• Tinizen

Att bli igångsatt pga förlossnings rädsla..bra ide?

Jag fick vårt första barn för snart 2 år sedan och eftersom jag var väldigt rädd så fick jag kejsarsnitt. Det gick jättebra och inget jag ångrar.

Nu är jag gravid i vecka 26 med vårt andra barn som beräknas komma dagen efter vår sons födelse Tungan ute  och jag känner inte alls samma rädsla men är fortfarande ganska rädd.

Jag har " kommit på" att igångsättning kan vara en bra sak för mig då man i alla fall vet när barnet ska komma och slipper gå hemma i kanske flera veckor och inte veta när det är dags... men.. Min BM avrådde och tyckte kejsarsnitt var bättre...för då vet man exakt hela tiden vad som händer och NÄR det händer.. håller väl med men vill föda vaginalt.

En vän till mig sade att värkarna var från helvetet då kroppen inte hunnit fatta att det är dags när man blir igångsatt...

Vad har ni för erfarenheter av igångsättning?
    Är det en dålig ide av mig att vilja ha det och är det svårt att få tid för igångsättning?

• Svar på tråden Att bli igångsatt pga förlossnings rädsla..bra ide?
  • Tinizen

Ja, kejsarsnitt kändes ju inte alls förutom epiduralen som gjorde sjukt ont att sätta..och sen efter då jag knappt kunde resa mig ur sängen på två dagar...

Jag funderar också på om det för mig faktiskt kan vara en bra ide..Jag vill testa att föda vaginalt (det är min sista chans för har man gjort ks två gånger får man aldrig testa vaginalt för det är för stor risk att det spricker upp i ärren) 

Det är ju ingenting som säger att jag kommer få en tuff förlossning med igångsättning, lika lite som det är ingenting som säger att det kommer bli en bra. Finns som inga garantier åt nått håll. 

• Klaraah

Jag gick på profylax-kurs inför andra barnet och lärde mig att koppla av och andas även när det gör väldigt ont. Jag är så glad att jag kan lite mer om det nu inför tredje barnet. Jag kommer för övrigt att ta igångsättning denna gång också. Lycka till och kram!

• pum85

Jag blev igångsatt med dottern och är totalt livrädd för det, vill aldrig mer bli igångsatt. Fruktansvärda värkar som inte gav några pauser alls knappt. Man bara grät och skrek rakt ut, han knappt ta en tugga mat emellan värkarna. Är gravid igen nu men ska gå på aurora samtal och se vart det leder.
    Det blev åt helvete för intensivt, har läst i efterhand att när kroppen sköter det själv så blir värkarna inte alls lika onda och de kommer mer i en takt man klarar av medans igångsättningen bara stimulerar till värk och ger då onaturligt starka och täta värkar.

Aldrig mer säger jag bara.. Jag var inte förlossningsrädd innan jag fick dottern men nu efteråt så är jag totalt panikslagen över det hela, bland annat pga igångsättningen och dels pga fruktansvärt dåligt omhändertagande på förlossningen för att göra en lång historia kort.

kram.

• pum85

Jag blev då igångsatt med hormondropp som de kopplade in när jag var 1-2cm öppen för att skynda på det hela då jag troligtvis hade tidig vattenavgång. Glömde jag att tillägga.

• Klaraah

Pum85. Hade du ballong som jag? Se min historia högre upp. Eller spräckte de bara fosterhinnan? Din andra förlossning låter som min första då jag inte blev ingångsatt.

• Tinizen

Vad finns det för olika vägar ang igångsättning? Och gör dom också ont?

• pum85
    Klaraah skrev 2010-06-30 14:57:12 följande:
    Pum85. Hade du ballong som jag? Se min historia högre upp. Eller spräckte de bara fosterhinnan? Din andra förlossning låter som min första då jag inte blev ingångsatt.
    Jag hade ingen ballong, jag fick hormondropp direkt jag kom in och senare spräckte de fosterhinnan.

Har bara haft en förlossning än så länge (-09) :), är inne på min andra graviditet nu och har BF den 16:e januari 2011. Så jag ska börja med aurorasamtal i augusti.
  • Klaraah

Jag tror nog att vi kan vara ganska lugna. Det är väl ganska känt att den första förlossningen ofta är den värsta hur den än går till. Jag ser fram emot denna förlossning till skillnad från förlossning nr 2 efter hemska erfarenheter. Ska bli så bra att få styra själv, ha kontroll, andas, ha gått igenom noga med mannen om hans roll osv.
    Jag känner bara till ballong, hormondropp och ta hål på fosterhinnan. Du får nog gå på aurora igen tinizen för att få lite mer info. Lycka till!

• Tinizen

Eller läsa på nätet... Glad Lättare att få inför där än att ta sig till sjukhuset, för mig i alla fall..

• giraffi

hej
    det finns ju mkt att läsa på nätet men iaf:
    hormonvagiatorer
    hormongel
    hinnsprägning
    bardballong
    värkstimulerande dropp

hmm sen komemr jag inte på mer.
    min första förl var ingångsättning i förväg och den förlossningen var överjävlig.
    inte så mkt för smärtan eftersom det finns bra smärtlindring men mkt av bemötandet av personalen och att  att min kropp verkligen blev totalt överkörd ef jag inte alls var redo. det var sommar, överbelagt och personalbrist, inget bra utgångsläge....

har gått på aurorasamtal som faktiskt har hjälpt kändes inte så först men efter ett antal g så märktes skillnaden. inför förl nr 2 så fick jag en tydlig fölossningsplan och en plan för hur det skulle göras om det vars tvunget m ingångsättning igen, hur bemöta mig, vad jag inte ville och vad jag kunde tänka mig osv - en stor trygghet att ha med sig. 

lycka till

• MarajaILund

Hej TS!

Jag tycker du ska undvika igångsättning om du kan. Jag hade det med mitt första barn och det blev en otroligt seg förlossning som ändå slutade i urakut kejsarsnitt.  Mycket bättre om kroppen får komma igång av sig själv, så undvik igångsättning om du kan tycker jag.

• LittleMissN
    pum85 skrev 2010-06-30 13:50:03 följande:
    Jag blev igångsatt med dottern och är totalt livrädd för det, vill aldrig mer bli igångsatt. Fruktansvärda värkar som inte gav några pauser alls knappt. Man bara grät och skrek rakt ut, han knappt ta en tugga mat emellan värkarna. Är gravid igen nu men ska gå på aurora samtal och se vart det leder.
    Det blev åt helvete för intensivt, har läst i efterhand att när kroppen sköter det själv så blir värkarna inte alls lika onda och de kommer mer i en takt man klarar av medans igångsättningen bara stimulerar till värk och ger då onaturligt starka och täta värkar.

Aldrig mer säger jag bara.. Jag var inte förlossningsrädd innan jag fick dottern men nu efteråt så är jag totalt panikslagen över det hela, bland annat pga igångsättningen och dels pga fruktansvärt dåligt omhändertagande på förlossningen för att göra en lång historia kort.

kram.
    Samma här fast jag kom in till förlossningen efter 14 tim hemma, orolig men förväntansfull då det var första barnet och jag hade långt in till förlossningen.
    Började bra men efter 4 tim så stannade det av och man beslöt sig för att sätta in dropp. Det gick för långsamt och man hade inte tid inne på förlossningen eller plats för att låta min kropp sköta detta på egen hand.

Värkarna innan var hanterbara och det gjorde inte hälften så ont som med igångsättningsdroppet. Det var verkligen värkar från helvetet! Inga pauser överhuvudtaget - 22 tim lång värk kämpade jag inne på förlossningen utan resultat.

Sedan försvann sonens hjärtljud och även mina började sjunka och då var snitt ett faktum. Fort gick det också!

Det är inte värt att kämpa för igånsättning! Jag fick det trots att jag inte ville och det gav mig väldigt många komplikationer som jag hade kunnat slippa om man inte valt att göra som man gjorde!!!!!!!!

Hellre snitt, det mår både du och barnet bäst utav! Och annars vill jag råda dig till att boka tid på en aurora mottagning och prata om din rädsla, vad du är rädd för, vilka förväntningar du har m.m.
    Du är ju ändå redan halvvägs fastän du är rädd, du är nyfiken på att föda vaginalt och det är positivt mitt i all rädsla!

Lycka till hur det än blir för dig! Mvh
  • annthos

När jag födde min son för sex år sedan blev jag igångsatt pga havandeskapsförgiftning och det gjorde sjukt ont i 10 timmar och jag öppnade mig inte ett dyft under dessa timmar. Trotts eda så hade jag så ont och verkarna kom var 10- var 20 sekund så jag kunde knppt andas. slutade med akut snitt.
    Generellt gör det ondare och tar längre tid att bli igångsatt.

• robinsmamm

Har inte läst dom andra inläggen men jag kan ju säga att jag avråder dig från att bli igångsatt.
    Jag blev det med min 1a son och det var ett helvete, allt som jag var rädd för skulle hända hände, nästan.
    Tog minst 15 timmar längre tid enl bm. Väntar nu mitt 2a barn och gör hellre kejsarsnitt än blir igångsatt nu om det skulle behövas.
    MEN min kusin har blivit igångsatt med båda sina och har bara bra att berätta om det så det är väl olika.
    Lycka till vilket det än blir, dock råder jag dig att vänta ut kroppen istället för att provocera igång nåt som antagligen bara blir värre.

Svar på tråden Att bli igångsatt pga förlossnings rädsla..bra ide?