag har kronisk hep c 1, har mått sjukt jävla dåligt. Men har skrivit in på behandling mot drog o alkohol. Har många år tillbaka i träsket. Jag måste ochså begära att dom kollar hur dålig levern är nu efter 1,5 har drukit men tills för ett tag sedan. Men kommer vara hemst jobbigt framöver, all lycka till brodern.

• missLe

Hej. Jag har Hepatit C och har haft det i snart 5 år. Det jag undrar är att jag har fått cystor på levern, och är detta något vanligt när man har hep C? Är jätte orolig, är det nån som vet?

Svar på tråden Hepatit C och ev levercancer....