• Bubbis10

Ska cannabis legaliseras?

Det har ju varit mkt uppe på tapeten detta med cannabis-marijuana.
    Personligen så är jag helt emot droger över lag men anser inte att cannabis är värre än alkoholen, nästan mer tvärtom.
    Dricker folk så slutar det ofta med slagsmål,tårar å en skallabenk som inte e fr denna värld.

Cannabis, får folk att bli lugna,fredliga. lite Love,pecae and understanding.
    Var i Amsterdam för 2 år sedan, där det är fullt lagligt. dom har tom sk coffe shopas där man kan sitta å ta sig ett bloss, DOCK inga tyngre droger utan röka.

Kan ju säja som så att amsterdamfolket e bland det mest trevliga folk jag träffat. Sen tror jag att skulle man legalisera det så skulle det inte bli lika "intressant".
    Min uppfattning är att den vänliga staten inte skulle tjäna några pengar på det dock, för folk skulle ju kunna odla själva, å då försvinner såå mkt skatt som dom ändå får in på alkohol.

Ska vara mkt tydlig med att-NEJ jag förespråkar inga droger, men tycker detta är en intressant fråga, just vad det gäller ENBART cannabis å alkohol.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Ska cannabis legaliseras?
  • menvafan
    new age skrev 2010-12-06 20:32:23 följande:

Så du läser inte tidningar heller
    Första träffen från google.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Som jag nämnde innan, om du ens besvärade dig att läsa texten innan du började knappa på svar så skulle vår kontroll öka om man sänkte skatten på drycken, det handlar om simpel konkurens, så länge priser är orimliga så kommer folk vända sig till andra källor.

Nej, skygglapparna sitter ganska hårt ser jag, din tid kommer väl den också, med åldern kommer …
    Detta är heller ingen debatt, jag tar mig helt enkelt tiden att bemöta skitsnack.

Tack för din värdefulla tid. Det var vänligt av dig.
    Om detta bara är en storsint gest där du offrar dina fantastiska intellektuella gåvor för att rätta lilla dumma mig så har ju hela diskussionen varit i onödan.

Fint att en artikel nämner att det finns ett antal ungdomar i gävleborg som har lätt att hitta droger. Att detta skulle vara allmängiltligt känns lite långsökt.

Ang spriten:
    Ett litet räkneempel,
    ett flak smuggel: 33cl*24= 792 cl kostnad 150:-
    Millenium 50cl*16= 800cl kostnad 184:-

Är 34 spänn en så stor skillnad så att det motiverar smuggelköp?

Hur blir det då med cannabisen? skillnad? knappast.

Du får tycka att det är fantastiskt med cannabis, och jag kan väll få tycka att det inte är det. eller? 
  • new age
    menvafan skrev 2010-12-06 21:08:38 följande:
    Tack för din värdefulla tid. Det var vänligt av dig.
    Om detta bara är en storsint gest där du offrar dina fantastiska intellektuella gåvor för att rätta lilla dumma mig så har ju hela diskussionen varit i onödan.

Fint att en artikel nämner att det finns ett antal ungdomar i gävleborg som har lätt att hitta droger. Att detta skulle vara allmängiltligt känns lite långsökt.

Ang spriten:
    Ett litet räkneempel,
    ett flak smuggel: 33cl*24= 792 cl kostnad 150:-
    Millenium 50cl*16= 800cl kostnad 184:-

Är 34 spänn en så stor skillnad så att det motiverar smuggelköp?

Hur blir det då med cannabisen? skillnad? knappast.

Du får tycka att det är fantastiskt med cannabis, och jag kan väll få tycka att det inte är det. eller? 
    Detta är inte privat rum men bara dig och mig närvarande, fler läser här så jag hoppas att vissa tänker efter även om du verkar vara ett hopplöst fall.

Det var första träffen från google men så ser det ut överallt, tar du ex malmö eller storstäderna så är det så det ser ut, vill ungarna idag berusa sig så är illegala droger ett enklare alternativ.

Angående spriten, en flaska smuggel, liter absolut, 150-200 systempris ligger på 350. Det är en stor skillnad.
    Får man det billigare även om det bara rör sig om en femtiolapp så tar man det, folk brukar köpa mer än en flak åt gången om dom bunkar och några tior blir snabbt hundra/tusenlappar.
    Det handlar dock fortfarande om samma fabrikat,  när det kommer till illegala droger så handlar det även om andra grejer.
    vit officiell marknad med kvalitetsgarantier är alltid att föredra fram ahmed i en mörk gränd, tänker man lite längre så säljer ahmed även andra grejer som kanske inte är så önskvärda.
    Har jag ett val att gå in i coop och köpa fint paketerat kött med datum/vikt/härkomst på etiketten så väljer man givetvis bort den äckliga vagnen utanför där en ”pålitlig” försäljare vrålar ”prima kvalitetetsköttett du kopa två kilot bettalla för ett”

Sen kan du ge fan i att sätta ord i munnen på mig, ingenstans har jag skrivit att cannabis skulle vara fantastiskt trots att du insisterar det inlägg efter inlägg, jag ser drogen/droger för vad dom är helt enkelt, tillskriver inte dom egenskaper som dom saknar och målar inte fan på vägen heller.
  • menvafan
    new age skrev 2010-12-06 21:34:10 följande:
    Detta är inte privat rum men bara dig och mig närvarande, fler läser här så jag hoppas att vissa tänker efter även om du verkar vara ett hopplöst fall.

Det var första träffen från google men så ser det ut överallt, tar du ex malmö eller storstäderna så är det så det ser ut, vill ungarna idag berusa sig så är illegala droger ett enklare alternativ.

Angående spriten, en flaska smuggel, liter absolut, 150-200 systempris ligger på 350. Det är en stor skillnad.
    Får man det billigare även om det bara rör sig om en femtiolapp så tar man det, folk brukar köpa mer än en flak åt gången om dom bunkar och några tior blir snabbt hundra/tusenlappar.
    Det handlar dock fortfarande om samma fabrikat,  när det kommer till illegala droger så handlar det även om andra grejer.
    vit officiell marknad med kvalitetsgarantier är alltid att föredra fram ahmed i en mörk gränd, tänker man lite längre så säljer ahmed även andra grejer som kanske inte är så önskvärda.
    Har jag ett val att gå in i coop och köpa fint paketerat kött med datum/vikt/härkomst på etiketten så väljer man givetvis bort den äckliga vagnen utanför där en ”pålitlig” försäljare vrålar ”prima kvalitetetsköttett du kopa två kilot bettalla för ett”

Sen kan du ge fan i att sätta ord i munnen på mig, ingenstans har jag skrivit att cannabis skulle vara fantastiskt trots att du insisterar det inlägg efter inlägg, jag ser drogen/droger för vad dom är helt enkelt, tillskriver inte dom egenskaper som dom saknar och målar inte fan på vägen heller.
    Det verkar som att det enda du är intresserad av är att pracka ner på andras åsikter. Att du fortsätter gapa om vilka fördelar det skulle vara om cannabis blev legaliserat får det att verka som om du är positivt inställd till drogen, ja. Något underligt med det? hade du inte räknat med detta? jag tycker det låter som att du tycker det är en bra drog, näst intill fantastisk... ber om ursäkt om jag har fel där.

För guds skull människa. Du får ha dina åsikter, jag har inga problem alls med att acceptera att det finns människor med en annan syn än vad jag har, acceptera att jag har mina.

Jag köper dock inte dina argument, än en gång, bara för att du säger att det är lättare att få tag i knark överallt så betyder inte det att detta är sanning. Om man vill veta att det verkligen är som du säger så får man göra en empirisk undersökning som är tillräckligt omfattande för att gillas, det vet både du och jag. Att du däremot tror att det är så som du säger är en helt annan sak, det är din åsikt, och den får väll övriga välja att göra vad dem vill med.

Om vi för diskussionens skull skulle acceptera ditt argument med att knarket finns ju redan överallt så låt alla röka ganja bäst sjutton dom vill. På vilket sätt betyder det att en legalisering av den snällare drogen på svarta marknaden att övriga droger minskar? Bara för att det går att köpa cannabis lagligt så försvinner inte de övriga drogerna från marknaden. Att en legalisering skulle skada den illegala handeln det håller jag med om, men jag tror ju knappast att den skulle slå ut den.
    Smuggelexemplet visar ju klart och tydligt på att en vit kontrollerad marknad inte innebär att den svarta försvinner. Den kanske minskar, säkert. Men jag tycker inte att det är värt att betala det priset för ha en fin vit cannabismarknad.  

Grunden i hela diskussionen blir ändå någonstans att jag tror inte det är positivt med större tillgång på fler droger lagligt, OAVSETT om du vill påstå att det är fri marknad just nu för att den inte är kontrollerad.

• new age
    menvafan skrev 2010-12-07 09:01:12 följande:
    Det verkar som att det enda du är intresserad av är att pracka ner på andras åsikter. Att du fortsätter gapa om vilka fördelar det skulle vara om cannabis blev legaliserat får det att verka som om du är positivt inställd till drogen, ja. Något underligt med det? hade du inte räknat med detta? jag tycker det låter som att du tycker det är en bra drog, näst intill fantastisk... ber om ursäkt om jag har fel där.

För guds skull människa. Du får ha dina åsikter, jag har inga problem alls med att acceptera att det finns människor med en annan syn än vad jag har, acceptera att jag har mina.

Jag köper dock inte dina argument, än en gång, bara för att du säger att det är lättare att få tag i knark överallt så betyder inte det att detta är sanning. Om man vill veta att det verkligen är som du säger så får man göra en empirisk undersökning som är tillräckligt omfattande för att gillas, det vet både du och jag. Att du däremot tror att det är så som du säger är en helt annan sak, det är din åsikt, och den får väll övriga välja att göra vad dem vill med.

Om vi för diskussionens skull skulle acceptera ditt argument med att knarket finns ju redan överallt så låt alla röka ganja bäst sjutton dom vill. På vilket sätt betyder det att en legalisering av den snällare drogen på svarta marknaden att övriga droger minskar? Bara för att det går att köpa cannabis lagligt så försvinner inte de övriga drogerna från marknaden. Att en legalisering skulle skada den illegala handeln det håller jag med om, men jag tror ju knappast att den skulle slå ut den.
    Smuggelexemplet visar ju klart och tydligt på att en vit kontrollerad marknad inte innebär att den svarta försvinner. Den kanske minskar, säkert. Men jag tycker inte att det är värt att betala det priset för ha en fin vit cannabismarknad.  

Grunden i hela diskussionen blir ändå någonstans att jag tror inte det är positivt med större tillgång på fler droger lagligt, OAVSETT om du vill påstå att det är fri marknad just nu för att den inte är kontrollerad.

Pracka ner på åsikter? Nej, snarare korrigera felaktigheter.
    Jag fortsätter lyfta upp nackdelar av förbudet då den kommer med fruktansvärd pris för alla inblandade, droger är bara sekundärt här, samtidigt som jag inte gör droger till nått dom är.
    Droger är bara droger, vissa är bättre än andra men fortfarande en naturlig inslag i allas vardag.

Du må se det som oskyldiga åsikter men jag kollar mer på helhetsbilden och offer som knarkkriget skördar, ställer man sig bakom förbudet så har man indirekt blod på händerna, det handlar inte riktigt om åsikter.

Du behöver inte ”köpa” mina argument att du lever i nån form av skyddad bubbla, nån gång vaknar väl du också och ser verkligheten som den är.
    Lever du i illusionen att förbuden begränsar tillgång till droger medan en reglerad marknad gör att vem som helst kan få tag på alkohol så får du väl göra det.

Legalisering av cannabis ger en kännbar slag mot den organiserade brottsligheten då det är den drogen dom tjänar mest pengar på, samtidigt som det skapar en tydlig gräns mellan lätta och tunga droger. Dom övriga droger kommer heller inte försvinna men man kan inte bortse från att cannabis är större än dom andra tillsammans och en legalisering tar bort den enda faktorn som ger gateway teorin nån form av trovärdighet.
    Legalisering som du säger skulle rejält skada den illegala handeln, det om nått är ett enormt framsteg då förbuden bara gynnar den, tanken är väl att minimera skadorna och inte göra dom större ?
    Smuggel exempel visar att man kan inte ta ut överpriser och hoppas på det bästa.

grunden i ”diskussionen” är att vi bör bekämpa problemen.
    Missbruk är ett problem, det blir inte bättre om folk i behov av hjälp betraktas som kriminella och bestraffas för sina problem.
    Stigmatisering av ”knarkare” bidrar bara till att ännu färre söker hjälp när dom borde det.
    Tillgången i sig kan inte bli större, vi har en överskott på droger just nu, tillgången behöver dock inte vara skambelagd och bör vara lika öppen som alkohol är idag.
    Det övriga kriminaliteten som är en oundviklig följd av den svarta marknaden är också ett stort och kostsamt problem, det blir inte bättre för att vi sätter hårdare tag mot ”knarket” och gör marknaden ännu mer ljusskygg.
    Decennier av överdriven propaganda har gjort att en medicin som fungerar bättre på sina plan än konventionella piller betraktas som knark och patienter har att välja mellan att bli ”knarkare” … eller att lida i det tysta.
    för att inte glömma omkostnader, miljard efter miljard spolas ner i det svarta hållet som heter restriktiv narkotikapolitik utan att kunna uppvisa nån som valuta för pengarna.
    Jag är inte mycket för att köpa problem, jag är mer för att tjäna på lösningar.

• Marcus Gullberg
    menvafan skrev 2010-12-06 21:08:38 följande:

Inte är värt vadå? Antingen så fortsätter du att hälla bensin på elden, eller så slutar du. Så enkelt är det.

WHO, röda korset, canadensiska senaten och folkhälsoministrarna från Belgien, Nederländerna, Frankrike och Tyskland har i fyra separata, väldigt omfattande studier kommit fram till samma sak; förbudet mot cannabis gör mer skada än nytta. Dessa empiriska studier finns att finna på nätet för den läskunnige.

Men de vill väl bara lura i folk knark, eller?

Den politiker som är bäst insatt i Sveriges narkotikapolitik bör väl vara Björn Fries, som var "narkotikapolitisk samordnare", tills han plötsligt vägrade ställa sig bakom den restriktiva politiken vi har här.

Men han vill väl bara lura i folk knark, eller?

Röda korsets högste chef har gått ut i media och sagt att bland annat den svenska restriktiva narkotikapolitiken är inhuman, och att de som ställer sig bakom den borde skämmas ögonen ur sig.

Men han vill väl bara lura i folk knark, eller?

Du behöver inte svara. Jag har redan sett på ditt sätt att debattera att du redan insett ditt nederlag, att du har fel, men att du likt alla människor fortsätter att envisas med detaljer du anser dig ha rätt i, för att på så sätt få ditt erkännande.

• Bubbis10

hehe tråden lever än, va kul å se eer intressanta debatt :) jag tycker fortfarande inte att cannabis är ngt värre än alkoholen,nu skulle jag inte ta ngt av det alls..men det e pga andra skäl.
    skulle jag inte ha små barn så skulle jag gott kunna tänka mig att ta ett bloss ngn gng ibland,å alkohol-Nej tack!

klart att cannabis ska legaliseras!

• Rakad Apa
    Bubbis10 skrev 2011-03-20 09:56:26 följande:
    klart att cannabis ska legaliseras!
    Formerly known as Rakad Apa
  • grustag

En legalisering skulle innebära att vi kunde fokusera på de som behöver hjälp som överdriver sitt bruk.
    Att vara så naiv att tro vi kan straffa bort cannabis rökarna, måste man snart inse är helt kört att uppnå.

De flesta ställen i världen som har en liberalare syn på cannabis har ofta mindre problem med andra droger.
    Det är ju också direkt lustigt pga alla knarkkrigare som påstår att just cannabis är en gateway drog.
    Och så när det är mer spritt så minskar konsumtionen av andra droger, det är liksom tvärt emot vad de påstår.

Är 1½år till nästa omröstning i USA och främst då kalifonien som komemr rösta.
    Ett ja där, så kommer det få en kraftig rippel effekt över världen och framför allt i FN där de blir mer eller mindre tvunga att ändra deras narkotika politik på nått sätt.

Om det legaliseras i USA, så kommer dessa drogkarteller i Mexiko gråta blod.
    Och drogtest industrin kommer också gråta blod, och mass uppsägningar.
    Även fängelse industrin kommer få stänga MASSOR av fängelsen.

Vi vär väldigt nära att legalisera i SE, där tom myndigheterna tog patent på cannabis relaterade namn.
    För att bevaka ekonomiska intressen.

• Rakad Apa
    grustag skrev 2011-03-21 17:04:44 följande:
    En legalisering skulle innebära att vi kunde fokusera på de som behöver hjälp som överdriver sitt bruk.
    Att vara så naiv att tro vi kan straffa bort cannabis rökarna, måste man snart inse är helt kört att uppnå.
    Ja, lagen är idag tandlös och fyller inte sin funktion att avskräcka från bruk. De som vill röka röker ju oavsett om det är olagligt eller inte. Bättre det att cannabispengar går till staten istället för kriminella. Får hoppas på att cannabis blir legalt, men det lär ju inte ske de närmaste 10-20 åren.
    Formerly known as Rakad Apa
  • tarm

Cannabis kommer att bli legaliserat. Det är den enda vettiga vägen att gå.

Många i våra partiers ungdomsförbund förespråkar cannabislegalisering/avkriminalisering.
    LUF röstade nyligen för att de ska förespråka det.

Även CUF röstade om det ifjol men förslaget röstades ner. De ska rösta igen i maj och förslaget väntas gå igenom.

Finns även en hel del förespråkare i MUF.

• carnitas01
    tarm skrev 2011-04-03 13:37:16 följande:
    Cannabis kommer att bli legaliserat. Det är den enda vettiga vägen att gå.

Många i våra partiers ungdomsförbund förespråkar cannabislegalisering/avkriminalisering.
    LUF röstade nyligen för att de ska förespråka det.

Även CUF röstade om det ifjol men förslaget röstades ner. De ska rösta igen i maj och förslaget väntas gå igenom.

Finns även en hel del förespråkare i MUF.

FN har ju precis sagt till Mexico att dom borde dra ur militären ur knarkkriget.
    34000 döda och 5400 försvunna i knarkkrigens spår.
    Och påverkar inte tillgången ett jota.

Så hur många till ska man döda i knarkkrigets anda, innan man inser kriget är skördar mer liv än droger någonsin kommer göra.
    Blir ju liksom en väldigt lustig dubbel moral i när man i knarkkriget dödar så många, och med ursäkten droger ska bort för dom är farliga.
  • tarm
    carnitas01 skrev 2011-04-04 12:55:05 följande:
    FN har ju precis sagt till Mexico att dom borde dra ur militären ur knarkkriget.
    34000 döda och 5400 försvunna i knarkkrigens spår.
    Och påverkar inte tillgången ett jota.

Så hur många till ska man döda i knarkkrigets anda, innan man inser kriget är skördar mer liv än droger någonsin kommer göra.
    Blir ju liksom en väldigt lustig dubbel moral i när man i knarkkriget dödar så många, och med ursäkten droger ska bort för dom är farliga.
    Jadu. Less blir man.
  • carnitas01
    tarm skrev 2011-04-04 17:57:34 följande:
    Jadu. Less blir man.
    Om nu USA(Kalifornien) legaliserar nu vid nästa val.
    Så detta kommer ju innebära att 60% av drogkartellernas inkomster är i fara.
    Frågan är då, vad kommer Mexikos regering göra, och vad kommer dessa drogkarteller göra.

För de ekonomiska förutsättningar kommer ju drastiskt ändras.
    Från vara extremt lönsamt, till på sin höjd vara lönsamt.
    Och funkar det för dessa karteller att det är bara lönsamt längre?
    Idag har dom råd och ha egna trupper som är tungt beväpnade.

Och när handel och odling är väl etablerat i Kalifornien, så kommer priser pressas.
    Då står kartellerna med 40%.
    Men nu har deras distributions kedja brutits, som innan var från dom till kund tillsammans med alla droger de hade att erbjuda.
    Så nu har vi fått en separation mellan "lätta" och "tunga" droger, så att dessa två INTE kommer i kontakt med varandra.
    Och därmed tagit bort att konsumenten kommer i kontakt med tyngre droger, därmed minskar det tyngre bruket/missbruket.
    Precis som det har visat sig i Holland, där tyngre bruket/missbruket tappar mark.
Svar på tråden Ska cannabis legaliseras?