• Nallepuhmamma

Barn som föds i v 34-35

Hur färdigutväcklade är dom?
    Tänkte då på barn i v 34 (33+0) Eller barn i v 35 (34+0)?
    Om dom föds då hur är dras lungor osv?
    Eftervård osv?

Detta berör inte mig utan skriver för en väns räkning som är orolig!

• Svar på tråden Barn som föds i v 34-35
  • Cocco

Min M är född v33+2, jag hann få en spruta för lungmognad innan M kom men det var inte så många timmar innan han kom ut.
    Han andades själv hela tiden men låg med CPAP några timmar och extra syrgas i ca 12 timmar. Sen fick han ligga på neo och växa till sig lite. När han vägde 1700g åkte vi hem med hemsjukvård.
    Alla barn som föds innan v35+0 får sond eftesom de inte riktigt orkar äta helt själva.
    M ammade redan från första dagen men ammade inte enbart förrän han var v36+

Det blir några veckor på neo men bebisarna är för det mesta relativt mogna.

• Nallepuhmamma
    Cocco skrev 2010-06-09 15:55:19 följande:
    Min M är född v33+2, jag hann få en spruta för lungmognad innan M kom men det var inte så många timmar innan han kom ut.
    Han andades själv hela tiden men låg med CPAP några timmar och extra syrgas i ca 12 timmar. Sen fick han ligga på neo och växa till sig lite. När han vägde 1700g åkte vi hem med hemsjukvård.
    Alla barn som föds innan v35+0 får sond eftesom de inte riktigt orkar äta helt själva.
    M ammade redan från första dagen men ammade inte enbart förrän han var v36+

Det blir några veckor på neo men bebisarna är för det mesta relativt mogna.
    Vad är hemsjukvård?
  • annakohler

min yngsta föddes i v35+5 och vägde 2800gram och var 50cm lång....han o jag fick ligga på BB hela tiden vi var inlagda..han kom på onsdagen och vi åkte hem på lördagen,,,

• Nallepuhmamma
    annakohler skrev 2010-06-10 10:18:44 följande:
    min yngsta föddes i v35+5 och vägde 2800gram och var 50cm lång....han o jag fick ligga på BB hela tiden vi var inlagda..han kom på onsdagen och vi åkte hem på lördagen,,,

Inget mer än så? Ingen mer hjälp eller hemsjukvård ?
  • annakohler
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-10 10:26:50 följande:
    Inget mer än så? Ingen mer hjälp eller hemsjukvård ?
    nej ingenting ett hembesök av bvc vilket är normalt men inget annat
  • Nallepuhmamma
    annakohler skrev 2010-06-10 10:31:53 följande:
    nej ingenting ett hembesök av bvc vilket är normalt men inget annat
    Skönt det gick så bra för er
  • annakohler
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-10 10:42:55 följande:
    Skönt det gick så bra för er
    ja idag är han 19månader gammal och vild o galen hehehe och han väger ca 13,5kg nu
  • Pysse

Min son föddes 35 +0 - då hade jag legat på KK i 3 veckor och hållit igen. Fick Bricanyldropp så fort jag fick värkar - vilket jag fick nästan hela tiden i 3 veckor ! eller åtminstone så fort jag var uppe och gick. Men de bestämde sig för att sluta med Bricanylen när vi hade passerat 34+6 och så föddes han mitt lilla underverk 10 timmar senare.
    Han hade apgar 10-9-10 tror jag och det var inget dramatiskt alls förutom att de hade en barnläkare i förlossningsrummet, som genast tittade på sonen och konstaderade att han var pigg, andades själv och lik sin far. Han vägde 2980g och var 49 cm lång.

Vi fick välja om jag ville ha med honom på BB eller om han skulle vara på Neo och jag som är lite orolig av mig ville han skulle vara på Neo, så han kunde hjärtövervakning. Hjärtövervakningen tog de bort efter 12h eftersom de menade att det inte behövdes. Efter någon dag fick min son gulsot och fick sola - men det var heller inte särskilt dramatiskt. De första dagarna fick han matas med sond eftersom han hade lite lågt blodsocker.
    Tror vi var totalt 10 dagar på Neo och då hade vi permission de sista 4 dagarana. Personalen var underbar och vi var bara så lyckliga att äntligen ha fått ett levande barn att ingenting kändes jobbigt.
    Sonen har hela tiden varit ikapp både vikt och utvecklingsmässigt. Han gick visserligen inte förrän han var 15 månader  - men det gjorde inte jag heller.
    Nu är sonen nästan 10 år - superduktig på att läsa - kunde läsa innan han började skolan. Duktig på datorer och tekniska prylar och dålig på multiplikationstabellen och städa på sitt rum - fast jag tror inget av det har med hans prematura födsel att göra

• lerumstessan

Min dotter kom i v. 34+4 och hon och vi låg 2 veckor på NEO och 1 vecka med hemsjukvård. Hon hade andningslarm i 2 dagar men det behövdes ej så det kopplades bort, hon fick gulsot och fick sola i 3 dagar och sond för hon orkade inte äta. Men vi fick egen minilägenhet på NEO och hade henne hos oss hela tiden, fick även ett flyttbart solarium så hon solade inne på rummet med.

Hon vägde 2405 gr och var 45 cm lång, på onsdag fyller hon 1 år och är som vilken enveten, gnällig, vild, fantastisk och underbar 1-åring som helst som går längs med möblerna och charmar allt och alla!

~¤~Ally 090617~¤~
Svar på tråden Barn som föds i v 34-35