• amomentlikethis

Vilken risk överväger den andra? (om att vända bilstol framåt)

Min son är 3 år och 7 månader gammal, blir 4 år i början på december och då hade vi tänkt att vända honom framåt tidigast.

Men, nu är det så att han på sista tiden har börjat ta sig ur bältet ur bilstolen och nej, den är inte felinställd utan han fixar det ändå. Detta gör han för att han vill se framåt och tycker det börjar bli tråkigt att sitta bakåtvänd.
    Varje gång han hoppar in i bilen så sätter han sig framåtvänd i bilstolen och för mig är det ett tecken på att han vill sitta framåt.

Här skulle många kunna säga att det är ett enkelt val, tvinga honom att sitta bakåt ett tag till!

Men, min son är autistisk utan något som helst språk och ingen kommunikation alls. Så det är inte så enkelt.
    Det går inte att förklara för honom att vi måste sitta bakåt ett tag till.
    Han får även hemska utbrott av sin förtvivlan då vi stannar bilen och sätter fast honom om och om igen.

Så nu undrar jag, är det hemskt av mig om jag vänder honom framåt redan nu?
    Jag tycker inte om att han tar sig ur bältet och det borde väl vara en större risk än att han sitter framåt?

Vi har en two way britax och jag tänkte i så fall testa att vända den i nån vecka, funkar det så köper vi en som endast är framåtvänd.

Några åsikter?
    Är jag ute och cyklar?

• Svar på tråden Vilken risk överväger den andra? (om att vända bilstol framåt)
  • Finesse

oj såg att du redan fått det tipset.. ja.. då är det bara att bita ihop å sätta dit spännet och försöka att ignorera honom i bilen, han är alldeles för liten för att sitta framåtvänd.. helst ska man ju inte vända förrän 5 års åldern och dessutom verkar han vara en rätt liten 3½ åring.

Ja, jag vet hur det är att ha en skrikandes unge i bilen, dock inte autistisk men ändå.

Måste ni åka bil då? Kan ni inte försöka att använda bilen så lite som möjligt?

Ebba 071228
  • amomentlikethis
    Finesse skrev 2010-07-04 18:05:20 följande:
    oj såg att du redan fått det tipset.. ja.. då är det bara att bita ihop å sätta dit spännet och försöka att ignorera honom i bilen, han är alldeles för liten för att sitta framåtvänd.. helst ska man ju inte vända förrän 5 års åldern och dessutom verkar han vara en rätt liten 3½ åring.

Ja, jag vet hur det är att ha en skrikandes unge i bilen, dock inte autistisk men ändå.

tycker väl inte han är en liten 3½ åring? Han är medelstor skulle jag säga. Har dragit på sig lite vikt nu så längden kommer väl i höst

sedan har jag hört rekommendation om tidigast 4 år men helst så länge det går. inget om tidigast 5 år.
    Det går inte att ignorera honom i bilen. Jag kan ju inte skaffa hörlurar för att vi ska kunna åka bil.

Du besvarade frågan att du inte vet skillanden mellan ett autistiskt barn och ett normalstört genom att fråga om jag måste åka bil.
    Sätter mig inte att åka kommunalt mer än nödvändigt med honom, det är ett helvete. Hade annars gladeligen åkt buss då det är billigare och dessutom går en bra linje till oss från stan.
    Bil är ett stort måste i våran familj för det underlättar vardagen något hemskt mycket!
  • Mela78

Jag förespråkar bakåtvänt åkande i de flesta fall, men lutar ändå åt att det verkar att framåtvänt åkande är det minst dåliga för er. Inget lätt val ni måste göra. Lycka till hur ni än väljer att göra!

• Finesse
    amomentlikethis skrev 2010-07-04 19:14:51 följande:
    tycker väl inte han är en liten 3½ åring? Han är medelstor skulle jag säga. Har dragit på sig lite vikt nu så längden kommer väl i höst

sedan har jag hört rekommendation om tidigast 4 år men helst så länge det går. inget om tidigast 5 år.
    Det går inte att ignorera honom i bilen. Jag kan ju inte skaffa hörlurar för att vi ska kunna åka bil.

Du besvarade frågan att du inte vet skillanden mellan ett autistiskt barn och ett normalstört genom att fråga om jag måste åka bil.
    Sätter mig inte att åka kommunalt mer än nödvändigt med honom, det är ett helvete. Hade annars gladeligen åkt buss då det är billigare och dessutom går en bra linje till oss från stan.
    Bil är ett stort måste i våran familj för det underlättar vardagen något hemskt mycket!
    Jag skrev även att min dotter som inte har autism skriker väldigt mkt i bilen, men jag förstår självklart att det är storskillnad.

Ja, rekommendationerna är tidigast 4 år.. men NTF skriver 4-5 år.. å försöker puscha på att det där med just 5 år.. Ju längre ett barn kan sitta bakåtvänt desto bättre, det är ju t.o.m. säkrare för en vuxen att sitta bakåtvänd.

Jag kollade i BVC boken och normallängden för en pojke som är 3½ år är 100 cm.. jag fick för mig att det var 104 cm men det var visst 4 år.. så jag ber om ursäkt när jag skrev att han var liten. Jag tänker väl på min dotter som är 2½ och redan snart 95 cm lång. Men som sagt.. ju längre man kan ha dom bakåtvänd desto bättre.

Hade ni testat sånt där spänne?
    Ebba 071228
  • melker03

Jag brukar vara väldigt principfast med att barn ska åka bakåt tills de är minst fyra, men i det här fallet finns definitivt speciella skäl till att ni borde vända honom tidigare - det handlar ju faktiskt bara om några månader. Gör det som känns bäst!

• amomentlikethis
    Finesse skrev 2010-07-04 19:40:25 följande:
    Jag skrev även att min dotter som inte har autism skriker väldigt mkt i bilen, men jag förstår självklart att det är storskillnad.

Ja, rekommendationerna är tidigast 4 år.. men NTF skriver 4-5 år.. å försöker puscha på att det där med just 5 år.. Ju längre ett barn kan sitta bakåtvänt desto bättre, det är ju t.o.m. säkrare för en vuxen att sitta bakåtvänd.

Jag kollade i BVC boken och normallängden för en pojke som är 3½ år är 100 cm.. jag fick för mig att det var 104 cm men det var visst 4 år.. så jag ber om ursäkt när jag skrev att han var liten. Jag tänker väl på min dotter som är 2½ och redan snart 95 cm lång. Men som sagt.. ju längre man kan ha dom bakåtvänd desto bättre.

Hade ni testat sånt där spänne?
    spännet är testat utan större framgång.

jag har själv en lång tös, hon är 89 cm lång och är 21 månader gammal, å 15 kg tung. så jag tycker väl sonen ser lite liten ut ibland när dom står bredvid varandra.

Jag får tänka igenom det här. Jag känner inte alls för att vända honom men just nu verkar det vara det bästa av det värsta...
  • thecarseatlady

Svår sits... Rynkar på näsan
    Jag har också en 3,5åring(105cm och 18kg) och skulle inte kunna tänka mig att vända honom framåt, för det är nog så stor skillnad i säkerheten mellan framåtvänt och bakåtvänt. Det enda jag nu kom att tänka på var om ni har provat att lägga honom i framsätet så han har sällskap av den som kör? Eller går det inte p.g.a. airbag?
    Många säger också att en liten dvd i bilen har varit räddningen när det har krisat och barnen har varit åksjuka eller hatat att åka bil. Har ni testat en sån? Eller kanske han inte gillar att se på film?

• SaramedM
    Finesse skrev 2010-07-04 18:05:20 följande:

Det går inte att jämföra utbrott som "normala" barn får med de som autistiska barn får

inte heller hur lång tid det kan ställa till enorma problem
    Han kan vägra åka bil tex ¨

Jag brukar vara extremt principfast i den här frågan men i TS fall så kan jag faktiskt se skäl att frångå mina principer

Ett autiskt barn som tvingas kan gå bakåt i utveckling, eller inte utvecklas framåt
    Det påverkar det samspel som finns och som är grunden i att få dessa barn att utvecklas och må bra
    Desutom så är varje moment ofta redan extremt svårt både för barnet och föräldrarna och jag skulle säga att allt som kan underlätta( inom rimliga gränser,) är bra

och att då vända ett barn som är 3 år och 7 månader är i mina ögon inte så illa
  • Finesse
    SaramedM skrev 2010-07-04 21:51:43 följande:
    Det går inte att jämföra utbrott som "normala" barn får med de som autistiska barn får

inte heller hur lång tid det kan ställa till enorma problem
    Han kan vägra åka bil tex ¨

Jag brukar vara extremt principfast i den här frågan men i TS fall så kan jag faktiskt se skäl att frångå mina principer

Ett autiskt barn som tvingas kan gå bakåt i utveckling, eller inte utvecklas framåt
    Det påverkar det samspel som finns och som är grunden i att få dessa barn att utvecklas och må bra
    Desutom så är varje moment ofta redan extremt svårt både för barnet och föräldrarna och jag skulle säga att allt som kan underlätta( inom rimliga gränser,) är bra

och att då vända ett barn som är 3 år och 7 månader är i mina ögon inte så illa
    Jag har aldrig jämfört utbrotten.. jag skrev tydligt att min dotter inte var autistisk... men jag har heller ingen aning om hur autism utspelar sig så därför skrev jag å frågade om dom verkligen måste åka bil. Det kanske fanns andra alternativ.. men TS har redan svarat på detta så varför dra upp det igen?
    Ebba 071228
  • Cecci78

Han kanske tycker det är obehagligt när du drar åt seln så mycket som du skriver? Visst ska den sitta stramt men det ska väl gå att få emellan 2 fingrar? Dra åt det lagom mycket och sätt spännet där?

• amomentlikethis

En liten uppdatering.

Vände sonens stol samma kväll och har nu under 2 veckor haft honom framåtvänd och gissa vad?

INTE ETT SKRIK!!
    Ingenting, bara en nöjd kille!

Så vi komemr fortsätta med framåtvänt. Det var det han ville säga oss och jag är glad att jag lyssnade på honom. Som sagt så blir han 4 år till vintern och att vända 6 månader i förväg anser inte jag är lika farligt som ett hysteriskt barn som tar sig ut selen.

Så detta funkar nu och jag hoppas det kommer fortsätta fungera i framtiden

Svar på tråden Vilken risk överväger den andra? (om att vända bilstol framåt)