Acelise skrev 2010-06-27 20:45:15 följande:
Åå, bra tråd!
Jag är hemma med en 6-månaders fining och sliter verkligen med mig själv. Har alltid varit väldigt "hemmapysslig" och mån om att det ska vara fint och städat jämt. Sedan jag fick barn kämpar jag med att försöka släppa på detta och tycka det är OKEJ med ohängd tvätt, smutsig disk och oavslutade projekt. MEN, märker att jag inte klarar det... Skulle vilja hinna så mycket mer, men sonen kräver mycket uppmärksamhet (speciellt nu när han börjar få tänder och mår dåligt). Vill såklart ge honom det, men känner hur jag mer och mer offrar det andra och det får mig att bli stressad.
Svårt det där!! Vill ju att det ska vara fint när sambon kommer hem, att maten är inhandlad (och helst lagad) m.m. samtidigt som jag vill ge sonen den tid han behöver.
Är RÄDD för att jag "skämmer bort" sonen för mycket med att leka MED honom, hela tiden vara i samma rum m.m. Men varför ska han gnälla/gny? Vill inte att han ska vara missnöjd, så jag är ofta där direkt. Snart orkar jag inte mer...
Mitt tips: gör inte mer än du klarar av dagligen. Bestäm dig för vad som är viktigast från dag till dag och gör det och låt resten vara tills mannen är hemma och du får avlastning.
du kan ALDRIG skämma bort sonen med "för myckett" uppmärksamhet, aldrig nånsin... tänk inte ens tanken! Men låt inte sonen hindra dig från det som måste göras, måste du hänga tvätt och laga mat så låt sonen vara med! Ha i bärsele eller bärsjal, sätt honom i babysitter eller använd barnvagnen och dra runt. Barn mår bäst om dom får se vad som pågår.
Så han behöver inte vara låst på en filt på golvet i sitt rum - det går utmärkt att anpassa honom efter dina sysslor.
MEN du måste tänka på att han givetvis kommer i första hand så sysslorna kan planeras på ett bättre sätt och du kanske får finna dig i att du gör sysslorna på andra sätt än du tänkt dig.
Och gå inte i den klassiska kvinnofällan!! För den dagen du återvänder till vardagslivet när mammaledigheten är slut kommer du få nervsammanbrott och det är det ingen som kommer att tacka dig för. När pusslet med ditt jobb, dagis, mannens jobb - era aktiviteter OCH hemmet ska fungera varje dag. Du kommer aldrig att orka.
Så släpp kraven på att ALLT ska vara tiptop - för det är det ingen som har i övriga familjer, tro mig!!
Gör gärna fint och ha ordning - men i den takt du klarar av det. Börja inte med 20 projket på morgonen och få dåligt samvete om du redan då vet att du inte blir klar. Ta ETT projekt i taget och slutför - det är bättre att du får NÅN sak gjort helt och fullt och kan känna dig nöjd över det än att bli lessen över femtio misslyckade projekt..