• Malleth

jobbig dagisinskolning, spanien

Min tös, två år har just börjat på spanskt dagis. Tårarna sprutar vid lämning och hämtning. Två timmar om dagen får hon gå nu. Jag får inte följa med in och personalen berättar inte så mycket om hur de går, de säger bara "everything is normal".

Vad jag egentligen undrar är vad som skiljer den spanska personalens hantering av barnen gentemot   engelsk dagis här. Är de mycket mer hårdhänta?   Har hört några skräckhistorier men valt att ta de med en nypa salt.

Ni som har erfarnheter, dela gärna med er.

• Svar på tråden jobbig dagisinskolning, spanien
  • havochsol

Har ingen erfarenhet av Spanien men jobb med småbarn. Märkte då att barnen grät när föräldrarna gick och sen efter ett tag så glömde de bort föräldrarna tills de fick se dem igen, då började de gråta igen....trots att det varit hur lugna som helst under mellanperioden. Det är visst så i vissa faser....Men hör med personalen vad de gör och fråga runt i omgivningen om vad de vet om förskolan....

• siesus

Hej,

Min dotter har gått på dagis hela året, hon började i höstas när hon var 2, och det var aldrig något problem... Pratar du spanska? Annars är ju spanjorerna inte välkända för sin engleska, så om du inte pratar spanska kanske det är därför de inte berättar mera.
    Alla ungar tar ju olika lång tid på sig att vänja sig, så även om det är jobbigt så går det väl över till slut... Lycka till :D

• Uskus

Jag var med på min dotters spanska inskolning. Nästan alla föräldrarna lämnade sina barn direkt. Det fanns barn som låg och grät i ett hörn i 2 veckors tid. Det tyckte jag var jobbigt! Det här var ändå ett internationellt privatdagis. Jag tror inte det passar alla barn att bli lämnade i dörren, men om jag inte skulle haft råd med ett internationellt dagis där jag och min dotter själva kunde bestämma hur vi ville ha det så hade det ju gått ändå. Är inte säker på vad det kan sätta för spår i barnet att bli lämnade så tidigt men jag går alltid på magkänslan...

• Augustiblomman

Mina barn älskar dagis, men det tog sin tid och krävde även ett dagisbyte. Min son (snart 3 år, började på dagis när han var 20 månader gammal) gick på ett annat dagis i en månad först, men där funkade det inte. Personalen pushade på att lämna honom (ensam/längre tid) innan han var redo, och ljög sen om hur mycket han gråtit. Jag tror de ville ha in honom i deras mall, de var så pedagogiska och disciplinerade, och det kändes som för mycket "skola" för ett så litet barn. Han grät i floder, till och med timmar efter att han kommit hem. Men hårdhänta var de absolut inte!!!

På andra dagiset grät han hysteriskt vid lämning i minst en månads tid. Det kändes jättehårt, men var i alla fall en förbättring jämfört med första dagiset. Dottern (nu 20 månader gammal, började för 3 månader sen) grät också en skvätt de flesta dagarna de första två veckorna, men därefter vände det helt. Hon är numera dagisfantast! De första dagarna följde jag med dem, började lite smått en timme om dagen, lämnade dem inte ensamma innan de (och jag!) lärt känna personalen. Det kändes skönt att se att personalen var gullig och tog sin tid med barnen, och att de svarade ärligt på alla mina frågor.

Jag tror största skillnaden mellan de båda ställena är, att personalen är på dagis nr 2 är med avslappnad och inte ska klämma in en tretton olika aktiviteter i ett pressat schema varje dag. Vi bor på Kanarieöarna, och mina båda erfarenheter är från privata spanska dagis. I och med att barnen börjar skolan redan vid 3 års ålder i det här landet, så tror jag att det är bra att de går på dagis innan. Var lyhörd och gå på magkänslan, så tror jag det går jättebra, TS!

Svar på tråden jobbig dagisinskolning, spanien