• Philippa

Skillnad på Concerta och Ritalin??

Min 16 åriga son ska ställas in på Concerta eller Ritalin i sommar pga ADHD...

Men vad är skillnaden på dessa tabletter?

Har läst på fass men ser ingen direkt skillnad..

Kan någon förklara?

Är någon av dom bättre, ska jag önska någon av dom?

• Svar på tråden Skillnad på Concerta och Ritalin??
  • Rasmus L

jag har gått på både ritalin och concerta.

ja tycker att ritalinen är riktig skit man mår bara dåligt klarar inte av höga ljud för länge den har nästan inge långtidsverkan om man gått på den ett tag så hjälper den i kanske 3-4 timmar men den hjälper i början men ingenting att använda för länge jag fyller 16 nu och har fått börja på concerta om man jämför biverkningar och sånt är concerta helt underbart när jag gick på ritalin mådde jag psykistk dåligt  och var helt "lojj" men man kan inte säga att medicinen ska göra att man inte blir arg för de blir man men nu när ja gått in mej på concerta mår ja skitbra och biverkningarna är inte så farliga om man jämför med ritalin man kan umgås med folk den håller i längre plus att du kan äta lite men äter inte super stora portioner du kan vara med på t.ex idrotten utan att du känner dej trött och sliten.
    min personliga åsikt är att man inte ska äta ritalin länge utan man ska äta ritalin ett litet tag sen börja med concerta för man märker skilnaden mer då och så är de inte lika jobbigt att svälja concerta (om man har svårt för att svälja piller"de har jag")
    ja tycker ni ska se positivt på bägge men för mej var concerta bäst

• Mattias14

Hejsan jag fick ritalin i förra fredags och jag började på lördags klockan 8:00 varje dag jag vaknar kvart i 8 och tar den klockan 8:00 (1 dagen) : tunga ben kunde knappast röra på mina ben (TYP FÖRLAMADE) sedan andra dagarna till denna dag ont i magen aldrig hungrig yr i huvudet kan ej somna om jag vill..... Jag vet inte? hur länge håller min ritalin? 8 timmar? jag har 20 mg hur länge verkar och håller 30 mg och 40 och (50 mg) och (60 mg)? <---------- (om det finns) jag vet ej jag tror den håller 8 men iaf klockan var halv fyra, Efter halv fyra började jag att bli arg som förut? :(  konstigt? jag skulle ju aldrig få tillbaka min ADHD dumma? om jag slutade ta den skulle jag få tillbaka den jag fattar ej? jag slog min syrra igår på armen.? Kan medicinen inte fungera för mig eller? måste läkaren höja på dosen så hur mycket ska jag ha 30 eller 40++? varför blev jag arg och kunde inte koncentrera mig igår också???? finns ingen ritalin som håller länge? jag såg att någon av er skrev att ritalin 20 mg håller 8 timmar då borde 10 mg tabletter hålla 4 timmar och 30 hålla 12 timmar och 40 mg 16 timmar och 50 mg om det finns 20 och 60 om det finns vet ej 24 timmar. Vad ska jag göra? jag vill slippa bli arg och kunna koncentrera mig för snart är det dags för skolan :S seriöst? Svara mig vad ska jag göra hoppas kanske en ritalin med lite hög dos kanske fungerar eller en annan som lika bra som ritalin med som håller jätte jätte länge. Men concerta är väl bra? det finns en med 24 timmar vet ej vad den heter. Svara snälla på allt men det mesa jag vill veta varför jag blir arg när jag tog medicinen?? men när jag tar medicinen klockan 8:00 då borde den ge effekt efter 30 minuter tills halv 4? huh jag hoppas att dom skapar en hel Nice medicin till oss som kan BOTA OSS HOPPAS JAG :) men ingen i mina släkt och kusiner vet att jag har ADHD och Autism. Jag tänker ej berätta vem orkar förklara om allt mina föräldrar ska. Föresten jag vet inte så mycket om autism vad är det. Förlåt att jag skrev så mycket jag vill faktist veta för läkaren berättade inte alls mycket om denna hur länge den håller..... han bara snackade...... osv... jag gjorde ju sköldkörtelns prov... grejer då sa en läkare att jag har sköldkörteln men han kanske ej vet? jag frågade honom i Bup läkaren så frågade han mig blir jag svettig? mycket jag sa nej knappast aldrig det blir jag faktist inte. (Ja) bara om jag är med på idrott eller springer ute. dunkar mitt hjärta fort (nej)? men vad ska jag göra med läkaren tycker ni. (Jag hoppas ni fattar och kan liksom läsa allt men ja gskrev mycket om det var något fel försök att läsa felet som rätt ord om jag glömde en bokstav.
    Jävlar jag är yr och ej hungrig nu jag glömde skriva också illa mående och jag vet ej vad det kallas jag tror att det kallas hyperaktivitet eller något : men vet ej vad ens hyperaktivitet är : Jag gör massor av glimacher med munnen ögonen... mer?? jag tar ju medicinen och då gör jag sådär när jag redan har tagit den?

MVH Mattias

• Mattias14
    Philippa skrev 2010-06-30 12:22:02 följande:
    Oj då... det var tråkigt att höra.....

Snälla Hjälp mig läs mitt sista inlägg

• Philippa
    Mattias14 skrev 2011-03-01 09:48:52 följande:
    Snälla Hjälp mig läs mitt sista inlägg

Rind din läkare för råd!
  • Mattias14

Rind? men bara hur länge är ritalin 20 mg 30 hårda kapslar med modifierad frisättning Metylfenidathydroklorid. Jag menar jag tar ju den klockan 8 när börjar den att ge effekt.. klockan är då? : och när slutar den och går ur vad händer när den går ur får jag tillbaka adhd eller tappar koncentrationen och blir arg igen ja/nej? är adhd inte alltid aktiv? så om ja kan den bli aktiv nät som helst och.......

• Philippa
    Mattias14 skrev 2011-03-01 10:42:34 följande:
    Rind? men bara hur länge är ritalin 20 mg 30 hårda kapslar med modifierad frisättning Metylfenidathydroklorid. Jag menar jag tar ju den klockan 8 när börjar den att ge effekt.. klockan är då? : och när slutar den och går ur vad händer när den går ur får jag tillbaka adhd eller tappar koncentrationen och blir arg igen ja/nej? är adhd inte alltid aktiv? så om ja kan den bli aktiv nät som helst och.......
    Ingen aning... jag menade ring, inte rind....
  • Mattias14

Men??? varför har du ej någon arning snälla svara på det du kan hur många timmar håller den? varför blir jag arg efter på slutet? jag är lugn just nu

• Mattias14

Klas Pyling är ledig idag men imorgon jobbar han så jag ringer imorgon? vad ska jag säga?

• Philippa
    Mattias14 skrev 2011-03-01 11:08:06 följande:
    Klas Pyling är ledig idag men imorgon jobbar han så jag ringer imorgon? vad ska jag säga?
    Precis som du upplever det... min son behöver även en eftermiddagsdos vid 15.00 tiden för att hålla humöret hela eftermiddagen och kvällen....
  • Mattias14

hur menar du? men hur länge håller ritalin 20 mg jag skriver och leter på google hittar inte några skriver 14 timmar eller 4-5 eller 8 några skriver 12??? vilken ä rätt? men om tider är ute kommer jag få tillbaka min adhd eller bara ADHD symptomen så att jag blir arg? finns det flera mediciner Ritalin 20-40 mg som håller mer timmar?

• Philippa
    Mattias14 skrev 2011-03-01 11:25:52 följande:
    hur menar du? men hur länge håller ritalin 20 mg jag skriver och leter på google hittar inte några skriver 14 timmar eller 4-5 eller 8 några skriver 12??? vilken ä rätt? men om tider är ute kommer jag få tillbaka min adhd eller bara ADHD symptomen så att jag blir arg? finns det flera mediciner Ritalin 20-40 mg som håller mer timmar?

Som sagt, du måste prata med din läkare..... min son äter concerta och dessa räcker till ca 15.00... han äter 108 mg på morgonen och 18 mg kl 15.00 för att klara sig.
  • Mattias14

vadå klara sig? men hur kan jag ta ritalin två gånger? varför håller concerta mer än ritalin håller ritalin 8 timmar för alla Ritalin 10,20,30,40 8 timmar eller är det olika på alla? Men min säkert 8 timmar men du hur vet jag att ritalin börjar gå ur och kan jag bli arg och få alla de symptomen som jag hade förut innan jag tog medicinen?

• Philippa
    Mattias14 skrev 2011-03-01 15:44:49 följande:
    vadå klara sig? men hur kan jag ta ritalin två gånger? varför håller concerta mer än ritalin håller ritalin 8 timmar för alla Ritalin 10,20,30,40 8 timmar eller är det olika på alla? Men min säkert 8 timmar men du hur vet jag att ritalin börjar gå ur och kan jag bli arg och få alla de symptomen som jag hade förut innan jag tog medicinen?

För att klara sig = alltså utan att behöva bli orolig och arg och alla andra symptom på sin ADHD...... Dina andra frågor måste du fråga din läakre om.....
  • Mattias14

AAAH nu är jag konstig och kan ej koncenTRERA MIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jag ÄR ARG!!!!!!! hjälp migggggggg vad ska jag göra?????????? jag tar fortfarande ritalin

• Mattias14

Vad händer om läkaren höjer min ritalin dos? hur mycket höjer han tror ni? vad kommer mer att hända när han höjer? och vad kan hända mig när han häjer mår bättre? och hela ritalinen håller i flera flera timmar?? kan det vara sådär? och varför ska han höja? och när?

• Mattias14

Jag ringde min läkare idag och berättade allt ja gska träffa honom imorgon klockan 14:00 och göra tester... blodtryck och undersökningar. Berätta hur jag mår.... jag frågade honom och medicinen håller 7-8 timmar.

• Obtard

Hej!

Sent svar men ändock.

Ritalin finns beredningen Kapsel eller Tablett. Tabletten (10 eller 20 mg) är en snabbverkande tablett. Allt innehåll släpps alltså ut från mag-tarmsystemet till blodet ganska omgående och börjar således ge effekt på CNS (hjärnan) inom en halvtimma-timma. Utsöndringen sker snabbt och effekten kommer snabbt. Detta leder dock till att effekten ej kvarstår så länge, max ett par-tre timmar.

Ritalin finns även i kapslar. Dessa kapslar innehåller små korn som är modifierade. Vissa korn är snabbverkande och släpps lös (utsöndras/löses upp) i kroppen omgående, likt ritalin TABLETTER och ger således en snabb ökning av koncentrationen av läkemedlet i blodet. Resterande del av kornen utsöndras långsammare och frisätts till blodet under en längre tid, det "smårinner" in Metylfenidat till blodet hela tiden. Olikt tabletten där 10 mg (förutsatt att 10 mg är det som tas upp av kroppen) går in i blodet direkt så sker det en småduttning av 1-2 mg då och då per kvart/halvtimme. Denna effekt kvarhålls alltså LÄNGRE men "uppåtkänslan" blir ej lika stark som en snabbt utsöndrande tablett.

Ritalinkapslar utsöndras alltså dels fort, likt tabletten och sedan långsamt under 6-8 h för att ge en mer långvarig effekt.

Concerta är ENBART en långtidsverkande kapsel. Här utsöndras innehållet bara långsamt, alltså ett par-tre eller 4-5 mg / tidsenhet (beroende på totala mängden aktivt ämne, t.ex. 36 mg eller 54 mg). För att få en snabbare effekt på t.ex. morgonen brukar man således komplettera concerta med Ritalin snabbverkande tabletter för att snabbt komma upp i koncentration av läkemedlet i blodet och snabbare insättning av effekten man vill åt av läkemedlet. Concertan gör sedan jobbet under resterande tid på dagen.

Ritalinkapslar är alltså ungefär som concerta + ritalintabletter kombinerat.

En del tycker dock att concerta är "lugnare" att ta. D.v.s. att det inte blir lika många "ups" and "downs" som med ritalinkapslar där det första timmen blir ett snabbt påslag av koncentrationen för att sedan gå nedåt igen, för att sedan gå uppåt igen efter ca 5-6 h (andra koncentrationshöjningen, C-max). Concerta ger en mer JÄMN fördelning av läkemedlet under hela dagen och risken är alltså mindre med concerta att få dippar och sedan kraftiga uppåt"tjack" känslor igen.

Concerta är att rekommendera anser JAG, personlig åsikt. EV. då med Tablett Ritalin att ta på morgonen till frukost för att snabbt komma upp i terapeutisk nivå där läkemedlet ger den önskade effekten för lindring av ADD/ADHD symptom.

Mvh Johan SSK.

107
Svar på tråden Skillnad på Concerta och Ritalin??