• swisch

    Frågor att ställa till barnhemmet...

    På hämtabarn kursen pratades det om en lista frågor man skulle ställa på barnhemmet om sitt barns bakgrund. De sa att det var bra att ha dem nedskrivna och tipsade om en lista i en bok, eller något, men jag har inte hittat den och minns inte vilken bok det var. Har någon av er listan på frågor ni tänkt ställa?

  • Svar på tråden Frågor att ställa till barnhemmet...
  • Mimab

    Hej!
    Jag har en lista, men inte på denna dator tyvärr.

    Det jag spontant kommer på är följande:

    - mat/sov-tider
    - vem är barnet mest anknuten till
    - har barnet en "bästa vän"
    - har barnet delat säng med någon, vem?
    - vem har valt namn till barnet (barnhemspersonal eller är det biologiska föräldrar)
    - vad gör barnet glad
    - vad gör barnet ledsen
    - hur tröstas barnet
    - favoritmat
    - har barnet några allergier
    - har man firat barnets födelsedag/ar (om barnet är några år)
    - vilka egenskaper har barnet
    - hur har språkutvecklingen varit
    - när började barnet att sitta själv, krypa, gå
    - finns det fler foton ni kan få ta del av
    - vill barnhemmet ha brev/foton när ni kommit hem
    - finns det mer information ni kan få ta del av

    Sedan förstås allt ni kan komma på utifrån den information ni fått om barnet. Det är ju olika beroende av vilket land det handlar om.

  • Annwika

    Efter lite letande hittade jag några kopierade sidor ur en bok, tyvärr framgår det inte vad den heter, där det står uppradat en massa frågor man kan ställa. Det är jättamånga frågor så lite väl mycket att skriva av men om du vill kan jag skanna in dem och maila över till dig. Inboxa mig i så fall din mailadress. Jag hade själv glömt bort dessa frågor och det var bra att bli påmind om dem!

  • Luscinia

    Jag kan rekommendera boken "Anknytning i adoptivfamiljens vardag" som är skriven av Sara Larsson:
    https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=40687

    I den finns det mängder av lättlästa tips för anknytningen (hon har själv adoptivbarn) samt ett jättebra brev från tror jag hennes egen pappa om hur det är att få barnbarn via adoption och inte minst, flera sidor med frågor att ställa till barnhemmet! Glad

Svar på tråden Frågor att ställa till barnhemmet...