DoDo skrev 2010-06-16 01:31:19 följande:
Det som e läskigt för mig, är verkligen att jag inte har en aning om något alls vare sig det gäller smärtlindring eller förlossningsbrev, vilket skrämer mig nu när jag tänker på det, vad är Auerosamtal? Saken är den att jag studerar utomlands och kommer att ta min examen i slutet av juni, sen är det tänkt att jag ska åka hem till sverige, så jag har varken kontakt med någon bm eller dylikt, så är verkligen tacksam för alla råd jag kan få
Detta hittade jag på nätet om det.
Aurora - hjälp mot förlossningsrädsla
En viss oro inför att föda barn är helt naturlig. Den oron kan man prata av sig med sin familj och vänner. Men när oron eller rädslan blir ohanterlig och överskuggar glädjen över det kommande barnet behöver den blivande mamman, eller i vissa fall pappan, särskild hjälp.
Barnmorskan på mödravårdscentralen är en god hjälp och van att hantera sådana här frågor. Om inte hennes erfarenhet räcker till kan hon remittera mamman till det sjukhus där paret planerar att föda sitt barn. Där jobbar så kallade aurorabarnmorskor med speciell kunskap om förlossningsrädsla. I samtal med en aurorabarnmorska får den blivande mamman hjälp att sätta ord på sin rädsla. Barnmorskan lyfter fram tilltron till den egna kroppen och att det finns en naturlig kraft att klara av förlossningen.
Auroraverksamheten är knuten till förlossningsavdelningarna runt om i regionen. Verksamhetens syfte är att minska förlossningsrädslan och att bidra till en positiv upplevelse av förlossningen.