Vilken risk överväger den andra? (om att vända bilstol framåt)
Min son är 3 år och 7 månader gammal, blir 4 år i början på december och då hade vi tänkt att vända honom framåt tidigast.
Men, nu är det så att han på sista tiden har börjat ta sig ur bältet ur bilstolen och nej, den är inte felinställd utan han fixar det ändå. Detta gör han för att han vill se framåt och tycker det börjar bli tråkigt att sitta bakåtvänd.
Varje gång han hoppar in i bilen så sätter han sig framåtvänd i bilstolen och för mig är det ett tecken på att han vill sitta framåt.
Här skulle många kunna säga att det är ett enkelt val, tvinga honom att sitta bakåt ett tag till!
Men, min son är autistisk utan något som helst språk och ingen kommunikation alls. Så det är inte så enkelt.
Det går inte att förklara för honom att vi måste sitta bakåt ett tag till.
Han får även hemska utbrott av sin förtvivlan då vi stannar bilen och sätter fast honom om och om igen.
Så nu undrar jag, är det hemskt av mig om jag vänder honom framåt redan nu?
Jag tycker inte om att han tar sig ur bältet och det borde väl vara en större risk än att han sitter framåt?
Vi har en two way britax och jag tänkte i så fall testa att vända den i nån vecka, funkar det så köper vi en som endast är framåtvänd.
Några åsikter?
Är jag ute och cyklar?