• Lady Dahmer

Bonuspappan och låtsasfamiljen

När jag var 11 så flyttade jag och mamma ifrån stockholm. Mamma hade bestämt att vi skulle bo hos en man hon träffat, G. Ett år tidigare hade hon haft en annan man som vi skulle flyttat till, men det tog slut av nån anledning. Jag hade varit upprymd och glad för att sen bli besviken. Men nu var det alltså på riktigt. Vi skulle flytta. Till NORRLAND! (ok, södra norrland men för mig var det såååå häftigt)

Jag skulle få en häst och 2 katter och en PAPPA och två lillasystrar och en familj och vi skulle leva lyckliga i alla våra dagar!

Det blev sisådär. Jag VAR lycklig. Eller lyckligare än vad jag varit tidigare. Hade ju inte så mycket att jämföra med.

För första gången fick jag uppleva familjemiddagar, syskonbråk osv. Men det fanns alltid en känsla av otillräcklighet, av utstötthet, utanförskap. G - styvpappa - kunde vara riktigt elak. Lite så där i smyg så att man snarare skuldbelade sig själv än honom. Han var underbar och kärleksfull när han var glad men en djävul när han var arg. Och arg kunde han bli! Det bara skallrade mellan väggarna när han vrålade; "EEEEELIN!!! NATASHJA!!!"

Jag minns en gång då jag vaknade på natten av att han kom in till mig. Han satte sig ner och började prata lågmält och lungt. Jag hade glömt vantarna i stallet. Ett långt föredrag om hur värdelös jag var (och hur underbar hans egen RIKTIGA dotter var) och hot om att jag skulle vakna en morgon med Skrållans huvud vid sänggaveln skrämde upp den lilla 12åring som jag var då. Detta hände flera gånger. De nattliga föredragen om min värdelöshet och dotterns förträfflighet. (undrar dock om han sa samma saker till henne, för maken till osäkrare människa har jag inte träffat)

En annan gång var jag törstig. Tog ett glas mjölk ur kylen. Fick en utskällning som hette duga! Mjölken var ju till hans döttrar! En annan gång smällde han till mig över munnen. Han höll en kniv i samma hand. Mamma sa ingenting och jag flydde till en kompis.

Jag kände mig alltid ivägen, alltid oälskad, aldrig en del av den familj jag så gärna ville ha.

Jag blir så jävla ledsen när jag läser här på FL om hur vissa hatar sina bonusbarn, hur en del t.o.m medvetet behandlar dem illa eller försöker få dem att må dåligt. För barn vet.  Man känner det. Det ligger tjockt i luften. Och det påverkar mer än vad man kan föreställa. Känslan följer en genom hela livet.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Bonuspappan och låtsasfamiljen
  • Ess

En sk. bonusfamilj är nog ingen vinst för någon, det handlar mest om att stå ut och försöka att få det att flyta någerlunda. Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig upplevt något positivt med det och jag skulle aldrig dra samma nitlott igen.
    Det är min man som har barn sen innan. Jag har aldrig varit elak mot dem eller nåt sånt, utan jag har behandlat dem som jag gör med arbetskamrater, artigt och vänligt.

• La Lola

Usch...vilka jävla människor det finns!

Jag är så jökla glad att jag träffat en karl som inte gör nån skillnad på barnen!
    Hade jag märkt minsta lilla till såna dumheter hade jag flyttat utan att tveka!

Stor kram till dig!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • örebromupp

Mina bonusbarn har fått en styvfar som oxå håller föredrag om att dom är värdelösa.
    Kokar i mig, när jag läser.

Varför allt detta tjafs? Se det som ett tillfälle att öka förståelse och tolerans
  • LyckligtSlut

Tråkig historia. Är så hemskt med dessa uppbrott och nya individer hela tiden i en familj.

Jag tror inte att det är så många som är hatiska faktiskt. Tack och lov. Däremot har jag iaf märkt att varje gång jag tar upp en oskyldig fråga om hur man ska hantera ett problem i en styvfamilj som styvmamma så känns varje svar som en spark i magen. Allt är MITT fel hela tiden och jag förstår inte hur det kan vara det när det är barnets bioföräldrar som satt oss alla i den sits vi är i. Det är ett plågsamt utanförskap att vara styvförälder, tycker jag. Men nu är det som det är och jag gör det bästa av det och försöker medla mellan folk.

varför jag inte drar som alla tipsar mig om om det ä'r så jävla jobbigt? För att barn som redan är offer för familjesplittring inte ska behöva uppleva det igen. Det är hemskt om man ser osäkerheten och barnet kramar mig med ren kärlek och säger att jag aldrig får försvinna.

Jag är skyldig att hålla ihop familjen tycker jag, så gott jag kan. Jag är en riktig kärnfamiljsunge och tycker att hela styvfamiljskonstellationen är plågsam. Barnet skickas fram och tillbaka, ska vänja sig vid nytt hela tiden och rådet jag får när jag är orolig är att jag ska dra om det är så jävla jobbigt. Hur blir det bättre och tryggare för barnet?

På en del låter det som att man kan skapa trygghet för att styvbarn genom presenter i drivor, curling och att släta över alla problem.

Jag tror inte att det skapar trygghet för ett barn. Det som jag tror skapar trygghet för henne är om jag ställer upp för henne hela livet och alltid finns tillhands.

Förstår inte varför folk tycker att det är så vidrigt att jag försöker behandla henne som om hon var min egen.

Och jag vet, det är väl helt OT, men vill bara säga det, att ibland låter vi styvmammor arga för att folk spottar på oss för att vi älskar någon annan kvinnas barn och vill det väl i längden. Inte bara för stunden.

• LyckligtSlut
    örebromupp skrev 2010-06-07 23:15:58 följande:
    Mina bonusbarn har fått en styvfar som oxå håller föredrag om att dom är värdelösa.
    Kokar i mig, när jag läser.
    Va? Inte din man då utan din mans ex nya man? Men vad gör hon då? Usch.
  • örebromupp
    LyckligtSlut skrev 2010-06-07 23:26:06 följande:
    Va? Inte din man då utan din mans ex nya man? Men vad gör hon då? Usch.
    Förlåt Lady dhamer om jag tar upp lite plats om mina bonusar*hoppas det inte gör något*
    Hon förnekar allt, -nej så var det inte, -nej så har han inte sagt och -nej det hände aldrig

Känner mig maktlös som bonusmamma och det gör deras far med
    Varför allt detta tjafs? Se det som ett tillfälle att öka förståelse och tolerans
  • LyckligtSlut
    örebromupp skrev 2010-06-07 23:29:02 följande:
    Förlåt Lady dhamer om jag tar upp lite plats om mina bonusar*hoppas det inte gör något*
    Hon förnekar allt, -nej så var det inte, -nej så har han inte sagt och -nej det hände aldrig

Känner mig maktlös som bonusmamma och det gör deras far med
    Hemskt.

Gäller det att han säger sådant, kan inte barnens pappa stämma träff med mannen och ta ett rejält snack om att barnen ska respekteras?

Blir kanske en OT-diskussion, men samtidigt så var inte meningen att man kanske skulle diskutera hur man ska göra när styvföräldrarna beter sig illa? kanske inte. Var ju som mer en sorglig berättelse om just det än en frågeställning i TS:(
  • örebromupp
    LyckligtSlut skrev 2010-06-07 23:47:31 följande:
    Hemskt.

Gäller det att han säger sådant, kan inte barnens pappa stämma träff med mannen och ta ett rejält snack om att barnen ska respekteras?

Blir kanske en OT-diskussion, men samtidigt så var inte meningen att man kanske skulle diskutera hur man ska göra när styvföräldrarna beter sig illa? kanske inte. Var ju som mer en sorglig berättelse om just det än en frågeställning i TS:(
    Nya styvisen och exfrun var här förra sommaren på en diskution, när yngsta dottern ville bo med mig och biopappan. Tyvärr så löste det inte mycket och det blev en massa konstigheter som följde på det hela.
    Biopappan (min sambo) har sagt ifrån x antal gånger, både artigt och senare i vrede.
    För tillfället har biomamman och hennes nye make flyttat isär men han har lyckats linda henne runt fingret och håller på och vinner henne tillbaks, medans yngsta dottern håller på och går sönder inombords. Yngsta dottern har antagit en beskyddar roll för sin mamma och är livrädd konstant att något ska hände hennes mamma om inte hon är i närheten.
  • örebromupp

Jag tolkar nya styvisens beetende som svartsjuka och stora svårigheter att besinna sig i att hans fru haft ett förflutet

Svar på tråden Bonuspappan och låtsasfamiljen