• Fargoli

Ni som fått barn runt vecka 34-35 se hit!

Hej.
    Jag födde våran son i vecka 34+4.
    Imorgon blir han 6 veckor. Nu har jag börjat fundera på om han kommer vara lite sen i utvecklingen.

Hur har era barn varit i utvecklingen, när har dom lett för första gången, när fixerade barnet sin blick, när rullade dom från rygg till mage och allt sånt?

• Svar på tråden Ni som fått barn runt vecka 34-35 se hit!
  • Lattemorsa

Våran lillskrutta blev utplockad i vecka 33+2. Vi fick veta att det ibland kan vara så att de blir senare i utvecklingen, upp till 2 års ålder kan saker och ting släpa efter lite.

Idag är lillan 6 månader, och har hittills inte varit sen med någonting. Tvärtom, hon har i vissa avseenden varit tidigare än barn i samma ålder som varit fullgågna. Dr och BVC-syrran bara skrattar, och menar att det också spelar roll vilket arv man har. Var mamma och/eller pappa tidiga så kan det gå igen - även om bebben råkar vara prematur :) Jag råkar nu veta att jag var väldigt tidig med det mesta.

Sen ska du komma ihåg, det är olika från barn till barn, oavsett prematur eller ej. Det är ingen idé att jämföra, det leder bara till stress och onödiga funderingar. Alla bebbar är olika, och utvecklas olika fort, på olika områden.

Stort GRATTIS till din lille skatt, lycka till med allt! {#emotions_dlg.flower}

spädbarn sover aldrig - de ligger bara på laddning.
  • MammaDiana

Dottern föddes v 34+5, hon var lite sen i utvecklingen de första månaderna, var runt 9-10 v när hon log första gången, fixerade blicken gjorde hon tidigt. 

Rulla runt krypa mm, gjorde hon nog i ganska så vanlig tid. Kankse något sent, men det fanns de som var senare också. Hon var lite liten fram tills hon var ca 10 mån och sen dess har hon varit långt och smal och är än i dag, och fyller 9 i sommar! 

• Fargoli

Tack för era svar. Läser alldeles för mycket och är nog en riktig hönsmamma.

Svar på tråden Ni som fått barn runt vecka 34-35 se hit!