pum85 skrev 2010-06-30 13:50:03 följande:
Jag blev igångsatt med dottern och är totalt livrädd för det, vill aldrig mer bli igångsatt. Fruktansvärda värkar som inte gav några pauser alls knappt. Man bara grät och skrek rakt ut, han knappt ta en tugga mat emellan värkarna. Är gravid igen nu men ska gå på aurora samtal och se vart det leder.
Det blev åt helvete för intensivt, har läst i efterhand att när kroppen sköter det själv så blir värkarna inte alls lika onda och de kommer mer i en takt man klarar av medans igångsättningen bara stimulerar till värk och ger då onaturligt starka och täta värkar.
Aldrig mer säger jag bara.. Jag var inte förlossningsrädd innan jag fick dottern men nu efteråt så är jag totalt panikslagen över det hela, bland annat pga igångsättningen och dels pga fruktansvärt dåligt omhändertagande på förlossningen för att göra en lång historia kort.
kram.
Samma här fast jag kom in till förlossningen efter 14 tim hemma, orolig men förväntansfull då det var första barnet och jag hade långt in till förlossningen.
Började bra men efter 4 tim så stannade det av och man beslöt sig för att sätta in dropp. Det gick för långsamt och man hade inte tid inne på förlossningen eller plats för att låta min kropp sköta detta på egen hand.
Värkarna innan var hanterbara och det gjorde inte hälften så ont som med igångsättningsdroppet. Det var verkligen värkar från helvetet! Inga pauser överhuvudtaget - 22 tim lång värk kämpade jag inne på förlossningen utan resultat.
Sedan försvann sonens hjärtljud och även mina började sjunka och då var snitt ett faktum. Fort gick det också!
Det är inte värt att kämpa för igånsättning! Jag fick det trots att jag inte ville och det gav mig väldigt många komplikationer som jag hade kunnat slippa om man inte valt att göra som man gjorde!!!!!!!!
Hellre snitt, det mår både du och barnet bäst utav! Och annars vill jag råda dig till att boka tid på en aurora mottagning och prata om din rädsla, vad du är rädd för, vilka förväntningar du har m.m.
Du är ju ändå redan halvvägs fastän du är rädd, du är nyfiken på att föda vaginalt och det är positivt mitt i all rädsla!
Lycka till hur det än blir för dig! Mvh