• Icnivad

Vad gör mig till en sämre mamma?

Jag blir så arg och irriterad på allt tjat och gnat om att man blir en sämre förälder om man får barn tidigt. Visst, nu var inte jag yngst i världen när jag fick barn.
    Jag var 19 år när jag blev gravid och hann ganska precis fylla 20 innan min son föddes.

Jag har alltid sagt att jag vill ha barn tidigt. Men jag har alltid fått höra att "skaffar ¨du barn tidigt så kommer det bara gå dåligt för dig och för ditt barn. Unga föräldrar är inga bra föräldrar". Var gör mig till en sämre mamma bara för att jag är ung?

Jo, erfarenhet... men wtf. Jag har väll lika mycket erfarenhet av att ha en egen bebis som en som får sin första bebis vid 30-års-åldern.

Jag har så svårt att förstå varför så många tycker att unga föräldrar blir dåliga föräldrar, att barnen kommer att lida av det,... Snälla, förklara för mig, vad är det som är så otroligt fel med att få barn tidigt?

• Svar på tråden Vad gör mig till en sämre mamma?
  • lövet2

Det är inget fel med att få barn tidigt. Folk har bara en tendens till att se de dåliga exemplen i stället för de bra ...

• Icnivad
    lövet2 skrev 2010-06-28 14:59:28 följande:
    Det är inget fel med att få barn tidigt. Folk har bara en tendens till att se de dåliga exemplen i stället för de bra ...
    Ja, efter att ha sett alla programmen på TV där man framställer alla som får barn innan 30 som rena idioter så förstår jag kanske hur folk kan tänka så. Men det är ju inte ÅLDERN som bestämmer om man blir en bra eller dålig förälder.
  • Tamlin

Så länge man kan försörja sig och skapa en bra tillvaro för sitt barn så spelar väl verkligen inte åldern någon roll. Motiverade föräldrar finns i alla åldrar!

• Icnivad
    Tamlin skrev 2010-06-28 15:09:41 följande:

Så länge man kan försörja sig och skapa en bra tillvaro för sitt barn så spelar väl verkligen inte åldern någon roll. Motiverade föräldrar finns i alla åldrar!

Exakt så jag menar också! Det finns ju "äldre" föräldrar som blir dåliga föräldrar med!
  • Miss Lau

Generellt sett tror jag det är bra med livserfarenhet innan man får barn, och det får man mer med åren. Jag tycker själv att jag är en bättre mamma nu än vad jag var när jag var 24 (när min äldsta föddes) helt enkelt för att jag varit med om mer.

Men jag utgår från att alla givetvis gör sitt bästa och jag tror absolut inte att unga föräldrar är "dåliga". Men med lite mer livserfarenhet blir man ännu ett snäpp bättre, tycker jag.

• Teskedsmamman

Sant är att det inte är åldern som spelar roll om man blir en bra förlder eller inte!

Däremot vill jag nog faktiskt vidhålla att du kan aldrig få samma erfarenhet av tiden, vid 20 en t ex en 40-åring. Erfarneht handlar inte enbart om yttre saker utan även om inre utveckling osv...

Jag hade MYCKET erfarenhet om många saker, både bra och dåliga, vid 20 års ålder men vid 34 när jag fick mitt första barn var det ändå mycket av den inre erfarenheten som spelade roll....

Men jag håller med dig i det mesta.

Däremot förstår jag inte varför så många unga föräldrar måste påpeka hela tiden om hur bra de är som förälder, när de ändå säger att åldern inte spelar roll? Syftar nu inte enbart på den här tråden utan alla de andra femtioelva trådarna som låter likadant....

3 killar & pojke v34 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Menhir

Jag var en ung mamma (nu är jag en ung tonårsmamma! ) och såhär i backspegeln  kan jag konstatera att livserfarenhet inte är så dumt att ha.

Jag kan visserligen inte veta om mina barn hade fått en bättre uppväxt om jag fått dem idag men  i vilket fall annorlunda. Men jag hade nog varit hispigare om jag fått barn sent i livet, när jag var 20 var det mer "går det så går det".

Skulle jag rekommendera mina barn en optimal "barnfödarålder" är det nog ändå 24-25 hellre än 34-35.

• EmmaLengstrand

så himla fel men de e sant i det du säger folk ser en som dålig förälder bara för man e ung jag e 23 nu blev gravid när jag va 22 men jag tar hand om mitt dotter å ger henne kärlek precis som alla andra föräldrar gör liksom...

• Helene70
    Menhir skrev 2010-06-28 18:46:56 följande:
    Jag var en ung mamma (nu är jag en ung tonårsmamma! ) och såhär i backspegeln  kan jag konstatera att livserfarenhet inte är så dumt att ha.

Jag kan visserligen inte veta om mina barn hade fått en bättre uppväxt om jag fått dem idag men  i vilket fall annorlunda. Men jag hade nog varit hispigare om jag fått barn sent i livet, när jag var 20 var det mer "går det så går det".

Skulle jag rekommendera mina barn en optimal "barnfödarålder" är det nog ändå 24-25 hellre än 34-35.
    Varför är det bättre att få barn när man 24-25 hellre än 34-35 (bortsett från att man är mer fertil innan 30)?

Varför tror du att du hade varit "hispigare"?

Det är när man "tror" saker och ting utan att ha erfarenhet av det man "tror" som fördomar skapasFlört
  • mama90j

Jag tror att det bara är fördommar som funnits länge och tyvärr lever kvar som gör att folk tror att unga föräldrar är sämre än äldre. 
    Jag fick min dotter i början på maj och jag själv är 19 år. Blir 20 i höst.
    Jag tycker att jag klarar av mammarollen bra, min dotter lider inte av att jag är ung. Jag ger henne den kärlek och trygghet hon behöver precis som vilken äldre mamma som helst.

Föräldrarollen har ingen ålder.

Tycker det är dags att inse att unga föräldrar som tar hand om sina barn och försörjer dom och ger dom allt dom behöver inte ska tryckas ner på grund av åldern.
    Dags att slå bort alla dessa fördommar! 

• Åsiktskvinnan

Jag kanske inte ska skriva, för jag har inget svar på din fråga, däremot håller jag med om att föräldrarsakapet har inget med ålder att göra. Själv var jag ung när jag fick mina barn, och är fortfarande ung nu som tonårsförälder. Jag har alltid varit en bra förälder och är det fortfarande.

• MammaG

Det är väl inte erfarenhet av att ha barn man syftar på när man talar om en bristande sådan, utan erfarenhet av livet. Att någon som är t.ex 35 har mer livserfarenhet än någon som är 20 går aldrig att komma ifrån. Sedan är hur bra man är som förälder helt individuellt.
    Min erfarenhet bland de jag känner som varit yngre när de skaffat barn är att det inte är speciellt ovanligt att man efter några år börjar gnälla om allt man missade som yngre, då man satt hemma med barn när kompisarna levde ungdomsliv; pluggade, reste och festade. Observera att jag på inget sätt påstår att det är/kommer att bli så för dig.
    Jag fick mitt barn när jag var 38 år, och det passade mig som handen i handsken. Jag ville festa, resa och plugga, vilket jag har gjort. Till skillnad från de mammor jag har i huvudet när jag skriver detta tycker jag inte att jag missat något i min egen utveckling - jag fick göra det jag ville OCH skaffa barn. För hur det än är, så blir livet aldrig det samma efter att man fått någon annan att ta ansvar för, och ska heller inte vara det. Barnet ska enligt min mening alltid sättas i första rummet, och inte alla yngre människor kan hantera det, att inte vara den som kommer först.

• AnnaT

Jag älskar att vara unga mamma jag tycker för den delen att unga föräldrar kan vara bättre än äldre.
    Dom flesta unga är mycket "roligare"
    Man kan vara väldigt mogen men inte rädd för att vara barnslig.

Jag har gått igenom mycket i mitt liv innan jag blev mamma som gjör att jag vet att jag är en jävligt bra mamma och dessutom har livs erfarenheter som som flesta vuxna inte har.

Dessutom kommer vi att få leva med våra barn längre än dom som är tex 30 när dom får barn :)

Sen om man är ung så har man ju oftast inte någon karriär som kan ta över och vara viktigare än ens barn.
    Man har inte bråttom att gå tillbaka till jobbet.

• Desiree1988

Barnet skiter fullständigt i om du är 20, 30 eller 40 år när du föder denne.

Jag är nu 22 och har en dotter på snart 1 år. Ingen i min dåtida bekantskapskrets i min egna ålder har barn vilket har tärt en del på vänskapsbanden men jag har å andra sidan hittat nya vänner i min ålder som även de har barn.

Jag ångrar inte över huvudtaget att vi skaffade vårt första barn vid denna ålder. Vi är de bästa föräldrarna vår dotter kunnat få.

• Ghostrider

Ingenting, du kommer inte bli en sämre mamma på grund av din ålder. Var själv tonåring när jag fick min första och jämfört med nu, så hade jag mycket mer ork och tålamod på den tiden. Han är stor nu men allt har faktiskt gått jättebra. Tror faktiskt det är nyttigare för barnen att ha en yngre vaken mamma dessutom hanterar en yngre kropp graviditeten och läkandet bättre.

Om du kikar runt lite här på FL så ska du få se helt hysteriska morsor som gapar om att de inte kan lämna ifrån sig ungen innan den är minst 5 år, gravida kan inte befinna sig i samma rum som ett glas vin för det kan vara skadligt för ungen osv. och de största stolpskotten är äldre.

Så kör ditt race du och skit i äldre moralkärringar, lycka till!{#emotions_dlg.flower}

• LinneaEleonora

Det som kan vara sämre med många unga föräldrar är att vissa av dem kan vara väldigt omogna och det kan gå ut över barnets uppväxt. Jag själv är 21 och fick min son då jag var 20 och anser mig inte vara en omogen förälder men jag vet folk i samma ålder som jag inte skulle kunna se som förälder nu.

Men det är ju så olika från fall till fall så man kan inte generallisera och säga att alla unga föräldrar är dåliga föräldrar. Sen finns det ju en hel del äldre föräldrar som man undrar ifall de är mogna för ett barn.

Svar på tråden Vad gör mig till en sämre mamma?