• Linnea och Hillevi

Andningslarm till 3 åring?

Jag är gravid och har därför skaffat ett andningslarm, Baby sense, till vårt kommande barn.

Men nu är det så att vår 3 ½ åriga dotter har blivit sjuk och har väldigt hög feber, 41 grader (trots alvedon). Hon andas väldigt snabbt och högt (vilket jag vet är vanligt när barn har så hög feber). Men jag är alltid den som tar det säkra föra det osäkra i alla fall när det gäller barnen, vissa tycker säkert att jag är en aning överbeskyddande osv... men för att inte behöva springa in ut och ur hennes rum ungefär var 5e minut hela natten för att kolla så att hon lever så bestämde jag mig därmed för att lägga in andningslarmet under hennes madrass denna natt.

Men kan man verkligen använda andningslarmet för så stora barn?

Är jag helt paranoid eller hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Andningslarm till 3 åring?
  • Liljan77

Jag hade försökt att få ner febern sen hade jag sovit inne hos barnet.

• 2små2stora

Ge henne Ipren tillsammans med alvedonen så går nog febern ned.

Hur tjock madrass har hon? är madrassen för tjock så registrerar inte larmet andningsrörelserna.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • HelleGbg

vill du använda det till 3 åringen så ska du såklart göra det! Du ska göra som du själv tycker känns bäst! Krya på henne!

• Linnea och Hillevi
    Liljan77 skrev 2010-06-18 19:45:05 följande:
    Jag hade försökt att få ner febern sen hade jag sovit inne hos barnet.
    Jag har försökt få ner febern hela dagen med alvedon, hon fick en till vid kl 19 precis innan hon la sig. Men jag kommer inte lägga mig förens vid säkert 11- 12 i natt och även sedan om jag sover i hennes rum så är jag rädd för att inte vakna eller höra om hon t ex skulle sluta andas.. jag menar hur märker man det om man själv sover
  • Linnea och Hillevi
    2små2stora skrev 2010-06-18 19:46:22 följande:
    Ge henne Ipren tillsammans med alvedonen så går nog febern ned.

Hur tjock madrass har hon? är madrassen för tjock så registrerar inte larmet andningsrörelserna.
    Ok ska nog prövas, visste inte att man kunde blanda dessa två, tack för tipset. Madrassen är inte så tjock, har haft larmet på nu i ca 30 minuter utan att den larmat och den lyser grön och registrerar andningsrörelserna.
  • frukarlssonn

Testa om larmet funkar! Registrerar den inte rörelserna pga för tjock madrass så tjuter den direkt. Gör den inte det så ska det ju funka och skulle köra på det för att känna mig trygg.

♥ Olivia 090610 ~ Bf 101112 ♥
  • 2små2stora

Skicka iväg pappan till närmast ställe som säljer receptfria läkemedel att köpa Ipren till dottern.

• Liljan77
    Linnea och Hillevi skrev 2010-06-18 19:47:45 följande:
    Jag har försökt få ner febern hela dagen med alvedon, hon fick en till vid kl 19 precis innan hon la sig. Men jag kommer inte lägga mig förens vid säkert 11- 12 i natt och även sedan om jag sover i hennes rum så är jag rädd för att inte vakna eller höra om hon t ex skulle sluta andas.. jag menar hur märker man det om man själv sover
    Har du testat å tvätta henne med ljummet vatten?
    Förstår att du e rädd för att du inte skulle vakna..eller hon.
    Jag har svårt för att sova ordentligt då sonen e sjuk,så jag ligger alltid bredvid småslumrar.
    Jag springer ofta om nätterna å kollar så att sonen andas.Låter säkert knäppt,men jag har några i min omgivning som förlorat sina barn,därför e jag som jag e.
    Tyvärr så skulle inte andningslarm funka på sonen,då han rör sig mycke i sömnen.
  • UpsyDaisy

Jag skulle också föreslå att tvätta med ljummet vatten. Eller ge henne ett svalt bad.

• Linnea och Hillevi
    Liljan77 skrev 2010-06-18 19:53:26 följande:
    Har du testat å tvätta henne med ljummet vatten?
    Förstår att du e rädd för att du inte skulle vakna..eller hon.
    Jag har svårt för att sova ordentligt då sonen e sjuk,så jag ligger alltid bredvid småslumrar.
    Jag springer ofta om nätterna å kollar så att sonen andas.Låter säkert knäppt,men jag har några i min omgivning som förlorat sina barn,därför e jag som jag e.
    Tyvärr så skulle inte andningslarm funka på sonen,då han rör sig mycke i sömnen.
    Jo jag har baddat henne med fuktade tvättlappar och så också till och från under dagen, men vill inte in och störa för mycket nu när hon sover. Men nästa gång hon vaknar så ska jag badda lite till.
  • Linnea och Hillevi
    2små2stora skrev 2010-06-18 19:50:46 följande:
    Skicka iväg pappan till närmast ställe som säljer receptfria läkemedel att köpa Ipren till dottern.
    Jag ringde sjukdvårdsupplysningen nu för att höra lite vad dom säger, och då passade jag på att fråga om jag kunde ge både alvedon och ipren. Men hon jag pratade med avrådde mig från detta och sa att man inte bör göra det med små barn. Men hon sa även att det finns lite olika åsikter och rekommendationer kring det. Så nu är jag en aning förvirrad, ska man ge båda eller inte är frågan...
  • MassiiMotoo
    Linnea och Hillevi skrev 2010-06-18 20:08:27 följande:
    Jag ringde sjukdvårdsupplysningen nu för att höra lite vad dom säger, och då passade jag på att fråga om jag kunde ge både alvedon och ipren. Men hon jag pratade med avrådde mig från detta och sa att man inte bör göra det med små barn. Men hon sa även att det finns lite olika åsikter och rekommendationer kring det. Så nu är jag en aning förvirrad, ska man ge båda eller inte är frågan...
    Konstigt här har alla inom vården rek att varva med alvedon och ipren när mina barn haft hög feber.

Så jag skulle köra. Ipren brukar bita bättre på febern än vad alvedon gör. 

• 2små2stora
    Linnea och Hillevi skrev 2010-06-18 20:08:27 följande:
    Jag tycker att du ska ge båda då hon behöver få ned  febern.

Personligen ger jag inte mycket för sjukvårdsrådgivningen. På sjukhusen ger de både alvedon och Ipren. Min tjej fick det regelbundet under flera veckor efter en operation.
  • Niikki90

Ja rekomenderar inte andningslarm och när vi låg på neonatal rekomenderade inte vår läkare att vi skaffade ett andningslarm hemma. Vi ville ha det eftersom han hade haft det på neonatal sen hade han gjort andnings uppehåll några gånger.
    Men läkaren sa att man skulle inte ha det hemma pga att det piper om du sätter fel och han sa att det gör färäldrarna mer oroliga. Och jag kan hålla med honom för där på neonatal va det personalen som satte dit larmet och en dag efter att han hade badat så tjöt det hela tiden och då kom dom underfull med tillslut att larmet satt fel och den dagen va jag helt knäckt för jag trodde han skulle dö. Det är psykiskt påfrestande när det piper så trotts att man vet att det kan vara pga att det sitter fel.

• Joico
    Niikki90 skrev 2010-12-04 16:50:02 följande:
    Ja rekomenderar inte andningslarm och när vi låg på neonatal rekomenderade inte vår läkare att vi skaffade ett andningslarm hemma. Vi ville ha det eftersom han hade haft det på neonatal sen hade han gjort andnings uppehåll några gånger.
    Men läkaren sa att man skulle inte ha det hemma pga att det piper om du sätter fel och han sa att det gör färäldrarna mer oroliga. Och jag kan hålla med honom för där på neonatal va det personalen som satte dit larmet och en dag efter att han hade badat så tjöt det hela tiden och då kom dom underfull med tillslut att larmet satt fel och den dagen va jag helt knäckt för jag trodde han skulle dö. Det är psykiskt påfrestande när det piper så trotts att man vet att det kan vara pga att det sitter fel.
    Tråden är 5månader gammal...
  • Niikki90
    Joico skrev 2010-12-04 23:54:56 följande:
    Tråden är 5månader gammal...
    Oj det såg jag inte
Svar på tråden Andningslarm till 3 åring?