Beroende av lugnande medel & insomningstabletter
Jag är en tjej i åldern 30- som under 4 år har ätit benzodiazepiner och zolpidem. Allt började med en mycket svår depression, åt även antidepressiva ett par år men slutade med dom sedan. Har nu varit beroende av lugnande & insomningstabletter sedan dess.
Har fått öka dosen insomningstabletter successivt under åren och äter nu ca 20-30 mg om kvällen för att kunna somna, och ytterligare 20-30 under dagen för att kunna slappna av. Äter även benzodiazepiner ibland, så gott som varje vecka, ganska stora doser där också.
Min läkare är fullt medveten om min problematik och vi har i två omgångar försökt trappa ned min medicinering. Jag är mycket motiverad och vill bli fri från mediciner. Men det är svårt. Jag är så beroende både fysiskt och psykiskt.
Finns det någon som varit i liknande situation och klarat av att bli medicinfri? Jag vet att detta låter hemskt, jag vet att jag äter otroliga mängder starka mediciner, men nu är läget som det är. Jag vill gärna höra andras erfarenheter och kanske få lite tips o råd om vad jag själv kan göra.
Inga självklarheter i stil med "låt bli att ta så många tabletter då" vill jag inte höra, det hjälper ingenting att säga så.
mvh