• micki

rasister samt nazister (kanske fel grupp?)

Jag har länge suttit och funderat över hur man kan bli rasist eller nazist.

Hatar ni verkligen svarta och tror att dom är sämre vetande? eller hatar ni bara på nån/något för att hata liksom? (ett exempel)

läste tråden" vilka fördomar har ni" och såg att många tror att alla invandrare är kriminella, alla svarta bär på könssjukdomar och är sexuellt frustrerade, lesbiska är manshatare och alla muslimer är terrorister.

vart får ni denna "information"ifrån? jag vet att media kan bidra då de märker ord hela tiden om vilka som är svarta och vilka som är muslimer osv men ändå??
    Vet ni om att "ni har fel"? jag menar, ni förstår väl att alla muslimer inte är terrorister och att alla svarta inte bär på sjukdomar? eller förstår ni inte det?

jag kom och tänka på en bekant till mig som avskyr svarta blev tillsammans med en tjej(min f.d kompis) som är adopterad och är alltså lite brun. borde inte han som tror att mörkhyade människor är mindre värda tycka samma om henne? han kanske tänkte de att "men hon är ju adopterad" men då borde han väl upptäcka att det inte hade med hudfärg att göra? eftersom han märkte att hon var "normal", eller? att det inte hade med hennes hudfärg att göra?

Är osäker på om jag fick fram allt jag ville berätta och fråga men isåfall lägger jag till det senare.
    anledningen att jag är inne på känsliga rummet är så att dessa rasister och razister vågar krypa fram och säga sitt så jag kan förstå det hela.

hoppas ni inte tar illa upp utan förstår vad jag vill är att förstå hur ni tänker.

• Svar på tråden rasister samt nazister (kanske fel grupp?)
  • Wilja

Jag tror att det kan ligga en hel del i det nallea's sambo säger. För jag tror _inte_ att den höga andelen invandrare i svenska fängelser beror till så pass stor del av rasism dålig acklimatisering o liknande att den förklarar den höga andelen invandrare i fängelsena.

Ex.

Tar dom in en kille som har begått ett mord vid en speciell tidpunkt, o anklagar honom för stöld eller rån, som ska ha begåtts samma tidpunkt men någon annanstans. Då tar han ju hellre _det_ straffet som dels är mycket mildare, o dels ger honom ett alibi.

Sen tror jag att många begår brott för att dom inte har respekt för det svenska rättsväsendet. Jag har hört om ett par som satt på en restaurang, killen säger helt plötsligt till sin tjej:

-Om nånting händer, släng dig på golvet

Hon som inte förstod vad han menade kollade åt det håll han stirrade, o får se en zigenare (eller Rom eller vad man nu får lov att säga) stå o bolla med en pistol. När sen polisen kom drog dom en kniv i motorhuven på polisbilen o skrattade, inte så respektfullt, kanske?

• hailey

Jag menade att det på TV nu verkar vara mycket mer jämlikt, i alla realityprogram och sånt där, dom alltid får med sig nån av nån annan ras.
    Körde själv vilse en gång i LA, vi skulle hämta en nyckel av en tant för vi skulle låna en stuga av henne i Big Bear, hon bodde i ett sämre område men vi råkade åka fel och körde in i Compton, var bara 16 då och har aldrig varit så rädd.
    Så jo skillnaden är fruktansvärt stor, sverige är inte ens i närheten av hur illa det är därborta.

• hailey

Ahöst, vi är redan segregerade i sverige så där är det försent. Fördomar kanske påverkar brottsstatistiken men inte till den grad att det är enda orsaken till att det ser ut som det gör i sverige angående brottstatistiken. Det gäller även i USA.

• sukkubus

Lilith74 - Jag går några sidor tillbaka...
    Jo det finns nog fakta om hur det ser ut i fängelserna. Som jag skrev titdigare så har min kille suttit inne flera år på olika anstalter, så där har vi lite direkt verklighet.
    Håller med om att invandrare kanske har svårt att acklimatisera sig och Sveriges psykvård är bristfällig (även gentemot ursvenskar).
    Jag skulle kunna vara mildare om det enbart gällde snatteri eller ekobrott men nu är det många våldtäkter, misshandel och brutala personrån, vilka inte är accepterade i något land. Antagligen skulle de flesta få grymt mycket hårdare straff i länderna de kom ifrån.

Men vitsen var här att faktan faktiskt ändå visar på att det är flest invandrare som står för exempelvis största andelen i våltäktsstatistiken. Alltså att det inte är en rasistisk fördom.
    Sedan vad det beror på går att diskuteras.

hailey - "sukkubus, att vi svenskar är livrädda för utlänningar alla poliser är rasister och att alla invandrare som sitter i fängelse är offer för rasism och därför oskyldiga, som svar på din fråga"
    Haha (med sorg i rösten)! Det är fördjävligt men jag har en så kallad fördom och det är att många svenskar och det svenska samhället är såå mesigt och vågar inte ta tag i något av rädsla för att sticka ut och kanske, kanske bli oskyldigt kallade rasister.

Och nej, svar på dina frågor går nog inte att få.
    Och ännu en som baserar sina inlägg angående Sverige på livet i USA... NEJ Sverige är inte som USA, än, tack och lov.

• AHöst

Men det ar ju det som ar min poang. Sverige har inte gatt lika langt som usa. Det ar just darfor det ar sa viktigt att vara lyhord pa vad som hant har och lara sig av andras misstag.

• AHöst

Kom att tanka pa denna gamla trad nar jag laste om rapporten att de flesta brott begas av svenskar fran brottsforebyggande radet.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=502683&previousRenderType=6

• Korallen

Undrar om de tagit hänsyn till den procentuella fördelningen av svenskar vs. invandrare i den totala populationen då?

• Marsipan

Eftersom denna tråd har 24 sidor orkar jag verkligen inte att läsa igenom varenda inlägg.

Men jag måste bidra ändå..

Jag vet inte varför man blir rasist/nazist. Själv kommer jag från Iran och där finns det hur många rasister som helst, och det är jäkligt fel.
    Oftast beror det kanske på att man hör så mycket om en speciell nationalitet så att man bildar en fel uppfattning om HELA den befolkningen, och det är ju fel.

EN grej (bland så många) jag stör mig på är att jag inte kan gå och handla ifred.
    Alltid ska de civila vakterna i butikerna hålla mig unde uppsikt, och jag VET att det är för att jag har ursprung från Mellanöstern.
    Inte är de särskilt diskreta heller.

Jag har sett en ensam svensk tjej stå i en avdelning och titta på varor utan att personalen och de civila vakterna bryr sig. Men då jag går till samma avdelning när det blir tomt, ja då kommer antingen någon fram och frågar om jag vill ha hjälp eller så spatserar de civila vakterna förbi.
    Hur jag vet att de är civila vakter? Jo, för de ser så jävla misstänksamma ut!

Min kompis jobbade i en viss, riktigt känd o stor butik. (hon är oxå iranier) Och hon hade inget bra att säga. Hon sa att när man frågade om någon ville hjälp så var det för att man misstänkte personen! Plus att hennes chef var fördomsfull mot "svarskallar".

Men tji fick chefen när en man från ett vaktbolag hade informationsmöte hos dom och berättade att majoriteten av snattarna var medelålders SVENSKA kvinnor!!

Det är alltså sant att "svarskallar" är överrepresenterade i brottsstatistiken.
    Så det så!

• MansonDust

Alla tycker olika. Varför bryr sig folk alls ? Bara för att just nån tycker nåt så är inte en annan åsikt automatiskt fel eller sämre.

• Mea

Varför man blir rasist?
    Frågan är faktiskt, om man benar upp den, hyfsat lättbesvarad. Antingen har man matats med info tills man tror vad man hört, eller så har man råkat ut för något.

Jag råkade ut för något för många år sedan som gjorde mig livrädd för greker (av alla människor!) och det dröjde tills jag lärde känna några som var bra innan jagkunde fatta att det var ett rötägg och inte ett folk som var puckat. Jag visste hela tiden, men rädsla är inte logisk.

Det trista är väl just att det räcker med ett rötägg för att sabba synen på ett folk, men det krävs mycket fler och mer för att det ska gå åt andra hållet när det väl rotats.

• fipa2

marsipan, om det är nån tröst så brukar de fråga mig också om jag behöver hjälp
    synd att jag inte har kvar mitt änglalika utseende från barndomen...

iallafall så har jag upplevt att det är olika från butik till butik. i vissa butiker har personalen blivit tillsagda att fråga alla om de behöver hjälp, i andra får man inte ens hjälp när man ber om det, fäör att personalen tycker det är roligare att prata i telefon med sina vänner.

åandrasidan lägger jag knappast märke till det lika mycket som en med "avvikande" utseende skulle göra, jag antar väl att alla behandlas lika som jag.

• Pollygirl

Jag håller helt med dig micki, det finns så mycket ogrundade förutfattade meningar, jag tror det handlar om som du skrev "dom är hatade för att vissa människor vill ha något/ någon att hata"
    Eller så är det för att man har föräldrar som har en negativ syn på invandrare, så då får barnen det med.
    Eller så hänger man med strömmen, den strömmen som väljer att inte gilla invandrare, för bara för att dom är invandrare så måste man ju naturligtvis vara våldtäcksman, terrorist, kvinnomisshandlare och kriminell *ironisk*

Alla människor har lika värde, oavsätt hudfärg eller vart man kommer ifrån.
    Jag hatar förutfattade meningar om invandrare, och jag önskar att det inte hade
    behövt vara så att så många har det, som jag har märkt att många har, tyvärr.

Min kille är inte svensk, och jag får ofta kommentarer, och blickar som säjer tex.
    "Hur kan du vara ihop med han, han är ju "mörk"".
    Och det ska ni veta, att det är inga komentarer, eller blickar som man blir glad av.

• A73H

Måste dock (utan att ha läst tråden) få säga att min erfarenhet av nazister/rasister som är unga är att det är just en tonårsgrej! Likväl som de som är satanister eller AFA:re eller militanta veganer, eller....listan kan göras lååång! Det är väl någon slags tonårsrevolt och längtan efter en gruipptillhörighet, något som tyvärr just olika nazi-/rasistiska organisationer är ganska bra på att skapa! Förhoppningsvis "växer det bort", men visst är det jättesorgligt att vi har så många unga som upplever ett sådant utanförskap att de ansluter sig till sådana grupper!

• kunna
    MansonDust skrev 2005-10-30 14:46:39 följande:
    Och det finns ingen som har rätt eller fel. Sköt dej själv och skit i andra.

Jaha ,varför ska man göra det ??
Svar på tråden rasister samt nazister (kanske fel grupp?)