• TyraPaloma

Ang. språket när barn börjar skola utomlands

Har suttit och smygkikat lite i det här forumet och har läst en del om er föräldrar som flyttar utomlands eller får barn utomlands.

För er som flyttar med barn i skolåldern, hur har det egentligen fungerat när era barn börjar skolan där ni bor om de inte kan språket (nu förutsätter jag att de inte börjar i en svensk skola utomlands)

Kramar, Jennie

• Svar på tråden Ang. språket när barn börjar skola utomlands
  • Kina79

Jag har inte bott utomlands med mina barn, men bodde utomlands med mina föräldrar och syskon mellan 10 och 13 års ålder.
    Vid flytten var vi barn 12, 10 (jag) och 4.

Min äldre bror kunde liite engelska och kunde hanka sig fram med det. Jag kunde inte det, men fick i början sitta med några andra flickor o spela memory. Vi flyttade till Tyskland.
    Jag började skolan i mitten av maj och sen var det sommarlov. När jag kom tillbaka efter sommaren pratade jag i stort sett helt flytande, det går ofta ganska snabbt för barn att lära sig ett nytt språk. och iom att jag inte hade engelska att falla tillbaka på var jag ju "tvungen" att lära mig snabbt.

För min bror tog det längre tid. Sen om det hade med att de pratade mkt engelska att göra eller om han hade svårare för det - det är ju svårt att veta.

• TyraPaloma

Tack för svaret!! Ja det kan ju vara smart att barnen får bo där på sommarlovet innan så att de lär sig! Fick du gå i en vanlig klass direkt eller var det någon slags mottagningsklass?

• Fru Plommon81

Min erfarenhet från förskolor i invandrartäta områden är att barn har en otrolig förmåga att lära sig nya språk, mycket snabbare än vi vuxna kan drömma om. En gång hade jag ett barn från gambia, men som bott i London, i min barngrupp. Han talade mer eller mindre lika bra svenska som de andra "invandrarbarnen" efter en månad.

Svar på tråden Ang. språket när barn börjar skola utomlands