• Frank Pappa

Storlek på lägenhet?

Hej,

Har precis fått reda på att det är en liten knodd på väg (i februari). Jag och min flickvän bor i Stockholms innerstad och vi letar lägenhet. Vi hade riktat in oss på tvåor innan beskedet men nu börjar vi fundera på om det lämpligt eller om det ens funkar? Vi vill ju bo relativt nära stan men då är ju priserna på 3:or väldigt höga så vi funderar på att köpa en 2a o sen sälja som en språngbräda för något större (har hittat ett perfekt objekt för det). Nu till min fråga: Hur länge kan man bo i en 2:a med ett litet barn? När behöver barnet (eller vi) ett eget rum?

Förstår att det inte finns något vetenskapligt svar på frågan men en liten fingervisning om jag tänker helt fel vore bra!

Tack på förhand.

/Vilsen

• Svar på tråden Storlek på lägenhet?
  • Shmone

Man kan bo i stort sett hur trångt som helst.. behöver inte vara nåt fel med det. Frågan är mer hur trångt ni kan tänka er att bo. Det är ju faktiskt väldigt individuellt.

Behöver barnet eget rum medan ni bor kvar där kanske ni kan ha en lösning där ni själva sover i vardagsrummet och barnet sover i det enda sovrummet.

• Anatha

Barnet har ju inget behov av eget rum förrän det är några år men ni kanske har behovet? Sen är ju frågan om ni planerar syskon innan syskonet kanske man måste vänja in det första barnet i eget rum. Det är ju också svårare att flytta ett större barn till eget rum då det är van vid att sova med mamma och pappa.

• La Lola

Det finns ingen specifik ålder.

Som tonåring bodde jag, mamma o pappa i en tvåa o det var inga problem.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Storlek på lägenhet?