Bonuspappan och låtsasfamiljen
När jag var 11 så flyttade jag och mamma ifrån stockholm. Mamma hade bestämt att vi skulle bo hos en man hon träffat, G. Ett år tidigare hade hon haft en annan man som vi skulle flyttat till, men det tog slut av nån anledning. Jag hade varit upprymd och glad för att sen bli besviken. Men nu var det alltså på riktigt. Vi skulle flytta. Till NORRLAND! (ok, södra norrland men för mig var det såååå häftigt)Jag skulle få en häst och 2 katter och en PAPPA och två lillasystrar och en familj och vi skulle leva lyckliga i alla våra dagar!
Det blev sisådär. Jag VAR lycklig. Eller lyckligare än vad jag varit tidigare. Hade ju inte så mycket att jämföra med.
För första gången fick jag uppleva familjemiddagar, syskonbråk osv. Men det fanns alltid en känsla av otillräcklighet, av utstötthet, utanförskap. G - styvpappa - kunde vara riktigt elak. Lite så där i smyg så att man snarare skuldbelade sig själv än honom. Han var underbar och kärleksfull när han var glad men en djävul när han var arg. Och arg kunde han bli! Det bara skallrade mellan väggarna när han vrålade; "EEEEELIN!!! NATASHJA!!!"
Jag minns en gång då jag vaknade på natten av att han kom in till mig. Han satte sig ner och började prata lågmält och lungt. Jag hade glömt vantarna i stallet. Ett långt föredrag om hur värdelös jag var (och hur underbar hans egen RIKTIGA dotter var) och hot om att jag skulle vakna en morgon med Skrållans huvud vid sänggaveln skrämde upp den lilla 12åring som jag var då. Detta hände flera gånger. De nattliga föredragen om min värdelöshet och dotterns förträfflighet. (undrar dock om han sa samma saker till henne, för maken till osäkrare människa har jag inte träffat)
En annan gång var jag törstig. Tog ett glas mjölk ur kylen. Fick en utskällning som hette duga! Mjölken var ju till hans döttrar! En annan gång smällde han till mig över munnen. Han höll en kniv i samma hand. Mamma sa ingenting och jag flydde till en kompis.
Jag kände mig alltid ivägen, alltid oälskad, aldrig en del av den familj jag så gärna ville ha.
Jag blir så jävla ledsen när jag läser här på FL om hur vissa hatar sina bonusbarn, hur en del t.o.m medvetet behandlar dem illa eller försöker få dem att må dåligt. För barn vet. Man känner det. Det ligger tjockt i luften. Och det påverkar mer än vad man kan föreställa. Känslan följer en genom hela livet.