• banansmoothie

Jag tycker så synd om de som måste ha sina barn på dagis

Jag är hemma på heltid med min son, som är 2 år. Det har slagit mig på senaste tiden hur otroligt glad jag är för att jag kan vara hemma med mitt barn. Under de första 1.5 åren var det liksom måttligt roligt att vara hemma hela tiden. Jag blev uttråkad och var trött efter nattvak osv. Men nu! Det är så himla otroligt att spendera varje dag med min son. Att vara där varje steg han tar i sin utveckling. Att hjälpa honom utvecklas, att utmana honom, skratta med honom, ge honom möjligheten att sätta sin egen agenda. Hade jag satt honom på dagis ett halvår sen, då hade jag missat det mesta av dessa. Visst, man har helger, men jag tror inte att det blir riktigt samma sak ändå. Allt det han gör i veckorna när vi går på kyrkis och till parken, allt pyssel vi hinner med hemma, allt vardagligt som jag kan involvera honom i. Att bara ha honom där hela dagen är så underbart! Nu vill jag absolut inte sätta honom på dagis längre. Jag har inte mycket behov för "egentid" längre. Jag njuter av varje dag som går. Jag kommer nog vara hemma tills skolstart med honom. (Och sen låta honom välja om han vill gå i skolan eller hemskola också.) Jag tycker så synd om alla som måste sätta sina barn på dagis, eller alla som tror att de prioriterar rätt när de väljer att göra det. Dessa ögonblick med våra barn får vi aldrig tillbaka.

Hur känner ni andra hemmaföräldrar, tänker ni som jag? Eller ni som glidit in och läst som har dagisbarn, skulle ni velat prioritera annorlunda?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 12:19
    Alla ni som inte vill bli tyckta synd om - jag respekterar era önskan och tycker inte synd om er. Så nu slipper ni komma in i tråden och skriva det .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 14:49
    Man missuppfattar gärna här på FL. T.ex. i min trådstart så nämner jag att jag tycker synd om alla som MÅSTE ha sina barn på dagis. Jag skrev inte något om de som väljer att ha det av bra skäl. Sen skriver jag även "de som prioriterar fel" och det kan väl tolkas mer fritt, men då tänker jag snarast på de vars jobb är mer än halva deras liv, inte de som har barn på förskolan 15 timmar i veckan, eller jobbar 80% eller mindre. Men jag tror att många lätt blir absorberade i sitt arbete (liksom min man) och glömmer bort barnen och hur underbara de är. Och det är DET som jag tycker är synd. Att en del inte inser och missar sina barns utveckling, därför att de absolut ska jobba efter 6 månader (tänker här delad föräldrarledighet). Man hinner aldrig komma in i lugnet med barnet, hinner aldrig fullt absorbera allt ett barn kan ge. Jag säger inte att man inte kan ha detta och samtidigt ha barnen på dagis från tidig ålder, men JAG hade i alla fall förmodligen missat detta om jag hade hastat iväg min son till dagis när han fyllde 1.

Angånede hemskola så är det egentligen inte menat som en del av diskussionen, utan mer att jag personligen trivs så himla bra med att vara hemma att jag skulle kunna tänka mig att hemskola. SJÄLVKLART kommer jag sätta min sons behov före mitt, och han kommer få gå i skola om vi inte hittar ett annat bra sätt för honom att lära sig arbeta i grupp och få tillräcklig social kontakt. Men jag kommer förmodligen om jag kan välja en alternativ skolgång till den kommunala.

• Svar på tråden Jag tycker så synd om de som måste ha sina barn på dagis
  • Spelar roll
    Manchester skrev 2010-08-15 16:34:53 följande:
    Det finns redan. Hos oss kallas det Livskunskap, men jag tror att det kan gå under lite olika namn. Där får eleverna bland annat lära sig att känna igen känslor hos sig själva och andra, att se sina egna reaktioner och kunna bedöma om de är rimliga eller ej, att sätta sig in i hur andra känner och reagerar etc. Vi har ämnet på schemat i alla årskurser.

På vår skola har vi även ett projekt som heter DISA (=Dina Inre Styrkor Aktiveras) och som vänder sig till flickor i tonåren, hos oss i årskurs åtta. De får lära sig att tro på sig sjölva, att våga vara den de är, att lita på sina egna åsikter och känslor. Förmodligen en bra grund om vi vill få fler kvinnor att vara noga med vilken pappa de väljer åt sina barn. Ämnet leds av en kurator och en skolsköterska och tejejerna får sammanlagt ca 10-15 timmar av undervisning/diskussioner/funderingar under loppet av en knapp termin.
    Fantastiskt. Är det hela kommunen eller just din skola?
  • Spelar roll
    DrKejs skrev 2010-08-15 20:11:31 följande:
    Visst ska man vara väldigt försiktig med vem man skaffar barn med, men det är nog inte alltid så lätt.

Du borde besöka våra familjerätter och tala om det för dem. De står bakom att barn slits från sina pappor och att oerhört många barn inte har någon som helst kontakt med sin pappa vilket leder till en massa problem.
    Mkt i livet som inte är så lätt. Har det blivit ett barn så har det MEN prata med era barn om detta. Jobba för vettiga manliga p-medel.  Borde kunna ändras i framtiden.

Familjerätten är skyldig att gölja svensk lag. Den säger att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Jag känner många som skilt sig med barn. De flesta har delad vårdnad. En mamma som låter sina barn slitas från en väl fungerande pappa är inte någon vettig mamma. Anser jag. Har själv inte stött på det. Däremot mammor som försöker få pappan att umgås med barnet. Många nyanser finnes....
  • Spelar roll
    Manchester skrev 2010-08-15 22:17:30 följande:
    När flickorna går på DISA brukar killarna ha livskunskap med en manlig lärare. Däremot har vi inte hittat något bra "program" som riktar sig till pojkar på samma sätt. Det som finns är oftast väldigt probleminriktat, tänkt för killar som redan halkat snett. Kanske finns något bra förebyggande i stil med DISA, men än så länge har vi bara ett övningsmaterial med diskussionsfrågor och liknande (Risken finns, vet inte vilket förlag som gett ut det). Kanske är det lite typiskt. Det är tyvärr inte ofta man ser ordet "tonårskille" utan att "problem" ingår i samma mening.
    Det är lite trist. Du får jobba för det. It takes two to tango. Önskar självkännedom på schemat för både grabbar och tjejer.
  • Manchester
    Spelar roll skrev 2010-08-15 22:21:49 följande:
    Fantastiskt. Är det hela kommunen eller just din skola?
    Såvitt jag vet har hela kommunen Livskunskap. Däremot vet jag inte om alla har DISA. DISA är jättebra, men man kommer rätt långt med den vanliga Livskunskapen också.
  • Manchester
    Spelar roll skrev 2010-08-15 22:28:24 följande:
    Det är lite trist. Du får jobba för det. It takes two to tango. Önskar självkännedom på schemat för både grabbar och tjejer.
    Det kommer ju med i ämnet Livskunskap, som alltså är för både tjejer och killar. Det är bara det att det inte finns något lika bra färdigt program för killar, så just den där knappa terminen när tjejerna har DISA så är det lite bättre för dem än för killarna. Annars är det samma.
  • Bitchiga bitch

Jag tycker det  är synd att jag inte kan vara hemma längre, men om man fick mera dagar så skulle det inte vara något problem !!

• IsadoraW

Själv känner jag starkt att jag vill att mina barn ska gå på förskola - men inte ha så långa dagar. Jag vill och behöver arbeta av ekonomiska skäl och för den mentala stimulansen. Dessutom tror jag det ger mina barn något att få gå på förskolan och träffa andra barn och vuxna, de gör mycket roliga saker och lär sig jättemycket. Men jag vill ha en balans där jag känner att jag hinner med att vara med mina barn, att verkligen känna dem och inte missa deras barndom. Tyvärr är det ju inte så bra ur karriärsynpunkt, eller för pensionen. Men jag skulle ha svårt att välja att göra på något annat sätt. Jag tycker inte synd om folk som väljer hur de vill göra själva men känner för dem som är tvingade att göra på något visst sätt mot sin vilja. Dessutom tycker jag så ofta det är hemmamammor med många barn som dyker upp i nannyprogrammen som verkar så oerhört understimulerade och deprimerade. Dem kan jag tycka synd om, men det är ju inte svenska kvinnor utan amerikanska där det finns en helt annan kultur kring att vara hemmamamma.

• Omorfia
    DrKejs skrev 2010-08-15 20:13:40 följande:
    Så, du tror på att barn blir kriminella av genetiska orsaker?
    Jag tror inte att det finns en "kriminell" gen. Däremot kan man inte vetenskapligt bevisa vilket som orsakar vad eller i vilken utsträckning de samverkar (arv eller miljö alltså) eftersom det inte är etiskt att experimentera med människor på det sättet. Jag hoppas bara att ingen längre tror att tabula rasa är ett vettigt begrepp.

Jag tror däremot att generna spelar in mer än vad man generellt tror idag, jag tror t ex inte att man förvärvar en personlighetsstörning under barndomen, utan den är medfödd och individen får lära sig att hantera den. Om nu personlighetsstörningen är en "missbildning" som uppstår under fosterlivet eller om den finns i arvsmassan från början vet jag inte. Ex. dåligt fungerande psykopater (de psykopater som hamnar i fängelse) har underutvecklade delar i hjärnan jämfört med välfungerande psykopater (som inte hamnar i fängelse).

Generellt så håller jag med Judith Rich Harris om att barnets vän-/umgängeskrets verkar spela störst roll i hur barnets personlighet utvecklas i sina medfödda egenskaper.
  • DrKejs
    Manchester skrev 2010-08-15 22:17:30 följande:
    När flickorna går på DISA brukar killarna ha livskunskap med en manlig lärare. Däremot har vi inte hittat något bra "program" som riktar sig till pojkar på samma sätt. Det som finns är oftast väldigt probleminriktat, tänkt för killar som redan halkat snett. Kanske finns något bra förebyggande i stil med DISA, men än så länge har vi bara ett övningsmaterial med diskussionsfrågor och liknande (Risken finns, vet inte vilket förlag som gett ut det). Kanske är det lite typiskt. Det är tyvärr inte ofta man ser ordet "tonårskille" utan att "problem" ingår i samma mening.
    Väldigt tråkigt att det inte satsas på att även tonårspojkar ska få samma möjligheter. Dock är jag inte ett dugg förvånad, det är precis som du själv skriver att "tonårskille" och "problem" ofta används tillsammans utan att man reflekterar över att kanske, bara kanske, även tonårspojkar behöver stöttning genom livet.

I ett jämställt samhälle så skulle program för tonårspojkar vara utformade för länge sedan. Dessvärre så ses dessa tonårspojkar mest som ett problem som ska skuffas undan av skolan och myndigheterna. 
  • DrKejs
    Spelar roll skrev 2010-08-15 22:26:33 följande:
    Mkt i livet som inte är så lätt. Har det blivit ett barn så har det MEN prata med era barn om detta. Jobba för vettiga manliga p-medel.  Borde kunna ändras i framtiden.

Familjerätten är skyldig att gölja svensk lag. Den säger att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Jag känner många som skilt sig med barn. De flesta har delad vårdnad. En mamma som låter sina barn slitas från en väl fungerande pappa är inte någon vettig mamma. Anser jag. Har själv inte stött på det. Däremot mammor som försöker få pappan att umgås med barnet. Många nyanser finnes....
    Om du har följt med i medierna på sista tiden så har flera kommuners familjerätter nu ögonen på sig eftersom de har diskriminerat pappor och att många har tröttnat på den diskrimineringen.
  • Omorfia
    Manchester skrev 2010-08-15 16:34:53 följande:
    Det finns redan. Hos oss kallas det Livskunskap, men jag tror att det kan gå under lite olika namn. Där får eleverna bland annat lära sig att känna igen känslor hos sig själva och andra, att se sina egna reaktioner och kunna bedöma om de är rimliga eller ej, att sätta sig in i hur andra känner och reagerar etc. Vi har ämnet på schemat i alla årskurser.

På vår skola har vi även ett projekt som heter DISA (=Dina Inre Styrkor Aktiveras) och som vänder sig till flickor i tonåren, hos oss i årskurs åtta. De får lära sig att tro på sig sjölva, att våga vara den de är, att lita på sina egna åsikter och känslor. Förmodligen en bra grund om vi vill få fler kvinnor att vara noga med vilken pappa de väljer åt sina barn. Ämnet leds av en kurator och en skolsköterska och tejejerna får sammanlagt ca 10-15 timmar av undervisning/diskussioner/funderingar under loppet av en knapp termin.
    Jag tycker att det är bra att man börjar inse att det finns annat än de vanliga ämnena som är viktiga i skolan, men för att jag ska vara nöjd ska "självkännedom"-klasserna ledas av utbildade terapeuter. Det krävs oftast lång egen terapi för att låta bli att projicera.

Dessutom tror jag inte på något sätt att flickor har större nytta av riktade insatser än pojkar.
  • Spelar roll
    DrKejs skrev 2010-08-16 12:09:41 följande:
    Om du har följt med i medierna på sista tiden så har flera kommuners familjerätter nu ögonen på sig eftersom de har diskriminerat pappor och att många har tröttnat på den diskrimineringen.
    Det är bra! Helt fruktansvärt att som pappa bli fråntagen rätten att umgås med sitt barn. Likaså för barnet att mista sin far. Man kan börja gråta för mindre. Jag stöder dig helt i den kampen. Alla barn har rätt till båda sina föräldrar. Och när jag tänker efter känner jag till ett par fall där mamman manipulerat bort pappan från barnet. Viktigt att lagen efterföljs. Även viktigt att klart olämpliga föräldrar uppmärksammas. Både mammor och pappor.

Den egentligen enda vägen är att få vuxna människor att ta ansvar för sitt beteende.
  • Angelina79

Oj, jag vet inte var jag ska börja. 
    Jag är lärare på förskola.
    Jag vill ha mina barn på förskola när jag får barn (om jag får barn).
    En bra förskola som arbetar enligt läroplanen med engagerade och duktiga pedagoger.
    Absolut inte 6.30-18.00 som en del barn varit tvungna att gå där jag arbetat, men är man ensamstående och pendlar så måste man. Jag vill hinna umgås med mina barn också. 

Jag tror att barnen behöver den sociala utvecklingen som förskolan kan ge. Jag har upplevt att de barn som varit hemma väldigt länge blir väldigt hårt bundna till den föräldern som är hemma (oftast mamman). Och hemskolning - är du utbildad lärare? Sedan då, när ditt barn ska vidare till gymnasie och uni, till arbetslivet?
    Barn behöver lära sig socialt samspel, sociala regler.

Banansmoothie: du har erfarenhet av svenska DAGHEM (dagis är smeknamn för daghem) för förskolan kom 1998, en ny verksamhet med läroplan, en verksamhet som ska lägga grunden för det livslånga lärandet, där pedagogik och omsorg går hand i hand. Dagis och förskola är inte samma sak. På samma sätt som skolan förändrats sedan vi gick där själva. Utbildning och barnomsorgen är inte statisk, det kommer nya rön och nya kunskaper kring lärande och utveckling hela tiden. 

Svar på tråden Jag tycker så synd om de som måste ha sina barn på dagis